8.23
Napirend előtt Vastag Csaba, az X-Faktor veszprémi győztese és öccse, Vastag Tamás mutatkozott be.
Vastag Csaba megköszönte a város összefogását, amely nélkül nem érhette volna el ezt a sikert. Vastag Csaba és Tamás a barátságról énekelt, és megkérte a képviselőket és jelenlévőket, öleljék meg egymást, vagy fogják meg a mellettük ülő kezét.
Máté Péter dala bizonyára megérintette a teremben ülőket – többen dúdolták a dallamot, de senki nem ölelkezett…

8.33
A napirend előtti kérdések következnek
Forgóné Kelemen Judit képviselő asszony a múlt heti West Balkán tragédia kapcsán napirend előtt kérdezte Porga Gyula polgármester urat, hogy Veszprémben zajlott-e a szórakozóhelyeken ellenőrzés, és ha igen, a szakemberek mit állapítottak meg.
A polgármester válaszában elmondta, hétvégén zajlott rendőrségi ellenőrzés, az eredmény még nem született meg, de nagyon várják. A későbbiekben az ÁNTSZ, az APEH és a vám- és pénzügyőrség, valamint a közterület-felügyelet is vizsgálatot folytat.
Forgóné Kelemen Judit a szociális törvény kapcsán tett fel kérdést. Kérdésének lényege, hogy az önkormányzat miképpen kívánja betartatni és ellenőrizni a törvény azon kitételét, miszerint csak az kap bérpótló juttatást, aki lakókörnyezetét rendben tartja.
Porga Gyula válaszban kifejtette, hogy a rendelet megalkotása sok kérdést vet fel, ugyanis lakótelepi környezetben szinte lehetetlen e kitétel foganatosítása, ezért választhatóvá tették.
8.43
Gerstmár Ferenc napirend előtti kérdésében a polgármester úrhoz fordult, hogy használták-e már az önkormányzatnál a decemberi közgyűlésen általa ajándékozott újrahasznosított papírt. A képviselő elmondta, hogy az újrahasznosított papír beszerzésének lehetőségével minimálisra csökkenthető az önkormányzat ilyen jellegű költsége.
Porga Gyula kifejtette, jelenleg is újrahasznosított papírt használ, és a legolcsóbb papírt fogják használni.
Napirend előtti kérdést tett fel Gerstmár Ferenc képviselő úr „Miénk itt a tér?” címmel. Felszólalását Brányi Máriának címezte a belvárosi rehabilitációval kapcsolatban. Kérdésében nehezményezte, hogy a város honlapján nincs látványterv, nincs dokumentáció, a veszprémiek alig tudnak valamit a projektről.
Brányi Mária elmondta, hogy a belvárosi rehabilitáció akadálymentes területet hoz létre, és kerékpárosok is tudják használni a felújított területet. A vásárcsarnok melletti gyalogátkelő megszűnik, helyette két másik átkelőn és az aluljárón lehet megközelíteni a piacot. A honlapon írásban találhatók meg dokumentumok, és a szerződés aláírásakor a Pro Veszprém Kft. biztosítja majd a nyilvánosságot. Brányi Mária úgy gondolja, eddig is jó volt a projekt kommunikációja, és ez erősödni fog.
Gerstmár Ferenc nem tudta elfogadni a választ, mert szerinte nem megfelelő a kommunikáció.
8.50
Ismét Gerstmár Ferenc képviselő szólalt fel. Napirend előtti interpellációt nyújtott be Brányi Máriának alpolgármesternek. Témája: mikor tájékoztatják a lakosságot a volt Gyermekek Háza üres telkének hasznosításáról. A városháza egyik illetékese szerint ingatlanspekuláció történt. Mikor tudhatunk erről többet?
Brányi Mária válaszolt: 2006-ban értékesítették az épületet, a terület hasznosítását a rendezési terv szabályozza. A telek tovább nem osztható. Az önkormányzat nem írt elő használati kötelezettséget, és a hatóság nem írt ki bontás utáni újrabeépítést. A terület az M Design Kft. tulajdonában van. Nincs információ arról, hogy mi lesz vele.
Gerstmár Ferenc nem fogadta el Brányi Mária válaszát, olyan ügyről van szó, ami érdekli a veszprémieket, és meglátása szerint nem kapott választ.
8.55
Nagy Piroska kérdést intéz a polgármesterhez. Témája a közhasznú munka. Milyen mértékben használja ki az önkormányzat a közhasznú munkából fakadó előnyöket?
Porga Gyula elmondta, január elsejétől új szabályok léptek életbe. A szociális iroda jelenleg vizsgálja, hogy a városi cégeknél hány közhasznú munkát végző személyre lenne szükség, azaz mennyi pályázatot kell benyújtani.
9.05
Némedi Lajos napirend előtti felszólalásra jelentkezett. Témája a vízterhelési díj csökkenése. A Bakonykarszt 3 forint 50 fillérben határozta meg a vízterhelési díjat - ez kicsi csökkenés, de csökkenés.
