Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 21. Olivér
Veszprém
4°C
2024. november 21. Olivér
Veszprém
4°C

Már a tanulóvezetőket is ledudálják

2024. november 12. 11:11
Talán nem csak az én élményem az, hogy a közlekedési morál az elmúlt években inkább romlott, mint javult Magyarországon. Ráadásul egyre több az autó az utakon, ami aztán tovább növeli a konfliktusok esélyét. Tapasztalt vezetőként is gyakorta lehetünk hajmeresztő helyzetek szemtanúi vagy elszenvedői – de vajon hogyan birkóznak meg mindezzel azok, akik most szeretnének jogosítványt szerezni? Tárnai Balázzsal, a Tárnai Autósiskola vezetőjével beszélgettünk a túlélés titkáról.

Tárnai az évtizedek során szemtanúja volt annak, ahogy egyre zsúfoltabbá váltak az utak, és látja azt is, hogyan változtak meg azok, akik tanulóként ismerkednek a forgalommal. Kis túlzással az autóban nőtt fel: már nagyapja és édesapja is oktatóként dolgozott. Balázs 2018 óta, édesapja halála óta egyedül vezeti a kettejük által 2001-ben közösen alapított autósiskolát, amely ma már hat oktatóval és három irodai munkatárssal működik a Kossuth utcán, és ahol az A, B és C kategóriás tanfolyamok mellé már CE és BE kategóriákat is választhatnak a jelentkezők, akik akár a teherautó vezetését is elsajátíthatják, piacképes tudásra téve szert ezzel. 

Mivel munkája miatt sok időt tölt az utakon, első kézből szerzett tapasztalatokkal rendelkezik arról, milyen a közlekedési morál. Azt mondja, az emberek nem figyelnek oda, mindenki siet, és rengeteg a szabálytalanság. „Ha rendőr lennék, folyamatosan tudnám osztani a büntetéseket” – jegyzi meg Balázs. Ráadásul a tanulóvezetőkkel szemben is türelmetlenek: ledudálják őket, szinte letolják őket az útról. 

Közben pedig egyre nagyobb a forgalom, ma már gyakori, hogy egy családnak két-három autója is van, és ez különösen a csúcsidőszakban jelent kihívást. „Délután négykor csak araszolni lehet, oktatni nem” – mondja Balázs. A rengeteg autó pedig egy másik problémát is generál: ma már a tanulók számára nagyobb feladatot jelent parkolóhelyet találni a lakótelepen, mint beállni oda. 

A közlekedési szituációk sokszor még a tapasztalt sofőröknek is kellemetlen perceket okozhatnak. Hogy viselik ezt a közeget a tanulók, és mit lehet tanácsolni nekik, hogyan lehet segíteni őket? – kérdezem. 

Egyre több kutatás bizonyítja azt, hogy az internet világában felnőtt generáció idegrendszeri szinten máshogy működik, a rengeteg inger túlstimulálja az agyat, ami végső soron a koncentráció, a figyelem romlásához vezet. Ezt Balázs is megerősíti: ma hosszabb, részletesebb magyarázatra van szükség, mint évtizedekkel ezelőtt, és bizony az is jellemző, hogy a fiatalok a kormány mögött is figyelmetlenebbek, szétszórtak. Miközben ma már szinte nincs is jelentkező a tantermi kresz-oktatásra, mindenki online akarja elvégezni, az is látszik, hogy a számítógép előtt ülve sokan ráunnak.

Tárnai szerint a tanfolyam sikeréhez minden érintett hozzájárulhat. A szülők azzal, hogy támogatják a gyereküket, de közben nem tolják: visszatérő tapasztalat, hogy a fiatalok valójában nem motiváltak, csak szülői nyomásra jelentkeznek. Pedig a motiváció fontos: nagyon megkönnyíti a tanulást, ha a résztvevőt érdekli, szeretné csinálni. És persze az oktatókon is sok múlik. Balázs szerint ma már nem jellemző az, hogy a tanulók rendelkeznek az alapokkal, amikor megérkeznek – az oktatóknak a pedálkezeléstől kezdve mindent a nulláról kell átadniuk, ehhez pedig türelmes, jól magyarázó tanárokra van szükség. Ez a támogató közeg ad önbizalmat a tanulóknak, éppen ezért Tárnaiék oktatói nagy figyelmet fordítanak arra, hogy mindezt megteremtsék – Balázs azt mondja,  ez a titka annak, hogy sokan szeretik és keresik őket, amikor a jogosítvány megszerzése mellett döntenek.
 

vehir.hu
Domján Attila

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.