Mivel ezekhez a járművekhez viszonylag kevés repülési órával is megszerezhető lesz a jogosítvány, az EB már most aggódik, hogyan boldogul majd a tapasztalatlan pilóták serege a hirtelen az ölükbe hulló háromdimenziós szabadsággal. Vajon a légi „vasárnapi vezetők” milyen baleseteket okozhatnak?
A most elindult, 4,3 millió eurós kutatási tervezet, a MyCopter célja, hogy biztosítsa a "személyi repülő járművek” (PAV-k) automatikus, megfelelő elrendezésű "rajokban" történő repülését, a körülöttük haladó járművek érzékelésével. "Ma már nem az a kérdés, hogy vajon hozzájutunk-e, hanem az, hogy mikor jutunk hozzá a személyi repülő járművekhez" - mondta Heinrich Bülthoff, a tübingeni Max Planck Biológiai Kibernetikai Intézet tudósa, a projekt vezetője.
A cég reményei szerint jövőre gyártásba küldhetik a Transitiont, egy könnyűsúlyú, légcsavarral hajtott repülőgépet, ami a leszállás után összehajtogatva szárnyait ugyanúgy vezethető mint akármelyik személygépkocsi. A mini-repülőgépekhez szükséges technológiák rendkívül gyors ütemben forrják ki magukat - tette hozzá Bülthoff, köszönhetően a helikopter-drónoknál elért legutóbbi fejlesztéseknek.
A PAV-k nem lehetnek teljesen automatizáltak, a pilótának lehetőséget kell adni a rendszer felülbírálására, ahogy az autósok is időnként kénytelenek figyelmen kívül hagyni navigációs rendszerük utasításait, véli Bülthoff, aki azt is elmondta, hogy az autók leváltásához szükséges technika rendelkezésünkre áll. "Ennek elérhetővé tétele azonban már egy másik kérdés" - összegzett.