Brányi Mária alpolgármester asszony napirend előtti felszólalása a Belügyminisztérium bűnmegelőzési pályázatát érintette. Az önkormányzat és a partnerek pályázata már a minisztériumban van, és valódi összefogást tükröz. Egy és öt millió forint közötti támogatást lehet elnyerni rajta.
9.07
Még napirend előtt a közgyűlés döntött a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról.
9.08
A harmadik napirendi ponthoz sürgősségi indítványt nyújtott be Porga Gyula. A közgyűlés az indítványt elfogadta.
9.11
Az első napirendi pont a belváros-rehabilitációs projekt konzorciumi együttműködési megállapodás jóváhagyása.
Információinkból tudjuk, hogy a téma és az előterjesztés viszonylag sok vitát generált a bizottsági üléseken. Az önkormányzat most ért el a belvárosi rehabilitációs projektnek ahhoz a szakaszához, amikor a konzorciumi tagokkal szerződni kell, és egyetemleges anyagi felelősséget kell vállalni.
A tervezet arról szól, hogy az önkormányzat vállalja az egyetemleges felelősséget, de abban az esetben, ha hiba következik be, a Pro Veszprém Kft. határozza meg annak okát és okozóját, így a hibázó féltől nyilvánvalóan be lehet hajtani a szükséges pénzösszeget. A jelenlegi tervezet a 26 konzorciumi partner bizalmára épül. A partnerek számára előnyös, hogy az önkormányzat védőernyőként magára vállalta a felelősséget. Az önkormányzatnak pedig egyfajta biztosítékként szolgál, hogy a Pro Veszprém Kft. felügyeli és ellenőrzi a folyamatot.
Hartmann Ferenc: Minden terv kerüljön fel a város honlapjára, tájékoztassák a lakosságot. Brányi Mária miért nyilatkozta azt, hogy addig nem érdemes nyilatkozni a projektről, amíg nincsenek aláírt szerződések. Ez a demokrácia megfontolása.
Brányi Mária: Örülne, ha nem szövegkörnyezetből kiragadott idézeteket szegezne neki Hartmann Ferenc. Egyébként széles körű tájékoztatást tartottak a belvárosi vállalkozóknak, elmondták a pályázat tartalmát, lakossági fórumot tartottak. A második pályázati fordulóra kialakult tartalmat is a lakosság elé terjesztették. Végleges képet nem lehet a mai helyzet alapján bemutatni, mert rengeteg partner van benne, és a bíráló bizottság újabb kitételeket tett, és ezeket meg kell valósítani – a városnak és a partnereknek is. Azaz az aláírt szerződéskor lesz csak végleges terv és tartalom. Most nem tudja megmondani, hogy 2013 nyarán mi fog megvalósulni, az együttműködő partnerek nevében nem lehet nyilatkozni aláírt szerződés nélkül.

Brányi Mária
Hartmann Ferenc: Ennek ellenére be kellene mutatni a veszprémieknek, illetve hogy a pénzügyi bizottság miért változtatta meg véleményét.
Nagy Piroska: Pénteken kapták meg az anyagot. Ezután a Pro Veszprém Kft. elnöke új anyagot adott be. 26 taggal kellett egyeztetni. A pénzügyi bizottság több kérdést tett fel az elnöknek a fizetési kötelezettség mértékéről és arányáról. Illetve a bizottság kérte, hogy ne utolsó pillanatban érkezzen ezentúl egy előterjesztés.
Baumgartner Lajos: A demokráciát nem tőlük kellene félteni. A belvárosi projektek esetében Veszprémben vesz részt a munkában a legtöbb konzorciumi partner – emiatt bonyolult és időigényes a rendszer végigfuttatása.
Hartmann Ferenc a január 10-i pénzügyi bizottsági határozatot kívánja benyújtani – amely inkasszó lehetőséget biztosít a Pro Veszprémnek.
Porga Gyula: Ebben a projektben vállalkozói érdekek is vannak, nem kell őket legyőzni, hanem együtt kell működni. A jelenlegi szerződésben kényes egyensúly alakult ki, nem lehet a problémát erővel megoldani. Ezért nem javasolja elfogadásra Hartmann Ferenc javaslatát. A biztosítékok elégségesek az új előterjesztésben.
A közgyűlés leszavazta Hartmann Ferenc módosító javaslatát.
Az eredeti javaslatot pedig elfogadta.
9.37
A második napirendi pontban az önkormányzat által alapított kitüntetésekről szóló önkormányzati rendeletet tárgyalják a képviselők.
Az díjakról szóló önkormányzati rendeletet a hatályba lépése óta eltelt 11 év során 20 alkalommal módosították. Az elfogadott módosítások esetenként nem illeszkedtek tökéletesen a korábbi szabályozásba, ezért a jogalkalmazás egységesítése érdekében szükséges az új rendelet megalkotása.
