Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 6. Miklós
Veszprém
8°C
2025. december 6. Miklós
Veszprém
8°C

Szóról szóra / Némedi pedagógusnapi köszöntőjének teljes szövege

2008. június 6. 20:27
Az elmúlt két napban többen fejtették ki véleményüket pro és kontra, többek közt portálunkon is Némedi Lajos oktatási bizottsági elnök pedagógusnapi köszöntőjét, illetve Katanics Sándor kivonulását illetően. Szerkesztőségünk a vitában nem kíván állást foglalni, viszont Némedi hozzájárulásával, a teljesség kedvéért most közöljük a beszéd szó szerinti szövegét.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves Pedagógusok! 

A teremtett világban mindennek megvan a maga ritmusa. A látszólagos összevisszaság és kuszaság ellenére is szigorú rend uralkodik itt a földön. A dolgok nem csak követik egymást, de a jelenségek újra és újra visszatérnek, hogy összhangot vigyenek a káoszba, áttekinthetővé tegyék az átláthatatlant, hogy a harmónia élményével ajándékozzanak meg bennünket.


A ritmus jelen van a mindennapi életünkben is. Az egymásra következő hétköznapokat ünnepek szakítják meg. Vasárnapok, nagy keresztény és nemzeti ünnepek, anyák napja, pedagógusok napja, amelyek kiszakítanak bennünket a hétköznapokból, s arra késztetnek, hogy a mindennapok gondjait feledve, megtisztult lélekkel tudatosítsuk magunkban önnön létünk értelmét, s erőt gyűjtsünk az élet folytatásához.
 

Az ünnepek a megtisztulás mellett a számvetésre is alkalmat kínálnak. Magyarországon 1952-óta köszöntjük, a „nemzet napszámosait”. Olyan tradíció ez, amelynek gyökerei a letűnt pártállami diktatúra legsötétebb időszakába nyúlnak vissza.

A hagyomány a rendszerváltást követően is megmaradt. Rendben is van ez így, kedves óvónőnkre, tanítóinkra, tanárainkra, évtizedek múltán is hálásan és szeretettel gondolunk.

Az ünnep azonban a közelmúlt éveihez hasonlóan a 2008. évben sem lehet gondtalan és bizakodó.

A balsors sújtotta országunkban, a mély morális és gazdasági válság begyűrűzött az élet minden területére, így az iskola falai közé is. A tanév elejétől tízezerrel kevesebb pedagógus kezdhette meg azt a munkát, amely egyébként nem lett kevesebb. Az állásukban megmaradtaknak kell a többlet feladatot ellátni, önként és vita nélkül. Ehhez a jogszabályi hátteret a Parlamenti többség a kötelező óraszám emeléséről szóló oktatási törvénymódosítással biztosította. A pedagógus munka társadalmi megbecsültsége soha nem látott mélységben van. Átfogó bérrendezésre nincs remény. S mindeközben több tízmilliárd forintot költenek digitális oktatási eszközök, digitális táblák beszerzésére.

Nem is beszélve a majdani működtetésük költségeiről. Nemzetközi felmérések szerint komoly problémák vannak a magyar gyerekek szöveg értésével csakúgy, mint a reálismereteivel. Na, de majd a digitális tábla…! Központi előírásokra óriási mennyiségben bemérnek, lemérnek, fölmérnek, kimérnek és megmérnek az iskolákban, de nincsenek anyagi források szakkönyvekre, korszerű bemutató eszközökre, jól felszerelt laboratóriumokra.

További neuralgikus pontjai a jelenlegi oktatási rendszerünknek az átgondolatlan, a megvalósítás feltételeivel nem rendelkező rideg integráció, a szakképzés lehetetlen helyzete és a pedagógus képzés. A komikum kategóriájába tartozik, hogy hazánkban több felsőoktatási intézmény működik, mint a 83 millió lakosú Német Szövetségi Köztársaságban.

A durvaság, az erőszak, a brutalitás jelen van az iskolákban, ahol pedig csak az értelmes emberi szóval történő nevelésnek, oktatásnak lenne helye. A tanári titoktartási kötelezettség miatt a pedagógus nagyon korlátozottan tud a szülővel együttműködni a gyermek fegyelmezése, nevelése érdekében. Egy „főpszichológus” szerint egyértelműen a tanárok alkalmatlanságára vezethető vissza az iskolai erőszak. Az Oktatási Minisztérium szakértői pedig azt hangoztatják, hogy túl sok a pedagógus, nem elég fölkészültek és keveset dolgoznak. Én úgy hiszem, a valóságban az van, hogy mindent elkövettek a pedagógus pálya leértékelése érdekében.  

Veszprém városának 15 óvodája, 14 általános iskolája, 11 középiskolája és kettő felsőfokú intézménye, egyeteme illetve főiskolája van. A felsorolás helyes, tartalmazza a nem önkormányzati fenntartású, de a városban működő intézményeket is. Mi a magunkénak valljuk azokat is, amelyeknek más önkormányzat, valamelyik történelmi egyház, alapítvány vagy az állam a fenntartója.    

Az egész országot megrázó több száz iskola bezárás sajnos városunkat is érintette. Egy évvel ezelőtt fájdalmas döntést kellet hozni intézmények összevonásáról. Ma a város költségvetésének közel hetven százalékát az oktatási intézmények működtetésére és fejlesztésére fordítjuk.  

