Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
10°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
10°C

Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról

tegnap 13:00
A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt.

Hogyan született meg a CODE-dal való együttműködés, egy téli mese ötlete?

A bábszínházi világában bevett hagyománynak számít, hogy az ünnepkörökhöz lazán kapcsolódva kínáljunk programokat, így több hasonló előadás-koncepció is volt már a színház tarsolyában korábban. Ladányi Andrea, a művészeti vezetésünk tagja, Kossuth-díjas, érdemes művész rendezi a darabot, de a vizuális koncepcióért és a koreográfiért is ő felel. Vele kapcsolatban fogalmaztuk meg, hogy művészi munkássága jól illeszkedne a CODE Hexagon teréhez és az immerzív térérzékeléshez. Így született meg ez az innovatív művészeti koncepció.

Mit gondolsz, miért fontos egy ilyen együttműködés?

Veszprém város bábszínházaként sokat jelent a Kabóca számára, hogy a CODE ezzel az együttműködéssel megelőlegezte nekünk a bizalmat. Emellett nagyon szép kezdeményesnek gondolom, hogy veszprémi társintézmények közösen hoznak létre produkciókat, amelyekből mindenki tud egyénileg és intézményi szinten is gazdagodni. Ezek az összefogások mindenképpen hasznos tapasztalattal szolgálnak mindannyiunk számára, talán a jövőre is tud majd elegendő muníciót adni.

Szántó Viktória (fotó: Toroczkai Csaba)Szántó Viktória (fotó: Toroczkai Csaba)

A produkcióban Ladányi Andrea mellett Fehér Lili és a gyerekszínészek is fontos szerepet kaptak.

Igen, 7-12 éves gyerekek szerepelnek a mesejátékban, amely egyébként szintén Andrea ötlete volt, hiszen ő korábban sokat dolgozott gyerekszereplőkkel más előadások során. A Kabóca Bábszínház művészeti vezetése számára is kifejezetten szimpatikus koncepció volt, hogy az alkotói stábban a nemzetközileg elismert művészek mellett gyerekek is szerepet kapnak, akik testközelből ismerhetik meg a munkafolyamatot. Gyönyörű volt azt látni és megtapasztalni, hogyan dolgozik Andrea és Lili a gyerekekkel. Már a casting folyamán is az egyik legfontosabb szempont az volt, hogy a jelentkező gyerekek rendelkezzenek művészeti érdeklődéssel, hiszen egy ilyen produkció hatalmas tanulási lehetőséget jelenthet nekik.

A próbák már elindultak. Mik az eddigi tapasztalataitok?

A szervezés részét tekintve a gyerekekkel való közös munka a logisztika szempontjából okozott nehézséget, hiszen 13 gyerekszereplő iskolai és magánéletét kellett összefésülnünk a próbák miatt. A szülőkkel való kapcsolattartás és a bizalom kiépítése is komoly feladatot jelent egy ilyen folyamatban, hiszen a gyerekek önállóan vesznek részt a próbákon, nincs szülői segítségük. Nem feltétlenül evidens mindenki számára, hogy teljes nyugalommal rábízhatják gyermeküket szakembereinkre, hiszen munkatársaink fejlődéslélektani szempontból is tudják, mennyire terhelhetők a kicsik.

Ha jól tudom, az idő is fontos tényezőt jelentett.

Bizony, mivel ebben az esetben nem egy féléves folyamatról beszélünk, a gyerekeknek mindössze pár napig volt lehetősége a Kabóca Bábszínházban próbálni. Ez idő alatt maximális koncentrációt kértünk tőlük, és szerencsére tökéletesen teljesítették az elvárásokat. Ettől függetlenül arra nem volt elég időnk, hogy az egyéni képességek feltérképezése után álljon össze a produktum: ebben az esetben már előre adott volt a művészi koncepció, és ehhez az elképzeléshez kerestük a megfelelő adottságokkal bíró gyerekszereplőket. Azt fontos kiemelni, hogy Andreának különleges tehetsége van a színházi közösség összekovácsolásában, amelyet a közös munkánk során már számos alkalommal megtapasztaltunk. Csodálatos volt látni, hogy ez a gyerekeknél is abszolút működött. Első nap még nagyon félénknek tűntek, de a második nap végére már mondhatjuk, hogy örök barátságok születtek köztük. Biztos vagyok benne, hogy ezek a pillanatok és Andrea alkotói energiája, mellyel mindenki felé fordul, az előadás során is érződni fognak. Az a különleges folyamat, miszerint analóg módon működünk az immerzív digitális térben már a tervezgetés alatt mindenki számára inspiratív kihívást jelentett. A CODE-ban a tér konkrét adottságaihoz kell igazodnunk centiről centire, ami nemcsak a profi alkotócsapatnak, de a gyerekeknek is elképesztő munka. Igyekszünk felfedezni, hogy pontosan hogyan tud a tér különlegessége, az élő színház és a vetített narratív tartalom egymással találkozni.