Katanics Sándor: Elhamarkodott a kádártai díj (Dévai Bíró Mátyás-díj), információi szerint nem kérdezték meg a nyugdíjas kört és több civil szervezetet. Szerinte nem előkészített az anyag: meg lehetett volna vizsgálni, vannak-e olyan személyek, akik jobban kapcsolódnak Kádártához. Például Vörösmarty Jánosnak (Mihály szépapjának) ott volt háza, vagy a 1900-as évek elején Morvai Péter a Néprajzi Múzeumban és a veszprémi múzeumban dolgozott, a kádártai helynevek összeírását és elemzését végezte. Összességében tudatosabban, aprólékosabban, a civil szervezetekkel egyeztetve kellene dönteni, nem kapkodva. Szerinte racionalizálni kellene a díjakat, túl sok van belőlük, így elértéktelenedik a díjak súlya.

Katanics Sándor
Porga Gyula: Csupán egy díjjal bővítették az elismerések számát, nem cél további díjak létrehozása. A polgármester be fogja tartani a rendeletet: annyi díjat ad át, amennyit a szabály megenged.
Czaun János: Másodszor hallgatta végig ezeket az érveket – először a rátóti Hadnagy László-díj megalapításakor. Katanics Sándornak lett volna ideje díjat alapítania, nem most kritizálni. Varga Béla professzor úrtól kértek javaslatot – ő javasolta Dévai Bíró Mátyást. A civil szervezetekkel egyezetett, a nyugdíjas klubot megkérdezte, tegnap este megkérdezte, mindenki támogatta:
Katanics Sándor: Megkésett akció, hogy tegnap este kérdezte meg Czaun János a nyugdíjas klubot. Nem a díjjal és a személlyel van a baja, hanem a folyamattal, az előkészítés minőségével.
Nagy Piroska a Pro Civitate Díjjal kapcsolatban kérdez. A veszprémi civil ház vezetője az egyik szakértő – a Civil Kerekasztal egy tagját nem vonják-e be?
Porga Gyula szerint a Civil Kerekasztal fontos szerepet tölt be a város életében, de a kerekasztal nem jogi személy. Mindenestre megfontolja a javaslatot, hiszen a polgármester kéri fel a szakértőket.
Gerstmár Ferenc: Miért tűri el a polgármester a személyeskedést?
Porga Gyula: Ha átlépi a megengedett határt a vita és a személyeskedés, akkor megteszi a szükséges intézkedéseit.
Gerstmár Ferenc több módosítást adott be, a legfontosabb díjak esetében a városstratégiai bizottság elnökét is bevonná a döntésbe, a Szabad Sajtó Díj esetében kevésnek tartja a négy fős döntő tesületet, szerinte a díjról a közgyűlés döntsön.
Gerstmár Ferenc módosító indítványai leszavazta a közgyűlés.
Az eredeti előterjesztést fogadta el a testület.
Fontosabb változás, hogy a Gizella-díj esetében már a város környezeti értékeinek létrehozásáért, megőrzéséért, a természeti értékek megőrzéséért végzett kiemelkedő tevékenység és a sport területén elért kiemelkedő tevékenységért is adományozható elismerés.
Emellett új díjat alapított a közgyűlés:
A Dévai Bíró Mátyás-díjat olyan személy kaphatja, aki sokat tett Kádárta városrész kulturális életének fellendítéséért, a kádártai közösségek formálásáért, fenntartásáért, a gyulafirátóti identitás erősítéséért, Kádárta hírnevének öregbítéséért.
A díjak és az elismerésekkel járó összegek:

10.08
A harmadik napirendi pontban a Veszprémi Egyetemi Stadion Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójának személyéről tárgyal a közgyűlés.
A Veszprémi Egyetemi Stadion Nonprofit Kft. jelenlegi ügyvezetője Tóthné Stupián Anikó, akit egy évvel ezelőtt nevezett ki a társaság taggyűlése. Megbízatása 2011. január 31-ével lejár. A társaság új ügyvezetőjének kinevezése a nonprofit kft. taggyűlésének hatáskörébe tartozik. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 50 %-ban tulajdonosa a Stadion Nonprofit Kft-nek.
Óvádi Péter, a kft. felügyelőbizottságának elnöke elmondta, korábban még veszteséges volt a kft., tavaly pedig már nyereséges – az igazgató asszony kiválóan végzi munkáját. Óvádi Péter kérte a közgyűlést, támogassa az előterjesztést.
Halmay György: Stupián Anikó munkájával maximálisan elégedett az egyetem is. Jó szakember, kiváló sportember – támogatja kinevezését.
Baumgartner Lajos: Az igazgató asszony a szakadék széléről fordította vissza a kft.-t. További sikereket kíván.

Baumgartner Lajos
A közgyűlés támogatta Tóthné Stupián Anikó kinevezését a Veszprémi Egyetemi Stadion Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójává a 2011. február 1-től 2014. január 31-ig terjedő időszakra.
10.15
Elérkeztünk a negyedik napirendi ponthoz, amelynek tárgya az önkormányzat és a veszprémi kisebbségi önkormányzatok közötti együttműködési megállapodások felülvizsgálata.
Albert Vendel szólt hozzá a Német Kisebbségi Önkormányzat részéről. Véleménye szerint nem csupán formális, száraz megállapodásról van szó. Sok gyakorlati segítséget kapnak a pénzügyi irodától, és köszönetét fejezi ki ezért.

