A vártnál nagyobb érdeklődéssel fogadta a veszprémi közönség az országos televíziók híres riportereit, éppen ezért az eredetileg kis kamaraterembe tervezett fórumot az aulában kellett megtartani. Miért e nagy tömeg, mikor szándékuk szerint „unalmas” műfajismereti kérdésekről akartak beszélni? – tették fel a kérdést Baló, Havas, Kriszó és Papp. Talán azért, mert ez alkalommal olyan riporterek, újságírók ültek szemtől szemben a közönséggel, akik szájából néha még a keserű valóság is édes tud lenni, mert kíméletlenül igaz. A műfajismereti óra így tulajdonképpen hamar át is váltott erkölcsi kérdések latolgatásába: mi is az írástudói felelősség, honnan hová tart a média, az újságírás?
Hogyan kell, hogyan kellene
viszonyulni a nézőkhöz? Azt kérdezzük, amit ő is kérdezne, ha
ott ülne szemben az adott alannyal, avagy az a dolgunk, hogy megkérdezzük
azt, ami a nézőnek talán eszébe sem jutott volna? A titok, hogy
nem szabad túlbecsülni a néző tájékozottságát és alábecsülni
az intelligenciáját, adta meg a választ Baló. Hatalmas mennyiségű
információ áramlik felénk nap, mint nap. Akinek nem dolga, hogy
ezeket pontról-pontról nyomon kövesse, sokszor elveszik köztük.
Ugyanakkor, ha jól foglaljuk össze a kellő hátteret, a néző igen
is meg fogja érteni, hogy miről beszélgetünk. Olyan szavakkal dobálózunk
sokszor, mint például GDP … Vajon hány átlag néző tudja ennek
a kifejezésnek a pontos jelentését, ha nem magyarázzuk el neki?
Sokkal több háttérműsor, dokumentum jellegű anyag kellene, feltárni
a valóságot, és a dolgok mélyére ásni, de túl kevés a közszolgálati
jellegű műsorokra fordítható idő, hogy ezt teljesíteni tudnánk
– mondták az előadók.
Az újságírás egy életforma, vélekedett Havas Henrik. S az újságíró feladata, hogy a nap 24 órájában kutassa az igazságot. Ezért felháborító, ha egy politikus meg akarja mondani a riporternek, hogy mi az, amit megkérdezhet tőle, és mi az, amit nem, nehogy rossz színben tűnjön fel a nagynyilvánosság előtt, emlékezett egy stúdióbeszélgetésére Für Lajos, akkori honvédelmi miniszterrel. Havas elmondta, hogy aznap, amikor a politikus megérkezett hozzá a stúdióba, szinte minden újság címlapon hozta, hogy fegyvereket szállítottunk Horvátországba. (jugoszláv horvát konfliktus) Für Lajos kijelentette, ha Havas erről kérdezi, nem ül be vele stúdióba. Havas megkérdezte, élő egyenes adásban, a miniszter ezután egy évig nem adott interjút neki. Akkor hol van ilyenkor a felelősség? – kérdezte a riporter. Talán némiképp válasz a stílusát ért kritikákra, amikor azt mondja, mindent elvettek tőle, amit szeretett ebben a szakmában, mikor a stúdióba ültették. Egy újságíró adja vissza az események valós körülményeit, mindig legyen úton, legyen ott, ahol a néző, hallgató vagy olvasó nem tud, és úgy közvetítse a történéseket. De mivel a helyszíni közvetítés vagy akár a riporter utaztatása költséges dolog, és amúgy is a nézők kedvenc riportereik személyéhez kötődnek, sokkal egyszerűbb és költséghatékonyabb dolog beülni egy stúdióba és elbeszélgetni egymással.