Mit jelent nekünk az m8-as? – Tehhe fel a cseppet sem költőinek szánt kérdést Schwiegelhofer Ferenc, a 8-as főót térségi fejlesztési tanács elnöke. Gazdasági vérkeringésünk legfontosabb eleme lehetne. Gazdasági összekötőkapocs Nyugat-Európával. Már a rómaiak sem véletlenül építették meg elsőként a „Fehervaru meneh” hadi utat. Tudták, hogy a legfontosabb útvonalat a legrövidebbnek kell megépíteni.
A veszprémi bevásárlóközpont környéke iránt rengeteg külföldi beruházó érdeklődik, akik részéről jogos a kérdés, hogy merre fog menni a 8-as gyorsforgalmi út. Ezért legalább egy stabil nyomvonalat ki kellene jelölni. A nyolcas főutat azért is fejleszteni kell, mert a környék-beli kistelepülések hátrányos helyzetűnek számítanak.
Feladat bőven akad, lehetőségek is adottak, már csak pénz kell a megvalósításhoz. A Veszprémi iparkamarával való együttműködés megkötetett, a jövőt további partnerek és a vállalkozói kör bevonásával képzelik el az összefogás kezdeményezői.
Azonban a már több fórumon
ecsetelt burkolat-megerősítések és csomópontok építésén, és a „nyolcas számú
főút tervezett beruházásain” kívül nem számolt be újdonságról Galuska János a
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsforgalmi beruházási igazgatója.
Dr. Vörös Attila, a
közlekedéstudományok kandidátusa azonban keményen fogalmazott: Azt, hogy megvalósulnak-e a nyolcas út fejlesztései, nem az fogja eldönteni, hogy ez
milyen fontos útszakasz, s hogy mennyi és milyen hasznot hozna a térségnek,
hanem az, hogy a rengeteg fejlesztésért sorban álló közül ki fog a lehető legerőteljesebben
lobbizni. Magyarországon az autópálya megvalósítás egész rendszere bonyolult,
költséges és rengeteg többletkiadásra adott okot – fogalmazott óvatosan a
szakember. Ha ennek nem engedtünk volna teret, akkor már rég kész lenne az
M8-as-szögezte le dr. Vörös Attila. Az újabb
kutatások teljesen bebizonyítják, hogy a „külföldi tőke” megkérdezi, hogy van-e
autópálya és ha pozitív választ kap, jön. Ha viszont azt hallja, hogy autóút,
megkérdezi, hogy az micsoda és ha ilyeneket hall, hogy megszélesített, meg
megerősített burkolat stb, akkor nem jön.
Nem véletlen, hogy minden
autógyár elment Szlovákiába. Sok beruházást vesztegettünk el a nem jó közlekedési
ellátottság miatt. Abban bízom – fejezte be előadását dr. Vörös Attila -, hogy
ez az összefogás erősödni fog, s az új számok alapján én szívesen újraszámolom
az M8-as GDP növelő hatását, mert én hiszek a pozitív változásban.
A konferencia záróelőadásában Reiter Barnabás alezredes, a Veszprém Megyei Rendőrfőkapitányság képviseletében megerősítette a fejlesztés szükségességét, mondván eszköztára önmagában kevés a baleseti statisztika javításához, társadalmi összefogásra van szükség, hisz rendkívül sok az útszakaszon a baleset.
Lasztovicza Jenő, a megyei közgyűlés elnöke záróbeszédében elmondta, ami a nyolcas úttal történik, az már a gazdasági bűncselekmény határait súrolja, ezért pártállástól függetlenül felszólította mindhárom érintett megye országgyűlési képviselőit, hogy tegyen meg mindent az illetékes minisztériumnál azért, hogy a porosodó akták a fiókok mélyéről előkerüljenek.