Albert Vendel
A közgyűlés elfogadta a határozatot, amely értelmében az önkormányzat törvényi kötelezettségének eleget téve együttműködési megállapodást köt a Veszprémi Cigány, Lengyel, Német, Örmény és Ukrán Kisebbségi Önkormányzatokkal.
10.17
Ötödik napirendi pont: a Veszprémi Universitas Alapítvány kuratóriumába új tag jelölése.
Ferenczik Brigitta a Dr. Bodor Endre által alapított Veszprémi Universitas Alapítvány képviseletében fordult az önkormányzathoz, hogy az újonnan megválasztott polgármester a hagyományoknak és az alapítvány alapítóokiratának megfelelően a kuratórium tagja lehessen. Az alapítvány kuratóriumának Veszprém város mindenkori polgármestere a tagja.
A közgyűlés szavazott: a Veszprémi Universitas Alapítvány kuratóriumába az önkormányzat képviseletében Porga Gyula polgármestert jelölte.
10.35-ig szünet
10.39
Következik a hatodik napirendi pont, amelyben a közgyűlésnek előzetesen hozzá kellene hozzájárulnia a Veszprém 2181/37 hrsz-ú, Pepperl+Fuchs területe (2181/38, 2181/39 hrsz) melletti közlekedési terület törzsvagyonból való kivonásához és a településrendezési terv módosításához.
Egy bürokráciai baki az oka valójában ennek az ügynek. A Schiedel Kéménygyár Kft. épített egy raktárcsarnokot – jogerős engedéllyel –, de a szabályozási terv közlekedési területként határozta meg azt a területet, amire épült a raktár. Ez azért történhetett meg, mert a földhivatali nyilvántartásban nem vezették át az új épületet. Most a vállalat – a további fejlesztések részeként – irodaépületet szeretne építeni, azonban ehhez első lépésben végre kell hajtani a szabályozási terv szerinti telekalakítást, külön elemként kialakítva a közlekedési területet. Ennek alapvető akadálya, hogy a telekhatár nem haladhat át az épületen. A szabályozott közlekedési területet és az irányadó szabályozási vonal helyét úgy lehet módosítani, hogy a közlekedési terület teljes egészében a szomszédos – Pepperl+Fuchs Kft. tulajdonában levő – 2181/38 hrsz-ú területére kerülne.
A Pepperl+Fuchs Kft. képviselője jelezte, hogy számukra ez a megoldás csak megfelelő feltételek teljesítése esetén fogadható el. A cég közölte az önkormányzattal, hogy távlati terveikben nagyszabású bővítési koncepciók, többlépcsős fejlesztési elképzelések szerepelnek, amely során szükséges a tulajdonukban levő 2180/1, 2181/39, 2181/38 hrsz-ú ingatlanok egy telekké történő összevonása.
A felmerült problémát úgy lehetne megoldani, hogy az önkormányzat tulajdonát képező – Pepperl+Fuchs Kft. tulajdonában levő 2181/39 és 2181/38 hrsz-ú terület mellett található – 2181/37 hrsz-ú, 5175 m2 közlekedési területből cca. 2685 m2 nagyságú területrészt ki kell vonni a törzsvagyonból. Ennek előfeltételeként módosítani kell a településrendezési tervet, hogy a területrész nem beépíthető közlekedési területből, beépíthető, Gip-07 gazdasági-ipari övezetbe kerüljön.
Forgóné Kelemen Judit: Reméli, hogy nem válik divattá a vagyontárgyak törzsvagyonból való kivonása. Bízik abban, hogy előrelátóan jár el a testület.
Brányi Mária: Korábbi tévedéseket kell helyretenni ennél a döntésnél. A városnak segítenie kell a vállalkozásokat – hogy Veszprém fejlődhessen.
Az közgyűlés határozott:
Az közgyűlés a rendezési tervi módosítás hatályba lépését követően hozzájárult a 2181/37 hrsz-ú területből cca. 2685 m2 nagyságú területrész és a Pepperl+Fuchs Kft. tulajdonában levő, 2181/38 hrsz-ú telekből közlekedési területbe sorolandó területrész értékarányos cseréjéhez, illetve elidegenítéséhez, valamint az önkormányzati törzsvagyoni nyilvántartásból történő kivételéhez, egyúttal ezen ingatlanrész forgalomképtelen besorolását forgalomképessé változtatja meg.
10.44
A hetedik napirendi pont témája a Kegyeleti Munkacsoport létrehozására.
Az önkormányzat 2009. októberi közgyűlésén felvetődött, hogy szükséges lenne összeállítani az önkormányzati temetőkben azoknak a sírhelyeknek a jegyzékét, amelyek közgyűlési vagy bizottsági döntés alapján védelem alá kerülnének, illetve mentesülhetnének a sírhely-megváltási kötelezettség alól.
