Nyár van. A kikapcsolódás, a pihenés, a rekreáció ideje. Meg a
felkészülésé. A tervezésé. Mi állampolgárok az aktuális makro-, és
mikrogazdasági adatok alakulásának eredményeképpen azt nézzük, hova
égessük a következő lyukat a nadrágszíjon, mit lehetne tenni korábbi
életszínvonalunk megtartása, visszaszerzése érdekében, hová menjünk
nyaralni valami olcsóbb helyre, menjünk-e egyáltalán?
A kormány saját túlélése érdekében mások által is elfogadható
(megszavazható) költségvetés előkészítésén dolgozik. Az SZDSZ új elnöke
lubickol a nyilvánosságban, láthatóan élvezi a mérleg nyelvének
szerepét, feltételeket támaszt jobbra, balra. Az ellenzék a
közvélemény-kutatási eredmények birtokában mielőbb előrehozott
választásokat akar. Néhány saját pártjában marginalizálódott politikus,
vagy a nonprofit kereteket, az értelmiségi létet megunó értelmiségi
párt alapítására akarja adni a fejét. Teszik ezt úgy, hogy
tulajdonképpen egyikük sem gondolja azt, hogy érdemben változtasson
saját korábbi, nem feltétlen sikeres stratégiáján.
Közben az ország – európai innovációs központ ide, Mercedes gyár oda -
egyre veszít nemzetközi versenyképességéből. Hátulról a hatodik
legszegényebb ország lettünk az Unióban (ha minden így marad, jók az
esélyeink, hogy pár év múlva csak Bulgáriát, esetleg még Romániát
tudjuk magunk mögött), soha nem látott mértékben csökkent a polgárok
állami intézményekbe vetett bizalma, növekszenek az országon belül a
jövedelmi és a területi különbségek, óriási a szakszerűségi deficit az
államigazgatásban, félelmetes méreteket ölt a korrupció, romlik a köz-,
az élelmiszer-, stb.biztonság, a rend felkent őrei láthatóan nem urai a
helyzetnek, egyre több önkormányzat képviselői kénytelenek megszegni
korábbi esküjüket, s tenni valami törvénybe ütközőt az állam helyett,
továbbá minden, EU-tagságra való felkészüléskor, területpolitikai
dokumentumok készítésekor jól begyakorolt fogalmak (decentralizáció,
partnerség, szubszidiaritás, stb.) ellenére a kormány egyre inkább a
hatalom és a források központosítására törekszik, és az ellenzéki
programok sem tartalmaznak ezzel a tendenciával ellenkező markáns
alternatívákat.
Pedig kellenének ezek. A jelenlegi túlcentralizált közigazgatási modell
az ismert termékciklus-elmélet szerint valószínűleg elérkezett a
„döglött kutya” –fázisba. Ilyenkor már alig használ néhány vitamin
injekció, ránc felvarrás, meg kell ásni a gödröt, megadni a
végtisztességet, és új kedvenc után kell nézni. Mellőzötten, gazdira
várva szegény régóta vár arra, hogy bizonyíthasson. A világ sok jobb
sorsú államában már bizonyított, ezek az országok a manapság kivándorló
honfitársaink kedvelt célterületei.
Paradigma váltásra van szükség. Bizony, meg kell osztani a hatalmat, a
forrásokat és a felelősséget másokkal. Azokkal, akik a problémákhoz a
legközelebb vannak, a legjobban ismerik azokat, és a legérdekeltebbek
abban, hogy azok megoldásra kerüljenek. Vállalkozóknak, települési és
területi önkormányzatoknak, civil szervezeteknek hívják őket.
Rendelkeznek is a megfelelő ismeretekkel, legitimációval, csupán a
megfelelő források és hatáskörök hiányoznak mellőlük.
