Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 8. Mihály
Veszprém
14°C
2024. május 8. Mihály
Veszprém
14°C

Még középiskolás, de már vezető elsőtiszt / – veszprémi diák irányítja a repülőgépeket –

2008. június 5. 22:07 // Forrás: Helyi Téma
Azt mondják, az egyiptomi íródeákoknak kezet kellett mosniuk, mielőtt munkához láttak volna. Így adták meg a tiszteletet hivatásuknak. Az elszállt néhány évezred egy dologban bizonyosan nem változtatott az emberen: ez pedig a választott munka iránti alázat. Valahogy ezt tapasztaltam, mikor beléptem a veszprémi Györei-lakásba, ahol riportalanyom, a 17 esztendős Tamás, a repülés szentélyébe vezetett be.
 

Megfontoltan, felesleges szavak nélkül beszél, mint aki tudja, hogy a lényeghez hozzátenni felesleges. Hogyisne! Magyarország egyik legfiatalabb virtuális pilótájával, repülésirányítójával beszélgetek. Felhozom egykori repülős élményeimet, de csakhamar belátom, nekem itt babér nem teremhet, ha tudom is, mi a pitot-cső, mi a műhorizont stb. Pillanatok alatt fölém nő, s rá kell jönnöm: itt már nem rúghatok labdába katonakorom repülős tapasztalataival. De hát már ez a világ rendje.

– Tamás, hol gyökeredzik a repülés iránti vonzalmad?

– Édesapám, aki a közeli Szentkirályszabadján volt sárkány-hajtómű szerelő, századparancsnok, egy alkalommal meglepetésként elvitt a kecskeméti repülőnapra. Helikopterrel mentünk oda és vissza is. Mint kisgyereket, nagyon megfogott az élmény, az elemi erő, a repülés csodája. Akkor határoztam el, hogy én is a korlátlan szabadságnak veszem az irányt, s ilyen vagy olyan módon repülős leszek. Ehhez hozzájárult az is, hogy igazi, nagy gépeken is utazhattam, mikor édesapám Amerikában járt tanulmányúton. Hazatérve végleg döntöttem: így vagy úgy, de repülni fogok. A virtuális repülést választottam, amihez számítógép, egy jó program, meg pár kiegészítő kellett.

– Jó kis játék, mondhatnák azok, akik nem ismerik a virtuális repülés világát…

– Sokan felteszik e kérdést, de kijelenthetem, nem játék. Gyakorlatilag ugyanazok a szabályok, az eljárások, mint a valódi repülésben. A programon ott vannak a világ repterei, valamennyi géptípus, az útvonalak stb. Ahhoz, hogy a játékos, illetve a programba belépő bármit is megmozdítson, tekintélyes ismeretanyag, no meg az angol nyelv birtokában kell lenni. Két világszervezet létezik az úgynevezett fotelpilóták számára, s mára odáig fejlett a technika, hogy a valós és a virtuális repülés alig különböztethető meg. 

– Ez azt jelenti, hogy mondjuk egy Budapest-Berlin repülőutat a valódival azonos időben, azonos repülési körülmények közepette lehet megtenni?

­– Pontosan. Sőt: ugyanúgy kell repülési tervet készíteni, kell a folyamatos kommunikáció az irányítókkal, arról nem is szólva, hogy virtuális indulásunk előtt és alatt ugyanazokat a feladatokat kell ellátnunk, mint az igazi pilótáknak. Még az időjárást sem hagyhatjuk figyelmen kívül.

– Kik vállalkoznak ilyen – a játékot már nem merem kimondani – hobbira?

– Rendkívül széles a skála. Van köztünk 13 éves gyerek, idősödő úr, sőt: olyanok is, akik a valóságban is ezt a hivatást űzik. Biztos furcsa lehet sokaknak, de itt mindenki egyenrangú, mindenki tegeződik. A közös vonás a repülés iránti elkötelezettség.

– Azt veszem ki a szavaidból, hogy erősen vonz a pálya…

– Az érettségi után szeretnék a budapesti műszaki egyetemre menni, azt követően pedig irány a repülés. Tréfásan úgy szoktam mondani, hogy azt sem bánom, ha én mosom a gépeket, csak közelükben legyek.