A megváltandó vagy védetté nyilvánítandó sírhelyek javasolt kategóriái a következők:
1. Polgármesterek, díszpolgárok, tiszteletbeli polgárok
2. Országos jelentőségű betemetett személyek (A Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság által a Nemzeti Sírkert részévé nyilvánított sírhelyek)
3. Helyi jelentőségű személyek sírjai (Veszprém város kulturális, művészeti, egyházi, tudományos életében, oktatásában stb. jelentős szerepet játszó és maradandót alkotó személyek)
4. Hősök: 1848/49-es sírok, I. világháborús sírok, II. világháborús sírok, 1956-os sírok
5. Művészeti értéküknél fogva kiemelkedő, művészettörténeti szempontból jelentős, különleges síremlékek.
Brányi Mária bemutatta a csoport jelenlévő tagjait.
Katanics Sándor: Nagyon örül annak, hogy megvizsgálják és felügyeljék a védett sírokat – nagyon fontos eseménynek tartja.
Hartmann Ferenc: A javaslattal kapcsolatban azt a véleményt fogalmazta meg, hogy valamelyik közgyűlésen – határozott időben – nevezzék is meg a védett sírokat.
Brányi Mária: Nem véletlenül nincs konkrét határidő a munka elvégzésére – alakuljon meg a munkacsoport, állítsa fel a munkarendjét, végezze a munkáját.
Hartmann Ferenc: Formailag a határozati javaslatot módosítani kell, mert így nem értelmezhető.
Két szavazás után módosították az előterjesztést, határozott időpont a munkacsoport beszámolására nincs.
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése az önkormányzati tulajdonú temetőkre vonatkozóan 2011.02.01-től határozatlan időre létrehozza a Kegyeleti Munkacsoportot az alábbi tevékenységi körrel:
- Önkormányzati feladatok koordinálása
- A védett sírokra vonatkozó javaslat előkészítése
- A temetőkről és temetkezésről szóló önkormányzati rendelet módosításának előkészítése, figyelembe véve a védett sírokra kialakítandó szabályozást
- A már lezárt temetők további sorsáról, azok kultúrtörténeti értékeinek megőrzéséről szóló javaslat elkészítése
- Kapcsolattartás a kegyeleti és sírgondozó bizottságokkal, szervezetekkel, egyesületekkel
A Kegyeleti Munkacsoport személyi összetétele:
- Brányi Mária alpolgármester, munkacsoport-vezető
- Gy. Lovassy Klára helytörténész
- Somfai Balázs igazgató-helyettes, Veszprém Megyei Levéltár
- Bándi László elnök, Veszprém Megyei Honismereti Egyesület
- Horváth Zoltán városgazdálkodási igazgató, VKSZ Zrt.
- Tóth János a Temetőgondnokság vezetője, VKSZ Zrt.
- Reményi Tamás, a munkacsoport titkára, Polgármesteri Hivatal
10.52
A nyolcadik napirendi pontban a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulása és Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata között kötött ellátási szerződés módosítását tárgyalja a közgyűlés.
A módosítás értelmében a logopédiai feladatok esetében a veszprémi önkormányzat vállalja, hogy a kötött felhasználású normatív támogatásból (Ft/fő/szakszolgálat) 18%-nak megfelelő összeget a logopédiai szakszolgálat koordinálása címén átad a nevelési tanácsadó intézménye részére.
A határozatot a közgyűlés támogatta.
10.53
A kilencedik napirendi pont két műalkotásról és sorsukról szól.
Debreczenyi János, a város korábbi polgármestere 2010 szeptemberében megállapodott egy a nevét nyilvánosságra hozni nem kívánó veszprémi polgárral, valamint Raffay Béla szobrászművésszel arról, hogy Raffay Béla megtervezi és elkészíti Wass Albert író életnagyságot meghaladó, kő posztamensen álló, bronzból készült mellszobrát. A felek megállapodtak abban, hogy a szobor elkészítésének költségeit a neve elhallgatását kérő veszprémi polgár adománya fogja teljes egészében fedezni. Az adományozó úgy rendelkezett, hogy a szobrot ingyenesen átadja Veszprém város tulajdonába azzal, hogy a szobor a város tulajdonában álló középületben vagy a város valamely közterületén nyerjen végső és rangjának méltó elhelyezést.
A szobor időközben elkészült, és így az adományozó szándéka teljesülhetne, ha a szobor ingyenes átadással a város tulajdonába kerülne.
Mint az várható volt, megkezdődött a vita:
Gerstmár Ferenc: Wass Albert megosztó személyiség. Ma van a Holocaust Emléknapja. Egy 1993-as szövegében Wass Albert idézőjelbe teszi a náci haláltáborokat, emellett hosszan elemzi a zsidók és a kommunizmus kapcsolatát. Kéri a közgyűlést, megfontoltan döntsön, és kéri a közgyűlést, hogy egy perces néma felállással emlékezzen meg a Holocaust Emléknapjáról.
Forgóné Kelemen Judit Wass Albert életútjáról beszélt. Wass Albert antikommunista, nemzeti érzelmű író volt. Nem rajongott a trianoni döntésért, harcolt a második világháborúban: de ez alapján rengeteg ember lehetne háborús bűnös. Számos olyan írónk van és volt, akiknek művészete magas szintű, de személyiségük kívánnivalót von maga után. Kíváncsi lenne Kelemen Judit: akik Wass Albertet kritizálják, vajon hány remekművét olvasták el. Forgóné Kelemen Judit köszöni a névtelen adományozó ajándékát.

