A 8-as főút fejlesztési koncepcióját még a 90-es évek végén Horváth Balázs országgyűlési képviselő vitte a vállán, létrehozva a 8-as Főút Fejlesztési Tanácsot. Szépek voltak az álmok, hogy létrehozzuk azt a nyugati-keleti tengelyt, amely összeköti az osztrák és a román határt. Ezekben az elképzelésekben ott szerepelt a Veszprémet is keresztülszelő 8-as főút fejlesztése, megerősítése, hiszen ez az út már akkor is nehezen bírta az egyre gyarapodó forgalmat. A helyzet azóta csak rosszabb lett. 2004-ben Horváth Balázst kizárták az általa alapított fejlesztési tanácsból, az utódja pedig már nem igazán a térség érdekeit képviselte. Mára odáig jutottunk, hogy már az is bizonytalan, ami eddig biztos volt. Lesz e elkerülő, hol lesz az elkerülő, hogy érint ez minket, hol marad 8-as főút, hol lesz M8-as út? – kérdések sora, válaszok nélkül.
A mese érdekes része, és az indokok is ott keresendők,
amikor ennek a bizonyos 8-as főút fejlesztési tanácsnak, Dr. Kálmán András, mszp-s
országgyűlési képviselő, dunaújvárosi polgármester lett az elnöke. A
fejlesztési források utána más területekre kerültek, mindenhová csak a 8-as
főút fejlesztésére nem. Persze megépült a dunaújvárosi híd, a bizonyára fontos
részét képezi ennek a projektnek. Híd az most már van, csak út nincs hozzá. A
szakmai szempontok innentől fogva nem számítanak, nincsenek tényleges szakmai
egyeztetések.
Nézzük mi lett a híres nyugati-keleti tengelyből… Az M8-as
és az M4-es út a keleti országrészben
épülget. Nyugaton a határtól Körmendig egy szakaszon szintén. De ezen kívül
semmi.Képviselőink minden alkalmat megragadnak egy-egy interpellációra a
parlamentben, de most már ígéreteket sem kapnak, azokból is kifogytak az
illetékesek. A forrás már biztosított a Veszprém-Székesfehérvár-Dunaújváros
vonalra, de hogy mi lesz Veszprém és Körmend között, azt senki sem tudja.
Miközben a 8-asunk egyre nagyobb teher alatt roskadozik, ráterelik a nyugatról
és a keletről érkező forgalmat is. A balesetek száma pedig arányosan a forgalommal
növekszik. Az érintett települések várnak. Várnak arra, hogy majd csak
kijelölik egyszer a nyomvonalat, és valamelyik alternatíva befut. Számunkra az
sem mellékes, hol fog futni az M8-as gyorsforgalmi út. Az általunk delegált
honatyát hányszor, de hányszor tették fel a kérdést: Hol lesz az M8-as? A
válasszal pedig kicsit úgy vannak az illetékes minisztériumban, mint Pató Pál
úr Petőfi versében: Ejj ráérünk arra még! Eddig 3-4 lehetséges alternatívát
ismerünk, s hogy a tárgyalások során, ha vannak érdemi tárgyalások, ki
képviseli Veszprém megye érdekeit, nem tudni. A 8-as főút tanács biztosan nem,
őket most leköti a 86-os főút fejlesztésének kérdése…