Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Rozsnyói Péter sötétben

2010. december 30. 5:00 // Forrás: Kováts Péter
Rozsnyói billentése, hangkeltése olyan mély átélésből, intuícióból fakad, amit csak ritkán hallunk koncertpódiumokon.

Gyertyakoncert – olvashattuk a plakáton. Ezzel a címmel hívta a jazzrajongókat Mészáros Zoltán – a koncert rendezője – a veszprémi Dohnányi Ernő Zeneművészeti Szakközépiskola kamaratermébe.

Már a bevezető gondolatokat is lekapcsolt világítás mellett, gyertyafényben hallgattuk meg, szemünk tanácstalanul kereste a plusz információkat. Mire az est főszereplője belépett, már csak a fülünkre számíthattunk, éreztük, ma este csak a hangok számítanak. S ez így van rendjén, ha már egyszer koncerten vagyunk. A sok mellékes külsőség gyakran eltereli a hallgató figyelmét a lényegről, az elkalandozó gondolatok letérhetnek a zene diktálta útról, s máris nem vagyunk együtt a művésszel, a gondolataival, a zenéjével. Rozsnyói előadói attitűdje, a zenéhez és a zongorához fűződő intim kapcsolata meg is kívánta ezt a közeget. A sötétben mi is részesei lehettünk az alkotói folyamatnak, a hangok dominanciája zavartalanul érvényesülhetett.

Ezen az estén Rozsnyói Péter saját szerzeményeit és improvizációit hallhattuk.

Mi újat lehet még írni? – vetődik fel a kérdés. Van még olyan hangfűzés, olyan akkordmenet, ritmikai képlet, amit valaki valamikor már nem írt le az elmúlt évszázadokban? Nagy a kihívás, s ha ehhez azt is hozzáadjuk, hogy olyan zenét is kell tudni írni, amit szívesen is hallgat a közönség, bizony reménytelennek tűnhet a feladat. A közönség rendszerint az ismertet szívesebben hallgatja, talán épp ezért van minden műben ismétlés, visszatérés. Amikor másodszor vagy harmadszor halljuk a dallamot, máris ismerősként cseng a fülünkben, ragaszkodni kezdünk hozzá, sajátunknak érezzük. Ismert zeneszerzői eszköz továbbá az áthallások, nem szószerinti idézetek használata. Ezzel is az „ismerős nekem ez a téma” effektus idézi elő, s máris otthon érezzük magunkat zenei világában, miközben esetleg most halljuk először az előadott kompozíciót. Rozsnyói is él ezekkel az eszközökkel, struktúrái kialakításánál tudatosan operál vele. Saját kompozíciói pedig tényleg sajátok, kezdünk ráismerni stílusjegyeire, kezdjük meghallani hangját, felkapjuk a fejünket: ez Rozsnyói-szám!

Rozsnyói zongorahangját első koncertjeitől kezdve egyéninek, érzékinek halljuk. Billentése, hangkeltése olyan mély átélésből, intuícióból fakad, amit csak ritkán hallunk koncertpódiumokon. S ez a hang nem önmagáért van, nem az esztétikai szépséget hajszolja, hanem „csupán” a mondanivaló közvetítő anyaga. Szervesen illeszkedik művészetébe, ha mégoly karakterisztikus is eszköztárában. Koncertjeit hallgatva érezzük azt az előretörő folyamatot, ami a teljes pódiumbiztonság és az önkifejezés teljes szabadsága felé viszi őt. Formái egyre kiforrottabbak, szuggesztivitása az évek folyamán egyre nyilvánvalóbb.

A szólózongora műfaja – ezen az estén végig szólóban, partnerek nélkül hallottuk őt – kényes és nehéz. Egyedül kell megjeleníteni a ritmusszekciót, amit amúgy a dob és a bőgő tálcán kínál, s egyedül kell őrködni a formán, amit egyébként a partnerek közös muzsikálása alakít ki elevenen. Nincsenek kívülről, más zenészektől jövő impulzusok, amelyek vitamininjekciót adnak egy-egy improvizációnak – a szólistának saját magából táplálkozva kell megújulnia többször is egy estén. Egyedül van a színpadon. A hangszínek, a ritmusvariációk, s a zene minden eleme a zongorista kezében van ilyenkor csupán, s ez a teljes szabadság mellett a teljes felelősséget is jelenti.

Örömmel hallottuk, hogy Rozsnyói Péter nem csak vállalta ezt az fellépést így, egyedül, hanem meg is oldotta, méghozzá kiválóan. Szép és emlékezetes estét szerezve népes hallgatóságának.

S a végén Bach… A Goldberg-variációk részlete… Non plus ultra...

„Nem adok ráadást! Bachnál csak rosszabbat tudnék játszani!” – ameddig szívéből jön egy ilyen mondat, addig garantálhatjuk, fogunk még róla hallani!

vehir.hu
további cikkek
A shortlistre sem került fel a magyar jelölt az Oscar előszobájában kultúra A shortlistre sem került fel a magyar jelölt az Oscar előszobájában Tizenkét kategóriában tette közzé az Oscar-jelölésre esélyes produkciók szűkített listáját kedden az amerikai filmakadémia; Magyarország nevezettje, Nemes László Árva című filmje nem jutott tovább. 2025. december 17. 15:25 Nem fosztogatnak, hanem osztogatnak: amikor több kép lóg a múzeumban, mint kellene kultúra Nem fosztogatnak, hanem osztogatnak: amikor több kép lóg a múzeumban, mint kellene Az elmúlt hetekben sokat olvashattunk arról, hogyan rabolták ki a Louvre-ot és kelt lába számos értékes 19. századi ékszernek – ezúttal azonban éppen az ellenkezőjéről szeretnék beszámolni: egyre gyakrabban fordul elő ugyanis, hogy a rendbontók nem visznek, hanem hoznak alkotásokat a múzeumokba. ma 19:09 "Minden mozdulatából sugárzott a belénk vetett hite" - így emlékeznek a Veszprémi Petőfi Színház művészei Balázs Péterre kultúra "Minden mozdulatából sugárzott a belénk vetett hite" - így emlékeznek a Veszprémi Petőfi Színház művészei Balázs Péterre Balázs Péter és a Veszprémi Petőfi Színház története számos ponton keresztezi egymást. A veszprémi teátrum társulatának tagjai portálunkon keresztül osztották meg legkedvesebb emlékeiket a pár napja elhunyt Kossuth- és Jászai Mari-díjas színészről és rendezőről. 2025. december 16. 22:49

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.