Gerstmár Ferenc és Forgóné Kelemen Judit
Némedi Lajos: Egy ajándékot kellene elfogadni, és nem politikai és esztétikai vitát folytatni. Meglepődik, hogy római katolikusként Gerstmár Ferenc ilyen felszólalást tett.
Katanics Sándor: Megérti, hogy átmeneti helyzet teremtődik az ajándék befogadásával. Szerencsés lenne egy irodalomtudományi állásfoglalást kérni. El kellene gondolkodni, hogy milyen állandó helyszínre lehetne helyezni a városháza aulájából a szobrot. Az alkotás bizony megosztó lehet, meg kellene vizsgálni, esetleg nem lehetne-e egyik testvérvárosunknak ajándékozni, például Sepsiszentgyörgynek.
Gerstmár Ferenc: II. János Pál pápa bocsánatot kért a holocaustért, ő volt annyira emelkedett. Maga is úgy szólt, hogy a keresztényi szeretet vezette. Forgóné Kelemen Juditnak válaszolva: Wass Albertben nem lehet csak az írót nézni, a közéleti szerepét is meg kell vizsgálni
Forgóné Kelemen Judit: Wass Albert olyan korban élt, amely rendkívül gyorsan változott. Mai korunk is ugyanilyen. Wass Albert hazafi volt, így kell rá tekintenünk. Reakció Katanics Sándor hozzászólására: elég tiszteletlen dolog ajándékot elajándékozni.
Némedi Lajos: pontosította, II. János Pál pápa nem a holocaustért, hanem az egyház által elkövetett bűnökért kért bocsánatot.

Némedi Lajos
Porga Gyula nem támogatta, hogy a Holocaust (Nemzetközi) Emléknapján néma felállással hajtson főt a közgyűlés. Eddig sem volt szokás, mindenki emlékezzen saját belátása szerint.
A közgyűlés végül elfogadta az előterjesztést, a mű ingyenesen az önkormányzaté lett. A képviselők úgy döntöttek, hogy a Wass Albert íróról készült bronz mellszobrot a városháza aulájában helyezik el.
A második műalkotás Lugossy Mária szobrászművésznő gránitból készített Rhea című nonfiguratív, modern szobra. A művésznő jelezte az önkormányzatnak, hogy alkotását ingyenesen tulajdonba adná. A szobor jelenleg a Balaton Pláza épületében található, amely a művésznő szerint nem megfelelő helyszín egy ilyen színvonalas mű részére, így szeretné, hogy az ingyenes átadással egyidejűleg a város egy méltóbb helyet találna a szobornak.
A közgyűlés köszönettel fogadta a felajánlást, így a szobor az önkormányzat tulajdonába kerül. Jelenleg még nincs helye az alkotásnak, a közgyűlés a végleges helyszínről később dönt.
11.13
A tizedik napirendi pont a Budapest út – Jutasi út gyalogos aluljárós körforgalmú csomópont és a Völgyhíd felújítás esetében tett kötelezettségvállalások módosítása.
2009 augusztusában az önkormányzat pályázott a völgyhíd rekonstrukciójára, és a Budapest út – Jutasi út körforgalmának kiépítésére, és a KDOP pályázatot el is nyerte. Az önkormányzat így 391 887 498 Ft támogatási összeghez jutott.
A kiviteli tervek átestek a szükséges egyeztetéseken, és ennek folyományaként a tervek műszaki tartalma és költségvetése is módosult. A közbeszerzési eljárás megindítása előtt a városüzemeltetési iroda piackutatást végzett, aminek eredménye az lett, hogy a költségek meghaladják az eredetileg meghatározott fedezet mértékét. Az alábbi táblázatban láthatók a tervezett és a javasolt módosított tartalomhoz tartozó összegek:
Látható, hogy 72 millió fedezethiány jelenik meg a módosított tartalom alapján. Ezt az összeget kellene az önkormányzat biztosítania a pályázat sikeres megvalósításához.
Katanics Sándor koncepcionálisan elhibázott döntésnek tartja az egész ügyet.
Gerstmár Ferenc felvetette, hogy a belvárosban vigyázni kell a zöld területre, szerinte ez a projekt nem növeli azt, emellett 60 millió forint hitelt kell felvenni a megvalósításhoz,
Forgóné Kelemen Judit nem ért egyet azzal, hogy az önkormányzat 60 millió forint hitelt vegyen fel a projekt elkészítéséhez.
Nagy Piroska: Az eredeti elképzelésekre is szűkösen volt pénz, nem találja jónak, hogy folyamatosan változnak a tervek, és emelkednek a költségek – túl sok a nem elszámolható költség aránya. A folyamatot ijesztőnek tartja.
