Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Évente több mint 7 ezer nagyvadat ütnek el Magyarországon

2025. szeptember 10. 9:31 // Forrás: MTI
Az állatoknak a párzási időszakban megváltozó viselkedése miatt az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetek száma - figyelmeztet szerdai közleményében a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ).

A Vadgazdálkodási Adattár legfrissebb elérhető statisztikáit idézi FBAMSZ, amelyek szerint 2023-ban több mint 7 ezer nagyvad pusztult el gépjárművel való ütközés nyomán Magyarországon. Hosszabb távon trendszerűen nő, húsz év alatt csaknem megduplázódott a vadbelesetek száma, ami a vadállomány, illetve a járműpark folyamatos bővülésének egyenes következménye.

A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek, 2023-ban több mint 5600 ilyen esetet rögzítettek a vadgazdálkodási adattárban, és jelentős azon események száma is, amikor szarvast (mintegy 1100 eset), illetve vaddisznót ütöttek el (közel 300 eset). További 13 500 ezer balesetet regisztráltak apróvaddal – nyúl, fácán, fogoly – is, amelyek általában kisebb károkat okoztak.

A közlemény emlékeztet, hogy a vadgazdálkodási törvény 2023-as módosítása megerősítette, hogy vadbaleset esetén a vadásztársaságok kártérítési felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel a vad az úttesten, illetve ha az úthoz túl közel, 200 méteren belül telepítettek etető-itatót a vadak számára. Ha a vad elpusztult, a vadgazdálkodók kérhetik a vad értékének megtérítését, bár a gyakorlatban ettől jellemzően eltekintenek.

Illusztráció: Divide By Zero on UnsplashIllusztráció: Divide By Zero on Unsplash

A törvény hatályos változata ugyanakkor kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Ebből következően gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbaleset kapcsán jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége.

"A vadbalesetek zöme azonban nem gyorsforgalmi úton történik és ilyenkor az autósnak az esetek túlnyomó részében a gépjárműkárokat magának kell viselnie" – mutat rá Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke a közleményben. Hozzátette: a kötelező biztosítás nem nyújt védelmet a saját kárra, mivel az baleset okozásakor csupán az érintett vétlen károsultaknak térít. Hatékony fedezetet olyan casco-szerződés nyújthat, amely kiterjed a töréskárra, ezen kívül több biztosítónál is köthető a kötelező biztosítás mellé kiegészítő vadkárbiztosítás. Az FBAMSZ megjegyzi, hogy Magyarországon a gépjárműveknek csupán ötöde rendelkezik casco-védelemmel. 

vehir.hu

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.