Szükségünk van a mesékre, kellenek az illúziók. Szeretnénk hinni abban, hogy bárki közülünk az egyik napról a másikra sikeres lehet, vagyis gazdag, ami egyet jelent manapság a szépséggel.
Ha megkérdeznénk tíz embert életkortól, iskolázottságtól (remélem, ebben egy kicsit tévedek, mint megrögzött értelmiségi) függetlenül, a többség a sikert a pénzben, a csillogásban mérné. Ez van! Ez a mostani trend! Sokak szerint régen is ez volt, de a médialavina – az internet, a kereskedelmi tévék, a rádiók, a reklámok, a plakátok – világában ez sokszorosan igaz. Ez a mostani korhangulat. Ezt használják, erősítik, alakítják a kereskedelmi médiumok, amelyek nyugatról jól bevált recepteket vesznek át, felturbózzák, kicsinosítják, karakterizálják ránk, aztán döntik le a torkunkon. Ilyen minden egyes vetélkedő, valóságshow, verseny, gasztrokaland…
Könnyen fogyaszthatók, jól esnek a fáradt, szürke, idegesítő napok után, érthetőek, rajongani lehet értük, utálni másokat, harcolni, frakciózni, letaposni, égbe emelni valakit. Teljesen a magyar valóság! Tehát könnyen értelmezhető, jó és hatékony feszültséglevezető, vagy éppen feszültségnövelő ajzószer.
És eközben a lelkünk mélyén kisgyerekként örülünk az általunk favorizált versenyző sikerének. Magunkat látjuk benne, egy kicsit a saját álmainkat álmodjuk újra. Ez pedig pszichés szempontból is jó. Csak ne vegyük komolyan! Ne higgyük el, hogy ez teljesen igaz!
Mert a mese, a királylányok és a hősök mögött ott van a marketingszempont, a tudatos PR-menedzser, a kreatív főszerkesztő. És a sok-sok lóvé, amit mi hozunk nekik össze, mert nézzük a műsort, mert 315 Ft-os sms-t küldünk, ami egy sör ára.
A kulcsszavak sora nem úgy kezdődik, hogy értékrend, szellemiség, jövőépítés. Nem! A kulcssavakat úgy hívják: marketing, pozicionálás, célközönség, nézettség. A lényeg a PÉNZ!
Lehet utálni, elutasítani ezt az állapotot. Lehet, de nem érdemes. Mert bizony, majdnem mindenki behódol ennek a marketingkultúrának.
Nem utálni, használni kell, és egy kicsit új irányt mutatni.
Jelen esetben örüljünk annak, hogy az X-Faktort egy veszprémi srác, Vastag Csaba nyerte. Szombat, vasárnap többször kapcsolták a városunkat. Ennél jobb és olcsóbb reklámot még nem kaptunk – és remélem kapni fogunk még. A döntnökök figyeljenek Csabira, építsék be a városképbe, aztán jó értelemben véve „használják”. Mert általa igazi veszprémi értékeket tudunk eljuttatni a nagyvilágba!
Hajrá Csaba! Hajrá Veszprém!