Hartmann Ferenc: A szocialisták kifejezték nemtetszésüket a projekt iránt. Nem hiszi el, hogy ne lenne más alternatíva. Úgy látja, nagyon erőlteti a többség a terv megvalósulását, ami 50 évig itt marad, nem jó megoldásként.
Brányi Mária reagált: A körforgalmi csomópontot meg kell építeni, ehhez a fejlesztéshez csatlakozik a külön szintű gyalogos átvezetés. Nem lehet megakasztani a gépjárműforgalmat, ezért kell az aluljáróban a gyalogos- és kerékpáros forgalmat biztosítani. A költségekről azt mondta Brányi Mária, hogy a műszaki paramétereket meg kellett növelni, ezt a hatóságok írták elő, illetve a hosszú évekre elhúzódó projektek esetében sajnos a piackutatások más-más eredményeket hoznak.
A közgyűlés végül úgy döntött, hogy a kötelezettségvállalás összegét a 2011-es költségvetési rendeletben bruttó 72 000 000 Ft biztosításával módosítja – azaz kiegészíti.
11.28
Porga Gyula polgármesternek távoznia kellett, az ülést Némedi Lajos alpolgármester vezeti.
A tizenegyedik napirendi pont a Rózsa u. 48-as társasház felújítás pénzügyi kötelezettség-vállalásához kapcsolódik.
A Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata 2006 májusában kötött megállapodást a Veszprém, Rózsa u. 48. szám alatti társasházzal, hogy pályázati segítséggel, önkormányzati pénzügyi hozzájárulással a lakóépületüket korszerűsítsék, az energiafelhasználásukat csökkentsék.
A kivitelezések során több probléma is felmerült, végül az eredetileg felszerelt napkollektorokat a kivitelező elbontotta, és helyette Magyarországon elfogadott rendszert épített be. A munkálatok 2009 végére fejeződtek be. Az eredetileg szerződött nettó kivitelezési összegek nem változtak, de az közben ÁFA 5 %-kal emelkedett, és többletköltségként jelentkezett a szakértés elkészítése is – így 1 583 803 Ft többletköltség keletkezett.
A felújítás megkezdése előtt a társasház az önrészt befizette a pályázati lebonyolítást végző VMJV Önkormányzatának elkülönített számlájára, mely a felújítás ideje alatt 3 298 010,- Ft-ot kamatozott. Tekintettel arra, hogy a felújítás elhúzódása nem a társasháznak róható fel, annak inkább szenvedő alanya volt, ezért az előterjesztés javasolja, hogy az 1 583 803 Ft többletköltségre a társasház által befizetett összeg után keletkezett kamat nyújtson fedezetet.
Az előterjesztést a közgyűlés elfogadta.
11.31
Elérkeztünk a 12. napirendi ponthoz, az Észak-Balatoni Térség Regionális Települési Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás és a Veszprémi Kistérség Többcélú Társulás 2010. évi tevékenységéről szóló tájékoztatóhoz.
A Szilárdhulladék-kezelési Önkormányzati Társulás tájékoztatóját Czaun János elnök terjeszti elő.
A Királyszentistváni Regionális Hulladékkezelő Központ kivitelezésekor a befejezés időpontját előre nem látható okok miatt 2009. december 31-éről először 2010. május 25-re, majd 2010. június 29-re, a szelektív gyűjtőszigetek megépítése esetében 2010. augusztus 26-ra kellett módosítani. Az engedélyek megszerzését követően 2011-ben három hónapos próbaüzem után megkezdődik a rendszer üzemszerű működése.
A projekt keretében megvalósított új hulladékgazdálkodási rendszerhez szükséges eszközök egy részének beszerzése megtörtént. A 2008-ban lefolytatott kivitelezői közbeszerzési eljárás után nyilvánvalóvá vált a projekt forráshiánya, így a társulás által kötelezettségként vállalt 42 db hulladékszállító jármű beszerzésére csak részben állt rendelkezésre forrás. A közbeszerzési eljárás után a társulás beszerzett a távolsági szállításra 8 db görgős konténerszállító szerelvényt, 29 db 27 m3-es zárt, tömörítős, 18 db 30 m3-es görgős, nyitott konténert, 1200 db szelektív gyűjtésre alkalmas 1,1 m3-es gyűjtőedényt és 1 db mobil építési-törmelék feldolgozót. 2010 közepén nyílt lehetőség arra, hogy pályázati forrásokhoz jusson a társulás a még szükséges eszközök beszerzéséhez. Sikeres pályázat esetén várhatóan a 80%-os támogatási forráshoz a 20%-os sajáterőt kell a bérleti díj előlegből finanszírozni. A pályázatot november végén benyújtották.
A 34 települési szilárdhulladék lerakó rekultivációja kétfordulós pályázat során valósulhat meg. A pályázat első fordulójának lebonyolítása folyt a 2010-es évben. Az előkészítés bruttó költsége 170 834 eFt, ehhez 145 209 eFt támogatást nyert a társulás. A szükséges saját forrást a rekultivációban érintett 34 önkormányzat biztosította.