A fejlesztés érdekében, a jelentős saját erő mellett kihasználunk minden lehetséges pályázati forrást. Új helyre, korszerűbb körülmények közé helyezzük a Közgazdasági Szakközépiskolát a pedagógusokkal egyeztetve. Minden kapcsolatrendszerünket megmozgattunk azért, hogy elegendő forrásunk legyen és elkezdhessük a Dózsa György Általános Iskola és az Egry úti óvoda nagy felújítását. Gyulafirátóton a Kastélykert tagóvoda rekonstrukcióját, valamint a Botev Általásos Iskola, és a Csillag úti óvoda teljes akadálymentesítését kívánjuk elvégezni az elkövetkező hónapokban. Megkezdtük és folytatjuk az óvodákban és iskolákban a fűtés és világítás korszerűsítését. 2008. január 1-től, az érdekképviselettel egyeztetve, jelentős összeggel, bár nem annyival, amennyivel szerettük volna, emeltük a pedagógusok és közalkalmazottak étkezési hozzájárulását. Oktatási intézményeinken keresztül is segítjük Veszprém város meghatározó sportjának utánpótlás nevelését, vállalva azt is, hogy emiatt egyesek kétségbe vonják szakértelmünket. Cserébe az MKB Veszprém messze földre elviszi városunk jó hírnevét. Büszkék vagyunk iskoláinkra, tanárokra és diákokra, akik újfent bizonyították kivételes képességeiket a különböző nemes versenyeken, zenétől az idegen nyelvekig a matematikán és a szakmai ismereteken át a sportig. 

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! 

Móricz Zsigmond, Légy jó mindhalálig című művének musical feldolgozásában, amelynek szövegkönyvét és dalszövegét Miklós Tibor írta, a harmadik ének utolsó versszaka, prózában előadva így hangzik: 

Az élet szép, az élet minden!

S míg létezhet a földön ember,

A lánc mi egybeköt, nem hullhat szét!

Lesz út-lélektől lélekig,

Lesz kinek megtanítsd, világod titkait!

Az élet szép, az élet minden!

Mondhatják, hogy semmid nincsen,

A legnagyobb kincs örökké tiéd…!   

Nyilas Misi így válaszolt a szeretett Valkay tanár úrnak: „Ez a legszebb, tanár úr, tanítani!”  

Nem véletlen, hogy a Pedagógus Nap a tanév végéhez nagyon közel, június hó első vasárnapjára esik. Miként minden ember, aki bármely szellemit, vagy gyakorlatit alkotott, Önök is tisztelt pedagógusok jó szívvel pihenhetnek meg és nézhetnek vissza alkotásukra. Meggyőződésem, hogy a számtalan gond és probléma ellenére a veszprémi pedagógusok az idei évben is, nagy többségében, tudásban több, emberségében erősebb, problémáival kevesebb, a korához jobban alkalmazkodó diákokat bocsátanak útjukra. S amikor meglátják a gyerekek szemében a felcsillanó, talán szóban nem, de a mosollyal, a mozdulattal, tartással kifejezett köszönetet, nyugodtan mondhatják, nehéz volt, küzdelmes volt, elfáradtunk, de érdemes volt.

A köszönethez szeretnék csatlakozni magam is Veszprém város Önkormányzata és képviselő-testülete nevében.

Bízzunk abban, hogy eljön még az a kor, amelyben az Önök valódi megbecsültsége a nálunknál fejlettebb társadalmú országokhoz hasonlóan a megfelelő helyére kerül.  
 
 

Befejezésül kérem, fogadjanak el tőlem egy apró ajándékot, egy rövid vers felolvasásának formájában.  

 

Kiss Kálmán 

Tanítónk 

Betűket adott nékünk, s számokat,

s mi úgy éreztük: gazdagok vagyunk.

Micsoda öröm volt, hogy olvasunk!

És olvastunk és olvastunk sokat. 

Adott, adott Ő szép mámorokat.

Büszkén éreztük: lázas az agyunk,

minden dologra van pontos szavunk,

s a legfőbb kincsünk lett a gondolat. 

A katedrán állt Ő és csak adott.

Hogy is feledhetnénk mosolyát?

Tőlünk gyakran csak csínytevést kapott,

bolondokháza lármás iskolát. 

Előtte most horgasztott fővel állunk,

zavartan nézve szál virágunk. 
 
 

Isten áldja meg Mindnyájukat!

Füssy Angéla
további cikkek
Új fejezet kezdődött Nemesvámoson: átadták a Jáger Csoport kutató- és fejlesztő laboratóriumát, amely a magyar ipari innováció egyik központja lehet közélet Új fejezet kezdődött Nemesvámoson: átadták a Jáger Csoport kutató- és fejlesztő laboratóriumát, amely a magyar ipari innováció egyik központja lehet Ünnepélyes keretek között adták át Nemesvámoson a Jager Holding legújabb kutató- és fejlesztő laboratóriumát, amely új lendületet ad a térség ipari és technológiai fejlődésének. A 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat évtizedek óta meghatározó szereplője az elektromos kapcsolószekrények gyártásának, és az új beruházás tovább erősíti pozícióját a nemzetközi innovációs térképen. ma 12:56 Nyerje meg decemberi élményét a Vehírrel! közélet Nyerje meg decemberi élményét a Vehírrel! A nagy karácsonyi hajtás közepette segítünk egy kis kikapcsolódást csempészni a decemberi hetekbe. Nyereményjátékunkkal két különleges veszprémi élményre is belépőt nyerhetnek olvasóink: a CODE Digitális Élményközpontba és a Várbörtön Kiállításra. tegnap 16:43 Hétfőtől megvásárolhatóak a jövő évi autópálya-matricák közélet Hétfőtől megvásárolhatóak a jövő évi autópálya-matricák Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák, a jövő évi éves országos és vármegyei e-matricák mellett az új terméknek számító éves M1 regionális úthasználati jogosultság is megvásárolható lesz a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt.-nél és a legtöbb viszonteladó partnerénél, online és offline módon is - közölte a NÚSZ Zrt. tegnap 10:47

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.