Kitűnni az egyetemek közül a mesterséges intelligencia segítségével
„A Pannon Egyetem Magyarország első számú AI egyeteme.” Ezt még áprilisban Palkovics László, mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos mondta, miután egyeztetett az egyetem vezetőivel a Veszprémben alkalmazott innovációkról. Azóta ezt a nem hivatalos pozícióját tovább erősítette a felsőoktatási intézmény, ahol nem csupán egy jól hangzó szlogenként tekintenek erre, mostanra az egyetem mindennapi működésébe és a képzési portfólióba is egyre nagyobb hangsúlyt kap ez a technológiai újdonság.
„Az AI rárúgta az ajtót a világra. Nagyon sok szervezet és cég elkezdte használni már élesben is, vannak, akik csak részfeladatoknál alkalmazzák, mások implementálták a gyártásba, a szolgáltatásaikba is. Arról nem is beszélve, hogy a különböző fejlett nyelvi modelleket egyre többen használják, mondhatni egyre többen beszélgetnek az AI-al napi szinten is. Így pedig Magyarország meghatározó egyetemeként nem is tehetnénk meg, hogy nem követjük le ezt a trendet, hogy ne legyenek ilyen jellegű fejlesztéseink és képzéseink nekünk is.” – Csillag Zsolt szerint a Pannon Egyetemnek ebben a versenyben nem a nulláról kellett indulnia. Az intézmény már régóta foglalkozik ilyen jellegű kutatásokkal – már akkor is, amikor az AI még egy távoli, idegen fogalom volt – az egyetem rektorának, Dr. Abonyi Jánosnak pedig pont a mesterséges intelligencia, egészen pontosan az adatvezérelt modellezés és gépi tanulás az egyik szakterülete.
Palkovics kijelentése tehát nem csak arra vonatkozott, hogy a Pannon Egyetem beépítette a képzési portfóliójába a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteket, az egyetem a hallgatóknak, sőt a partnercégeknek is kínál hamarosan AI-alapú szolgáltatásokat.
„A fejlett nyelvi modellek zárt adatbázison belül nagyon pontosak. Éppen ezért az egyik „végső stádiumban” lévő fejlesztésünk lényege, hogy készítettünk egy alkalmazást, ahol a hallgatók a mesterséges intelligenciától tudnak kérdezni a saját tantervükkel, a követelményrendszerrel és minden, a tanulmányaikkal kapcsolatos témában. Régen ez úgy működött, hogy személyesen bementek az Oktatási Igazgatóságra, felkeresték a tanszéki titkárságot vagy az oktatójukat. Most viszont ugyanezekkel a kérdéseikkel az AI-hoz is fordulhatnak, ami gyors és pontos választ fog tudni adni. Mivel az algoritmus egy zárt adatbázissal dolgozik, tehát nem olyan, mint például a ChatGPT, amelyik az interneten fellelhető összes információból merít válaszadáskor, sokkal precízebb és pontosabb választ fog kapni a hallgató.”
Ugyanezt a nyelvi modellt továbbfejlesztve elérhetővé fogják tenni az egyetem honlapján bárki számára, aki érdeklődik a Pannon Egyetem képzései iránt, de a hosszú szakleírások és modelltantervek értelmezésével nem akar foglalkozni. Sőt, a képzéseken túl az egyetem potenciális gazdasági partnereinek is készül egy fejlesztés, amiről Csillag Zsolt több érdekességet is elárult.
„Sokszor ott hibáznak az egyetemek, hogy azt gondolják, ha felöltik a honlapjukra, hogy milyen laborjaik vannak és egy bonyolult, több oldalas szakmai specifikációban részletezik, hogy milyen gépekkel rendelkeznek, ezekkel pedig milyen szolgáltatást tudnak nyújtani, az elegendő a cégeknek. Nem így van. A legtöbb esetben a vállalatok konkrét igényekkel fordulnak hozzánk, például: meg tudjuk-e mérni egy adott anyag szakítószilárdságát, vagy tudnánk-e csökkenteni egy gyártási folyamat időigényét. A legtöbb esetben ők maguk nem tudják megmondani, hogy pontosan milyen eszközre vagy szaktudásra van szükségük, csak a problémát, elérendő célt tudják megfogalmazni. Ez az AI alapú alkalmazás azt fogja lehetővé tenni, hogy az érdeklődő, ha felteszi az előbbiekhez hasonló kérdését, akkor a nyelvi modell megadja neki a választ arról, hogy a probléma megoldásához rendelkező szaktudás, infrastruktúra rendelkezésre áll-e nálunk, milyen referenciáink vannak hasonló feladatok megoldása kapcsán, és még azt is elmondja, hogy kit és melyik szervezeti egységet kell konkrétan keresni az adott ügyben az egyetemen.”
