Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. november 8. Zsombor
Veszprém
9°C
2025. november 8. Zsombor
Veszprém
9°C

Látomás Nápolyról

2025. január 9. 11:30
A kortárs olasz filmművészet legnagyobb rendezője, Paolo Sorrentino szülővárosának, Nápolynak vall szerelmet új filmjével, a Parthenopéval, amit Veszprémben is vetítenek.

Előre leszögezem: minden művészeti produktum esetében igaz, hogy a végső élményt csak részben befolyásolja az alkotó szándéka, legalább ennyit tesz hozzá a befogadó értelmezése és viszonyulása. Az én értelmezésem a Parthenopéval kapcsolatban sem szentírás, de adhat egy érdekes nézőpontot azok számára, akik nyitottak rá. 

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

Ha Paolo Sorrentino filmjét, a Parthenopét hagyományos moziként nézzük, akkor könnyen félresiklik: a főhős nehezen azonosulható, többnyire nem csinál semmit, csak csábosan néz a kamerába, kívülállóként szemlélődik anélkül, hogy cselekvőként bármiben részt venne.

A Parthenopét azonban nem érdemes hagyományos moziként kezelni: az egész egy szimbolikus jelenés, egy összetett jelképrendszer, ahol mindent átvitt értelemben érdemes érteni.

Magát a főszereplőt is. A görög mitológiában Parthenopé egyike a sziréneknek, akik megpróbálják elcsábítani Odüsszeuszt. A történet balul sül el: a szirén holtan végzi, testét a tenger Itáliában mossa partra. A hagyomány szerint itt temették el görög telepesek, akik róla nevezték el a közeli várost, amit aztán később a rómaiak Neapolis néven alapítottak újra – a mai Nápolyt. A film első perceiben 1950-et írunk, főhősünk éppen megszületik, méghozzá a nápolyi öböl vizében(!), és rögtön el is nevezik a városról Parthenopénak. A kamera a csecsemőről a városképre siklik, az egyik szereplő teátrálisan rámutat Nápolyra, amikor a gyermek nevéről döntenek. Ezzel a jelenettel a rendező jelzi számunkra: a lány és a város egy és ugyanaz. Ezzel a tudással felvértezve a filmben már valójában nem egy emberi sorsot szemlélünk, hanem az alkotó vallomását Nápolyról.

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

Nápoly gyönyörű, és Celeste Dalla Porta tökéletes választás ennek érzékeltetésére: ahogy csábosan a kamerába, és ezzel mélyen a néző szemébe fúrja a tekintetét, nincs az a férfi, akiben ne mozdulna meg valami. A rendező igen gyakran használja is ezt.

A filmben Parthenopé bejárja Nápoly minden zeg-zugát: az egyetemet, a bazilikát, a nyomornegyedet, az elit villáit. Igazából sehol nem tesz semmit, mindenhol csak szemlélődik – a megtestesült Nápoly végignéz gyermekein, meghallgatja vallomásaikat, hol szeretettel, hol viszolygással, hol szánakozással telve. Találó jelenet, amikor a hetvenes években a lázongó fiatalok összecsapnak a rendőrökkel, a végén pedig, amikor kiürül a tér, már csak Parthenopét látjuk, amint a lépcsőn ül és sír. És arról még nem is beszéltem, hogy a főszereplőnk antropológus: vagyis megfigyeli az embereket anélkül, hogy beavatkozna az életükbe – ahogy a megtestesült Nápoly szemlélődik.

Fotó: Gianni Fiorito / MozinetFotó: Gianni Fiorito / Mozinet

A főhős szexuális kalandjait is ebben a szimbolikus keretrendszerben érdemes vizsgálni: ki az, aki magáévá teheti Nápolyt? Hogy a fiatalság, a maffia és az egyház jelképes képviselői is sikerrel járnak, azzal Sorrentino érzékletes képet fest városáról. Nem tudja azonban meghódítani a helikopteres ember, akit nem neveznek nevén, így ki-ki a maga módján értelmezheti a felbukkanását. Ő lenne Isten? Vagy az Ördög? Esetleg a Halál? A párbeszédekből és a haláleset fölött lebegő helikopter képéből ez utóbbi válasz könnyen kiolvasható, vagy legalábbis belemagyarázható. 

Ha a Parthenopé egyenes lenne, és a tartalma pusztán annyi lenne, amit a cselekmény nyersen megmutat, valószínűleg nem lelkesednék annyira érte, mert az élvezhetőségét jelentősen rontja a főszereplő kívülállósága és semmilyensége, azonosulhatatlansága. Ebben a szimbólumrendszerben azonban, amit az imént felvázoltam, hirtelen érdekessé válik, érdemes többször megnézni, utánajárni egyes részleteknek, megpróbálni lekaparni a látszatvilágot a rejtett tartalmakról, ahogy a régi templomokban az újabb freskók alatt gyakran megbújik az eredeti réteg. 

Minderre lesz lehetősége a veszprémi nézőknek, a Fotonban ugyanis január 18-án és 24-én is vetítik. 

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
A város és a vidék ismét egy asztalhoz ül – elindult a Bakony Expo Bakony Expo A város és a vidék ismét egy asztalhoz ül – elindult a Bakony Expo A víz – az élet, a tisztaság és a megújulás szimbóluma – áll a középpontban az idei Bakony Expon, amelyet tizenkettedik alkalommal rendeztek meg a Veszprém Arénában a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és Veszprém város önkormányzatának közös szervezésében. A háromnapos rendezvény idén is a térségi együttműködés, a helyi termelők, kézművesek és a természet ünnepe lett. tegnap 23:38 Az óceán kincseitől az üveghegyen át a vulkánig, sok különleges gyűjtemény rejlik a felsőörsi otthonokban kultúra Az óceán kincseitől az üveghegyen át a vulkánig, sok különleges gyűjtemény rejlik a felsőörsi otthonokban Nem törvényszerű, de néha előáll az a helyzet, hogy egy szociális intézménynek nemcsak funkciója, hanem küldetése is van. Ez persze csak az azt üzemetető munkatársak elhivatottságán múlik, de ha ez megvan, akkor olyan apró csodák jöhetnek létre, mint ami Felsőörsön is az Idősek Klubjában, ahol most az elmúlt tíz év kiállításainak esszenciájából nyílt meg egy ünnepi tárlat, mind-mind olyan értékes gyűjtemények felvonultatásával, amelyek ott pihentek a felsőörsi nyugdíjasok otthonaiban. 2025. november 4. 10:48 Abonyi János rektor szerint az ember felelőssége formálja a mesterséges intelligencia jövőjét technológia Abonyi János rektor szerint az ember felelőssége formálja a mesterséges intelligencia jövőjét Soha nem volt még ekkora érdeklődés a Pannon Egyetem Nyugdíjas Szabadegyeteme iránt, mint ezúttal, amikor a hallgatók a mesterséges intelligencia (MI) világába kaptak betekintést Abonyi János rektor előadásán. Az aula megtelt kíváncsi, gondolkodó emberekkel, akik nemcsak meghallgatni, hanem megérteni is szerették volna, mit jelent ez az új technológiai forradalom az ő életükben. 2025. november 1. 23:07

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.