A 2. fordulós pályázatot a társulás az ütemtervnek megfelelően 2010. november 2-án benyújtotta. A projekt teljes elszámolható költsége bruttó 3 592 834 287,- Ft. A második forduló 100%-ban támogatott, sajáterőforrást nem igényel. A 2. fordulós pályázathoz a társulás 2010. november 11-én hiánypótlási felszólítást kapott. A hiánypótlás teljesítése a beszámoló készítésekor folyamatban van.
A további teendők ütemezése:
1. 2011. február - közbeszerzési eljárások lefolytatása a második forduló feladataira;
2. 2011. április - első forduló tervezett zárása;
3. 2011. június 31. - kivitelezés megkezdése;
4. 2014. december 31. - második forduló zárása.
Katanics Sándor: Sajnálatos módon idén több napig a szmog helyzet miatt veszélyes helyzetben volt a város. Nincs a városnak szmogriadó terve. Ezt orvosolni kell. Sajnos Veszprémben számosan szeméttel, extrém esetben pedig gumival tüzelnek, ez elősegíti a szmog kialakulását. A szelektív-hulladék gyűjtő szigetek még nincsenek rendben, és Czaun János beszámolhatna a kapott gépkocsijának menetleveleiről, használati módjáról.
Czaun János: Nem tudnak mit tenni, amíg környezetvédelmi engedéllyel nem rendelkezik a lerakó, addig nem tudják feldolgozni az anyagokat. Az új szelektív-hulladék gyűjtő szigeteket beszerezték, a Kistó utcában vannak, a próbaüzem után kihelyezik őket. Czaun János elmondta, mivel gépjárműve nem köztulajdonban van, nem köteles annak használatáról tájékoztatni Katanics Sándort.
Veszprémi Kistérség Többcélú Társulás tájékoztatóját Dr. Francia Ferenc munkaszervezet vezető terjesztette elő.
A két tájékoztatót a közgyűlés tudomásul vette.
11.44
Az utolsó nyilvános napirendi pont tárgyalása kezdődött meg. Témája: Tájékoztató a városi fenntartású közintézmények akadálymentesítéséről.
A 2010-ben megvalósított, valamint folyamatban lévő feladatok:
- Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat épületének felújítása és akadálymentesítése
- A Napsugár Bölcsőde és a Hóvirág Bölcsőde fizikai és infokommunikációs akadálymentesítése. A kivitelezés megkezdésének várható ideje 2011. február hónapban, befejezés 2011. június 30.
- A Dózsa György Általános Iskola akadálymentesítése
- Az Ördögárok utcai védőnői tanácsadó fizikai akadálymentesítése
- A gyulafirátóti védőnői tanácsadó akadálymentesítése. A kivitelezési munkák megkezdésének ideje 2011. január, a tervezett befejezési határidő 2011. május.
- A Várkapu látogatóközpont rekonstrukciója során egy akadálymentes követelményeknek megfelelő wc/mosdó kialakítása. A projekt tervezett megvalósításának határideje 2011. december 31.
- AVetési Albert Gimnázium teljes körű akadálymentesítése. Az építési engedélyezési eljárás 2011. év első negyedévében elindításra kerül.
- A Cholnoky utca 19. szám alatti felnőtt és gyermek orvosi rendelők és a Március 15. u. 4/B. felnőtt orvosi rendelő bejáratának akadálymentesítése.
A 2011. évi költségvetési koncepció akadálymentesítéshez kapcsolódó feladatai:
Az orvosi rendelők akadálymentesítésének biztosítása:
- 22-23-24. sz. felnőtt orvosi rendelő (Veszprém, Ádám I. u. 1.) bruttó 3.950.000,- Ft
- 12-13. sz. felnőtt orvosi rendelő (Veszprém, Halle u. 5.) bruttó 1.350.000,- Ft
- 16-20. sz. felnőtt orvosi rendelő (Veszprém, Halle u. 9/C.) bruttó 1.350.000,- Ft
A Vetési Albert Gimnázium akadálymentesítése, esetlegesen megjelenő pályázaton történő indítása, pályázati dokumentáció készítés és kivitelezési tervek elkészítése a 2011. évre vonatkozóan. A pályázati dokumentáció és kivitelezési tervek elkészítésének költsége bruttó 13 775 000 Ft.
Pályázatok előkészítése (építési engedélyezési szintű tervdokumentáció készítése és pályázati dokumentáció készítése):
- Egry úti Körzeti Óvoda – Nárcisz Tagóvoda teljes körű akadálymentesítése – bruttó 1 650 000 Ft;
- Kastélykert Körzeti Óvoda – Ficánka Tagóvoda teljes körű akadálymentesítése – bruttó 1 650 000 Ft;
- Rózsa úti Általános Iskola teljes körű akadálymentesítése – bruttó 3 250 000 Ft;
- Bárczi Gusztáv Általános Iskola teljes körű akadálymentesítése – bruttó 1 890 000 Ft;
- Lovassy László Gimnázium infokommunikációs akadálymentesítése – bruttó 1 550 000 Ft.
A közgyűlés a tájékoztatót tudomásul vette.
A közgyűlés zárt üléssel folytatódik, köszönjük kitartó figyelmüket.