A mesterséges intelligencia előretörésének tehát nemcsak nézője, hanem aktív alakítója is a Pannon Egyetem a hazai piacon. Ez az aktivitás nem csupán a fejlesztések, hanem a képzések kapcsán is megmutatkozik: egyre szélesebb a paletta az AI használatával és fejlesztésével kapcsolatos szakok tekintetében.
Speciális tudás pár hét alatt
A Pannon Egyetemen idén őszre jelentősen kibővült a rövid ciklusú képzések palettája: már több mint negyven ilyen kurzust kínál az intézmény. Ezek olyan rövid – par hetes vagy hónapos – képzések, amik célzottan egy adott kompetencia, tudásanyag elsajátítására lettek kialakítva.
„Mik lehetnek azok a rövid idő alatt elsajátítható kulcskompetenciák vagy ismeretek, amelyek pár hetes, maximum egy-két hónapos időtartam alatt átadhatóak? Ezeket gyűjtöttük össze a Pannon Egyetemen és szerveztünk belőlük olyan képzéseket, amelyekre bárki jelentkezhet előfeltétel nélkül és amelyeknek az az elsődleges célja, hogy a résztvevő olyan speciális tudást, képességet szerezzen, amivel előtte nem rendelkezett, és ne kelljen hozzá egy több éves szakot elvégezni. Ez lehet egy prezentációs tréning, egy menedzsment vagy tervező szoftver ismerete, de akár az is, hogy egy kezdő vállalkozónak mit érdemes tudnia a könyvelésről vagy az adózásról.” – Mondta ezekről a képzésekről Csillag Zsolt, amiknek a listáját a shop.uni-pannon.hu oldalon lehet elérni.
A paletta pedig rendkívül szerteágazó és gyakorlatilag lefedi az egyetem összes tudományterületét: informatika, műszaki tudományok, gazdaságtudományok, humántudományok, a kínálat pedig organikusan bővülni fog a jövőben, mondta Csillag Zsolt.
„Általános jelenség a huszonegyedik században, hogy a fejlődés felgyorsult: minden változik, és egyre gyorsabban változik. Nincs ez másként a munkaerőpiacon, az egyes szakmák, munkakörök tekintetében sem. Korábban akár évtizedek is eltelhettek úgy, hogy a szakközépiskolában vagy az egyetemen megszerzett szakmát/tudást jelentősen kellett volna „frissíteni”, ez most már szinte napi elvárás.
Aki a vállalkozásában vagy a munkaerőpiacon nem szeretne lemaradni, vagy előre szeretne lépni, annak a kompetenciáit folyamatosan érdemes építenie, fejlesztenie. A Pannon Egyetem rövid ciklusú képzései ehhez szeretnének hatékony eszköztárat biztosítani.”
További újdonság, hogy az elérhető képzések jelentős része úgynevezett „mikrotanúsítványt” nyújtó képzés. A mikrotanúsítvány egy hivatalos dokumentum, amely igazolja, hogy a résztvevő elvégzett egy meghatározott tananyagot (például egy tantárgyat, modult vagy rövid képzést), megszerzett egy konkrét kompetenciát vagy készséget, és ezt a Pannon Egyetem még egy adott kreditértékkel el is ismeri – tehát a későbbiekben, ha egy olyan BSc vagy MSc szakot kezd meg a résztvevő ahol az adott ismeret releváns, akkor az beleszámíthat az egyetemi tanulmányaiba is.
Új szemlélet, új célok
Mindegy, hogy az új AI alapú fejlesztésekről, a rövid ciklusú képzésekről vagy akár a nemzetköziestésről beszélünk, ezek a kezdeményezések egy erősen szolgáltató, piacorientált hozzáálláshoz illeszkednek, amely a fenntartói modellváltást követően jelentősen megerősödött.
„Véleményem szerint az új fenntartói modell leglényegesebb eleme, hogy új szemléletet hozott: az egyetemnek minden tevékenységében arra kell törekednie, hogy „piacképes terméket” állítson elő, ami nemzetközi viszonylatban is versenyképes.
Ez persze nem azt jelenti, hogy az egyetemeknek „cégekké” kellene válniuk, ugyanakkor szerinem abban minden hazai felsőoktatási intézménynek fejlődnie kell, hogy azt a hatalmas tudásvagyont ami házon belül rendelkezésre áll, hogy tudja a gazdaság és a társadalom számára a leginkább értékes, és a legkönnyebben felhasználható „áruvá” formálni.
A Pannon Egyetemért Alapítvány kuratóriuma a versenypiacon megszerzett tapasztalataival és az abból építkező elvárásrendszerrel ezt a folyamatot jelentősen felgyorsította az elmúlt években, amiből az intézmény hosszútávon még sokat profitálhat.”