A soros kormányok 1990 óta 1000 milliárd forinttal kurtították meg az
önkormányzatokat. (Feltehetőleg nem véletlen, hogy szinte forintra
pontosan ilyen mértékben adósították el magukat kölcsönök - likvid
hitelek, munkabérhitel!, kötvénykibocsátások, stb.- formájában.)
Ennyivel szűkült a közvetlenül választott testülettel rendelkező
önkormányzatok tényleges mozgástere akkor, mikor az állam egyre több
feladat ellátásával bízza meg őket. Ezzel párhuzamosan a hasonló
legitimációval, vagyis közvetlen felhatalmazással nem rendelkező régiók
és kistérségek egyre több állami figyelmet kapnak, az általuk
folytatott feladatellátás hatékonysága azonban vitatható.
Emberileg meg lehet persze érteni kormányaink képviselőit. Mondják,
hatalmon lenni jó érzés, és azt is, hogy ez a pozíció sokat veszített
az élvezeti értékeiből csupán attól, hogy 2004-ben beléptünk az EU-ba.
Több olyan hatáskört kellett átengedni az unió döntéshozatali
szerveinek, amelyek korábban a nemzeti kormányok hatalmában álltak. Ha
a megmaradt kormányzati eszközök egy újabb részét most (előbb-utóbb
mindenképpen) át kell majd adni más, hazai partnereknek, sokat
veszíthet jelentőségéből pl. a kormányfői stallum. Így aztán nem
véletlen, hogy az Új Magyarország Fejlesztési Tervben (2007-2013)
helyet kapó Államreform Operatív Program egyetlen eleme sem foglalkozik
valódi, generális decentralizációs alternatívák kiérlelésével. Úgy
gondolom azonban, hogy Magyarország nincs abban a helyzetben, hogy
kormányfők és kormányfő-jelöltek, általában a politikai elit lelki
problémáira legyen tekintettel. A paradigma váltásra nem azért van
szükség, mert a változatosság gyönyörködtet, hanem azért, mert az itt
ajánlott modell bizonyítottan hatékonyabb, egyenlő nagyságú forrást
jobban képes hasznosítani, mint a másik. Aki nem hiszi, vegye sorra a
világ hosszú távon egyenletesen prosperáló országait, és nézze meg,
milyen a területpolitikája, a közigazgatása. Ahogy egy kétütemű
Wartburg birtokában nem versenyezhetünk az ugyanakkora hengerűrtartalmú
Suzukival (ugyanannyi út megtételéhez ui. kétszer annyi üzemanyagra van
szüksége, továbbá gyengébb a gyorsulása, költségesebb a szerviz, és
környezetszennyezőbb is) , az ország versenyképessége sem javítható a
jelenlegi igazgatási, területpolitikai paradigma mellett.
Lehet persze uborkaszezonban azon vitatkozni, hogy engedélyezni kell-e
a melegek felvonulását, mi legyen a Magyar Gárda sorsa, sőt azon is,
hogy minek mennyi legyen az áfája, azonban magam ebben a nagy melegben
majd csak akkor kapom fel a fejem elismerőleg, ha valamelyik politikai
erő sajtótájékoztatóján azt jelentik be, hogy megválasztásuk esetén a
helyi, a kistérségi, a megyei, vagy a regionális léptéket
favorizálják-e, milyen feladatokkal, hatáskörökkel tervezik azokat
felruházni, mely adónemek képeznék ezeknek a választott testületeknek a
saját bevételeit, s ezen adók hány százalékát ajánlják otthagyni a
vásárlás helye szerinti városi, községi önkormányzatnál, mennyi juthat
belőle a megyei (regionális) alapba, s mennyit tartanak indokoltnak a
központnak tovább adni majd belőle. Ha a magyar politikai elit szereti
a számháborút, javaslom, hogy azt ezen a terepen, ezekkel a tételekkel
folytassa, mi választók pedig majd 2010-ben, esetleg előbb
eldönthetjük, melyik számsor tetszik nekünk a legjobban.