A Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézmény nagyszabású projektet indított 2010. október végén „Kabóca órák” címmel. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg, mivel a bábszínház 17 638 700 forint támogatást nyert az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Programjának TÁMOP 3.2.11/10/1 számú pályázatán.
– A pályázat alapvető célja a közoktatásban résztvevő gyerekek (kisiskolások és óvodások) nem formális és informális nevelésének és oktatásának támogatása – számolt be a projektről Székely Andrea igazgató november 10-én a bábszínházban tartott sajtótájékoztatón. Ezen a napon bemutatták a pályázat keretein belül megvalósuló Let’s play angol nyelvű interaktív produkció próbáját is. Némedi Lajos alpolgármester is örömét fejezte ki a kezdeményezéssel kapcsolatban.
Némedi Lajos
A konstrukció keretében megvalósuló kulturális nevelés felszínre hozza a gyermekekben rejlő kreativitást, növeli önbizalmukat, kapcsolatteremtő, önkifejező, problémamegoldó és konfliktuskezelő képességüket, aktivitásukat.
A „Kabóca órák” projektben négy iskola és egy óvoda vesz részt: a Dózsa György Általános Iskola, a Bárczi Gusztáv Speciális Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, az Irinyi János Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, a Simonyi Zsigmond Ének-Zenei és Testnevelési Általános Iskola, valamint a Vadvirág Körzeti Óvoda.
A bábszínház célja, hogy a pályázat segítségével olyan kisgyermekek is színházi élményhez jussanak, akiknek szociális helyzetük ezt nem teszi lehetővé. A programok tervezésében, kivitelezésében a bábszínház dolgozói mellett több külsős művész és szakember is részt vesz. A 2010–2011-es tanévben öt program valósul meg: báb-dráma, Let’s play, bábos vetélkedő, hang-báb-játék témanapok és bábtábor.
A báb-dráma programnak köszönhetően a gyerekek havonta egy alkalommal látogathatnak el a Kabóca Bábszínházba, ahol bábelőadást vagy kiállítást tekintenek meg, majd utána az élményeket feldolgozó drámajáték és kompetenciafejlesztő foglalkozáson vesznek részt. A foglalkozások alkalmával az aktuális előadás kapcsán megjelenő kérdéseket közösen dolgozzák fel, segítve ezzel önmaguk és a környezet megértését.
A Let’s play játékos kompetenciafejlesztő angol nyelvtanulás báb- és drámajátékkal, mely a második osztályos gyerekekhez szól. A művészek előadásában és nyelvtanár segítségével megismerkedhetnek az iskolások az angol alapszókinccsel.
A bábos vetélkedőt hagyományosan tavasszal szokták megrendezni, a pályázatnak köszönhetően ezt kétfordulósra bővítették. Első alkalommal az iskolai bábcsoportok mutatják be próbastádiumban lévő előadásaikat, majd szakmai konzultációkon és műhelymunka keretében szakmai segítséget is kapnak a kicsik. A második alkalommal a csoportok újra találkoznak, hogy közönség és zsűri előtt bemutassák kész produkcióikat.
A hang-báb-játék témanapokon versekhez, verses mesékhez kapcsolódó komplex foglalkozásokra kerül sor, ahol a gyerekek játékos keretek között ismerkedhetnek meg a hangok világával.
A bábtábor öt napos művészeti tábor, amelyen az iskolák bábszakkörösei vesznek részt. A gyerekek megismerkednek a különböző bábfajtákkal, a bábszínházban dolgozók munkájával, és az előadások létrejöttét segítő művészek feladataival.