Balatoni Katalin azt mondta, a világ változása és gyorsasága az óvodára is hatással van. Ennek kapcsán kérték pedagógusok és igazgatók véleményét arról, hogy ez a változás milyen irányú, mit tapasztalnak ők.
A visszaküldött kérdőívek alapján bebizonyosodott, hogy a gyermekek készség- és képességszintje az elmúlt öt évben az iskolába való belépéskor nagymértékben csökkent - közölte a helyettes államtitkár, példaként említve a beszédkészséget, a szociális és a mozgásos kompetenciákat, amelyek hatással vannak a pedagógiai munkára is.
Balatoni Katalin úgy fogalmazott, hogy ez természetes folyamat a világban, de az oktatásirányításnak kell elsőként reagálnia ezekre, és arra kell választ találni, hogy miként tudnak segíteni a gyermekeknek, a családoknak és természetesen a pedagógusoknak is.
"Azért kezdtünk el ezzel foglalkozni, mert ez - amikor a gyermekek az óvodából átkerülnek az iskolába - egy nagyon fontos életszakasz, és ennek a sikeressége jelentős kulcs a gyermek további életében" – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Balatoni Katalin kiemelte:
a visszajelzések alapján az a döntés született, hogy az óvoda szervezése továbbra is a fenntartók és az igazgatók döntéskörébe fog tartozni. Akik úgy látják jónak, hogy vegyes csoportban tudják jobban megoldani a munkát, azok vegyes csoportban fognak dolgozni, akik a "homogén irányban", tehát az azonos életkor mellett teszik le a voksukat, akkor ők abban tudnak dolgozni.
Arra a kérdésre, hogy mire kell számítani, milyen képzést kapnának a gyermekek, a helyettes államtitkár azt válaszolta, nagy eltérés nem lesz a korábbi módszerektől, inkább jobban hangsúlyt kapnak bizonyos területek, például hangsúlyosabbá szeretnék tenni az élőszavas mesét és a mindennapos mozgás megjelenését az óvodákban.
Balatoni Katalin beszélt arról is, hogy szeretnének jó gyakorlatokat megmutatni, amelyekkel arra ösztönöznék az óvodákat, iskolákat, hogy "valóban nekik is közelíteni kell egymáshoz". Példaként megemlítette, már most is többen átviszik az óvodásokat az iskolába hetente egyszer, és ott ismerkednek a környezettel, hogy az ne legyen "hirtelen ismeretlen világ számukra", amikor átlépnek.
A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet arra, hogy a szülőkkel való együttműködés is nagyon fontos. Ezért azt szeretnék, hogy a Kréta-rendszerben, ahol dokumentálják a pedagógusok a gyermekek fejlődését, az iskolaérettséghez szükséges kritériumok is megjelenjenek.