Mit tudhatunk a mesejáték szövegével kapcsolatban?

A szöveg Markó Róbert tollából született, akinek lenyűgöző népmesei műveltsége van, jelenleg is doktori tanulmányait végzi és a témában írja disszertációját. A jégbarlang éneke történetéhez több nemzetközi mese adott inspirációt, illetve felismerhetünk benne olyan gyakran visszatérő toposzokat, mint a jeges világ, a gonosz királynő, a jégbarlang, a három kisgyerek és a három különböző próbatétel. A mese Für Anikó hangján szólal meg az előadásban, az ő előadói kiválósága is gazdagítja a produkciót.

Más-más mondanivalóval szolgálhat az előadás a különböző korosztályok számára?

Azt már több animációs film tekintetében is megtapasztalhattuk, hogy gyakran több felnőtt ül be a moziba, mint kisgyerek, mert ők is ugyanúgy, sőt néha jobban szórakoznak. Egy színházi előadás kapcsán is fontos több szinten kommunikálni: nagyon finom és érzékeny munka megtalálni annak a tökéletes arányát, hogy az adott szituáció és üzenet olyan legyen, amely a gyerekek és a felnőttek számára is azonosulási pontokat kínál. Nagy felelősség ezt a munkát elvégezni. Személy szerint nagyon hiszek abban, hogy ez akkor működik jól, ha pont a jópofaság kedvéért nem rekesztjük ki a gyerekeket egy pillanatra sem.

Mivel tesz a Hexagon még egyedülállóbbá ezt az élményt?

Nagy rajongója vagyok az immerzív színházi élményeknek, amelyekre az országban több helyen, és szerencsére már Veszprémben is van példa a CODE helyszínén. Azért is szeretem az immerzív tereket, mert az én ideális színházamban a néző szabadon van engedve. Még csak azt sem feltétlenül várom el tőle, hogy csendben üljön és nézzen az előadás során, meg tudom neki engedni azt is, hogy be- és kikapcsolódjon a történetbe. A CODE-ban ugyan klasszikusabb módon kezeljük most a teret, hiszen lesz egy gondolatban elválasztott nézőtér és játéktér, de kifejezetten izgalmas lesz megtapasztalni, hogy ennyi inger mellett milyen módon vonódik be a közönség. És akkor arról nem is beszéltünk, hogy a különböző korosztályok minden bizonnyal máshogyan fogják megélni az élmény komplexitását.  Azt szokták mondani, hogy a színházművészet attól fantasztikus, mert együtt tud lélegezni a közönséggel, mivel az itt és most-ban létezik. Ha ez az itt jelen esetben egy ennyire különleges, vizuálisan gazdag és információdús tér, az minden elemében befolyásolja majd a befogadást.

vehir.hu
további cikkek
Így lesz felejthetetlen a decembered: ezeket a programokat ne hagyd ki, ha az ünnepre hangolódnál   programajánló Így lesz felejthetetlen a decembered: ezeket a programokat ne hagyd ki, ha az ünnepre hangolódnál   Ahogy közeledik a karácsony, egyre csak gyarapodik a teendőlistán szereplő tételek száma, de szerencsére rengeteg program közül válogathattok, hogy a karácsonyi készülődés ne kapkodással, hanem emlékezetesen teljen. Legyen szó közös családi kirándulásról vagy különleges esti kikapcsolódásról, programajánlónkban minden korosztály találhat magának kedvére valót.    2025. december 1. 12:20 A fény mesél, a csend zenél, és a világ újra megtanul hallani - új immerzív kiállítás nyílt a CODE-ban CODE A fény mesél, a csend zenél, és a világ újra megtanul hallani - új immerzív kiállítás nyílt a CODE-ban Mi történik, ha a világ elnémul? Ha a fák nem susognak, a madarak nem dalolnak, és a zene is eltűnik a zajban? Egy bátor kislány, Zamira története éppen így kezdődik – de nem hagyja, hogy így is érjen véget. Csütörtök délután a veszprémi CODE – Digitális Élményközpont új, immerzív kiállítása, az Elrejtett hangok hivatalosan is megnyílt, és már az első percekben egyaránt magával ragadta a gyermek és a felnőtt közönséget is. A látogatók olyan világba léphettek be, ahol a zene, a fény és a történet egymásra épülve, egymást erősítve hoznak létre egy lélegző, mozgásban lévő univerzumot. 2025. október 16. 19:56 Interaktív, játékos formában az állatvédelemről közélet Interaktív, játékos formában az állatvédelemről Az immár harmadik alkalommal megrendezett Állatvédelmi Témahéten 360 ezer gyermek tanult az állatok védelméről. A kezdeményezés mára Európa legnagyobb állatvédelmi oktatási programjává vált. A gyermekek játékos és élményalapú foglalkozásokon keresztül tanulnak a felelős állattartásról. 2025. október 10. 21:36

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.