„Tudásdepó–Expressz” című országos program részeként, a Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) A könyvtári hálózat nem formális és informális képzési szerepének erősítése az élethosszig tartó tanulás érdekében -– Országos elektronikus szolgáltatások bővítése, fejlesztése című fejezetének keretében kezdődött meg 2009 novemberében az a munka, melynek ünnepélyes projektzáró konferenciájára 2011. április 20-án került sor Veszprémben, az egyetemi könyvtárban.
A TÁMOP 3.2.4-08/2-s kódszámú országos projektek keretében négy intézmény kapott támogatást. Az országos program koordinálása mellett az országos közös katalogizálás (MOKKA) rendszerének fejlesztését az Országos Széchenyi Könyvtár, míg az országos dokumentum-ellátási rendszer (ODR) fejlesztését a Debreceni Egyetemi Könyvtár és Nemzeti Könyvtára végzi. Az országos könyvtári adatbázisok közös keresőrendszerének kialakításában a Miskolci Egyetem Könyvtára működött közre. A Pannon Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltár (PEKL) könyvtári szolgáltatásainak fejlesztésére és az országos dokumentumküldő rendszer (OEDR), különös tekintettel a szerzői jog által védett tartalmak elektronikus formában történő szolgáltatás koncepciójának kidolgozására nyert támogatást.
A projekt eredményeként a könyvtári rendszer jobb hatásfokkal szolgálja a minőségi oktatást, a formális oktatáson kívüli képzést és tanulást, a könyvtári szolgáltatásokkal megvalósítandó olvasási és digitális dokumentum-használati jogosultság fejlesztését, valamint a hozzáférés területi különbségeinek csökkentését.
Az országos TÁMOP projektek keretében megvalósított fejlesztések – a MOKKA-ODR integráció megvalósítása, a HUMANUS, MATARKA és EPA szolgáltatásokat összefogó Országos Cikkarchívum kialakítása – lehetővé teszik a korszerű, szerzői jogot figyelembe vevő országos elektronikus dokumentumküldő rendszer megteremtését. Ezzel a szerzői jog által védett művek kölcsönzését megkönnyítik és digitális formában, online elérhetővé teszik az olvasók, oktatók, kutatók, diákok számára.
A Pannon Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltár (PEKL) részvételét a projektben a több évtizedes kiadói múlt, illetve a szerzői jogdíjakat érvényesíteni igyekvő terjesztői tapasztalatok indokolták. A komplex intézmény – a könyvtárhoz kiadó, nyomda és több könyvesbolt is tartozik, és közel egy évtizede webshop-ot is üzemeltet – amellett, hogy részt vett az országos dokumentumküldő rendszer (OEDR), különös tekintettel a szerzői jog által védett tartalmak elektronikus szolgáltatás koncepciójának kidolgozásában, helyi informatikai szolgáltatásainak fejlesztésére is felhasználta a 102 millió forintos támogatást. A Pannon Egyetem Könyvtárában megvalósított fejlesztések sorában a szerveroldali fejlesztések között említendő a könyvtár saját proxy szerverének üzembe állítása, ami jelentősen növelte a hálózat biztonságát és a szolgáltatások hatékonyságát. A tartalomfejlesztések között a legfőbb újdonságot az új honlap jelentette, ahol helyet kapott a könyvtári blog, illetve fórum is. Létrehozták a doktori dolgozatok adatbázisát, amelyen egyszerű keresési lehetőséget is biztosítottak. Útjára indították, és folyamatosan kiépítették az összegyetemi publikációs adatbázist, amely a honlapon keresztül szintén elérhető. A PEKL tevékenyen részt vett az országos közös katalogizálás (MOKKA) katalógusának építésében is. A projekt során megvalósult a Pannon Egyetem feldolgozott könyvtári állomány rekordjainak – 125 000 tétel – feltöltése az Országos Széchenyi Könyvtár közös katalógusába, a MOKKA-ba.
Mindezek mellett, partneri együttműködés keretében, Veszprém város két elismert középiskolája, a Lovassy László Gimnázium és a Vetési Albert Gimnázium könyvtári állományait az egyetemi könyvtár Aleph integrált rendszeréhez csatlakozva, a könyvtári szerveren dolgozták fel.
A Pannon Egyetem Egyetemi Könyvtár és Levéltár munkatársai a projekt során megvalósult szolgáltatásfejlesztésekről, az országos dokumentumküldő rendszer koncepciójának kidolgozás folyamatáról (résztanulmányokról) folyamatos tájékoztatást nyújtottak. Az elmúlt másfél esztendőben elsősorban előadások, kiállítások keretében és honlapon elérhető formában tájékoztatták, főként a középiskolai és egyetemi hallgatókat.