– A virtuális repülésben is van, hm. szamárlétra?

– Folyamatosan képezzük magunkat, elméleti és gyakorlati vizsgákat teszünk le. A számítógép regisztrálja tevékenységünket, s ha vétünk, pontokat vonnak le. Ez nemcsak a pilótákra, hanem a repirányítókra is vonatkozik. Meg kell tehát felelni, mint az élet minden területén. Így lehetek fél éve 17 évesen vezető elsőtiszt, januártól pedig a virtuális irányítók igazgatóhelyettese. Persze innen van még feljebb is lépcső, hiszen igazi rang lenne kapitánynak lenni. Hozzá kell tenni azt is, hogy meg is kell védeni időszakonként végzettségünket, s meg kell lenni az előírt repült óráknak is.

– Kevesek kiváltsága a virtuális repülés?

– Egyre vonzóbb, egyre többen hódolnak neki. Ma a két virtuális rendszer 320 ezer fölötti kollégát számlál.

– Úgy hallottam, könyvet, mi több: tankönyvet is írsz…

– Igen, méghozzá azoknak, akik most kívánják elkezdeni a virtuális repülést. Segédkönyvnek szánom.

– Iskoládban, a Lovassy gimnáziumban milyen szemmel nézik hobbidat? Nem megy a tanulás rovására?

Megtanultam beosztani az időmet, így ma már könnyebben megy. Tanulni pedig kell. Letettem a felsőfokú angol nyelvvizsgát, szeretem a fizikát, matematikát. Ami pedig az iskolát illeti, hát sokan kíváncsiak rá diáktársak és tanárok egyaránt.

– A közelmúltban ugyancsak letettétek a névjegyeteket…

– Március 15-én Budapesten volt egy nagy, virtuális nap, amikor szemben a 216 valós ferihegyi felszállással, mi 314 gép fel- és leszállását, irányítását láttuk el egy csoport virtuális társammal.

– Lehet ugródeszka a virtuális repülésirányítás az igazi felé?

Igen, s van is erre példa. És hogy még közelebb legyek a valós repüléshez, elárulom, hogy most szeretnék vitorlázógép tanfolyamra beiratkozni.

– Olvasóink nevében is sok sikert kívánok hozzá.


 

Búcsúzóul Tamás elvisz egy iskolakörre Budapest felett egy Boeing fedélzetén. Utazás közben elfeledtem, hogy háromlábú kisszéken ülök…

Zatkalik András
további cikkek
Adatrögzítői képzés zárult a börtönben Adatrögzítői képzés zárult a börtönben Harminckét fogvatartott teljesítette a Veszprémi Szakképzési Centrum által szervezett adatrögzítői képzést a Veszprém Vármegyei Büntetés-végrehajtási Intézetben. A tanfolyam zárásaként hétfőn osztották ki a bizonyítványt a vizsgát sikeresen teljesítőknek.  tegnap 16:20 Ezt látta a rendőrségi drón a veszprémi utakon kék fény Ezt látta a rendőrségi drón a veszprémi utakon Veszprém vármegye útjain a rendőrök folyamatosan ellenőrzéseket tartanak a szabályszegő sofőrök kiszűrése érdekében. Munkájukat pedig sokszor a levegőből drón is segíti. Most egy videóban megmutatták, hogy hányféle szabálytalanságot sikerült lefülelniük így, amiknek meg is lett az eredménye a járművezetőkkel szemben. tegnap 15:57 Országos sikereket értek el a Deák diákjai Országos sikereket értek el a Deák diákjai A Veszprémi Deák Ferenc Általános Iskola tanulói a közelmúltban kiemelkedően szerepeltek a Bendegúz nyelvészverseny és matematikaverseny országos döntőjében. tegnap 13:47 Hamarosan egy igazi MI-24-es helikopter költözik Veszprém határába Hamarosan egy igazi MI-24-es helikopter költözik Veszprém határába Megérkezett a 8-as út mellé, a szentkirályszabadjai repülőtér bekötőútjához az az egykori NDK-s helikopter, ami nemsokára méltó emlékműként őrzi tovább Veszprém katonahagyományait. tegnap 12:34

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.