Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Nyitott szívvel az öröm felé

2011. augusztus 10. 13:57 // Forrás: fotók: VMK/Kovács Bálint (archív)
Az életörömöt tűzte zászlajára a VIVACE Nemzetközi Kórusfesztivál, melyről a szervezővel, C. Szalai Ágnessel beszélgettünk.


C. Szalai Ágnes

– Milyen hagyományai vannak a VIVACE Nemzetközi Kórusfesztiválnak?

– A fesztivál születése a csillagok szerencsés együttállásának köszönhető. Egyrészt itt működik Veszprém Város Vegyeskara, amely kiváló házigazda együttes; másrészt megvolt a városi támogatási akarat, hogy a kórusra alapozva ebben a műfajban tudjunk valami nemzetközit letenni azt asztalra. Azt hiszem sikerült, mert olyan speciális struktúrát tudtunk kialakítani, ami vonzó a résztvevőknek, és vonzó a közösségnek, viszi a város hírét. Olyan rétegeket is megnyer ennek a nagyon szép műfajnak, akik különben esetleg nem mennek el a koncertre. Magának a fesztiválnak a fókuszában az életöröm áll.

Egyedülálló a fesztivál, mert tematikus, ugyanakkor nem köti meg a résztvevők kezét. Egy kicsit verseny, de nem annyira, egy kicsit koncert, de azért nem túl hosszú. Lehetőséget teremt más kultúrájának a megismerésére és együtt való prezentációjára. Szeretik a kórusok, bár ebben közrejátszik az is, hogy kedvezők a részvétel feltételei.

– Mi az oka, hogy tavaly csak egy kisebb VIVACE-t rendeztek?

– 2009-ben álltunk át a két éves periodicitásra, de tavaly a kóruskísérők mondták, hogy minden évben van VIVACE, tehát nem megy, hogy idén elmarad. Úgyhogy rendeztünk egy mini-Vivacét: az a kis kórus, ami a közönség elé lépett, a korábbi évek közös kari darabjaiból válogatott ki egy csokrot. Szívesen hallgatták az emberek. Az ember jobban szeret mosolyogni, mint zokogni.

– Az idei fesztivál miben kötődik a Liszt-évhez?

– A nyitókoncert, amelyet mindig a magyar zenének szentelünk, most elsősorban Liszt Ferencre fókuszál. A Liszt életmű hihetetlenül gazdag, s bár ebben a „kórus-szelet” nem meghatározó, de jelentősége nagy. Amikor eldőlt, hogy a nyitókoncert Lisztről szól, szinte azonnal jött egy csavar is, hogy ne csak üljenek és hallgassák a résztvevő kórusok, hanem egy kicsit kóstoljanak bele saját maguk is, ismerkedjenek meg egy-egy darabbal. A résztvevők nagyon jól fogadták az ötletet.

– Kinek ajánlaná a fesztivált?

– Természetesen a kóruszene hagyományos barátait várjuk szeretetettel, azon túl bátran merem mindazoknak ajánlani, akikben nem élnek előítéletek a kóruszene iránt, mondván, hogy „ezt én nem értem”. Akik nyitottak és kíváncsiak arra, hogyan örül egy japán tinédzser, egy ukrán leány vagy egy cseh gyerek, egy orosz zenetanár, azok bátran jöjjenek. Annyiféle módon lehet megközelíteni az örömöt: van, aki az emberi kapcsolatokra hegyezi ki, van, aki inkább a duhaj örömökre, van olyan is, aki a spirituális örömre, vagy éppen az élet kaleidoszkópját akarják bemutatni, ahol a bánat, a szomorúság és az öröm együtt jelenik meg, s gyakran katartikus élményt tartogat a feszültség örömmé oldása. Ezek a programok igazak, valahonnan elindulnak, és valahová megérkeznek. Aki nyitott szívvel, nyitott füllel ül be, az jól fog szórakozni.

Janni Anikó
további cikkek
Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Life&Style Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Azt gondoljuk, hogy ismerjük a jazzt? A zenészek közti titkos összekacsintásokat, a füstös klubokat, a dallamokba rejtett érzelmeket? Aligha! Borbély Mihály, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas jazz-zenész megtanított rá, hogy ez a műfaj valójában nem misztikum, hanem a legőszintébb emberi gesztusok zenévé formálása, ahol kétszer nem tudnak eljátszani ugyanúgy egy dalt sem, még a legnagyobb zenészek sem. ma 1:26 Az ima ötven árnyalata Life&Style Az ima ötven árnyalata A keresztény hit megélése sokféle formát ölthet. Alakítja a szakrális élmény, a személyes szocializáció és a habitus is. Az pedig nem meglepő, hogy mindez különböző kulturális jelenségekben is testet ölt. Miért lenne kivétel ez alól a zeneiség, amelyből az újkorban kinőtt egy olyan különleges irányzat, ami egy amerikai keresztény számára Isten dicsőítésének legmélyebb átélése, európai szemüvegen keresztül viszont fesztiválhangulatot idéző örömzene. A gospel nem Whoopi Goldberggel kezdődött, és nem állt meg a brooklyni afroamerikai gyülekezetek istentiszteleteinél. Sőt, előfordult már, hogy egy kisebb isteni csodának volt az aláfestő zenéje. ma 1:26 A Kabóca Bábszínház készen áll rá, hogy európai szintű teátrummá váljon Life&Style A Kabóca Bábszínház készen áll rá, hogy európai szintű teátrummá váljon Markó-Valentyik Anna Junior Prima-díjas bábművész, színésznő, rendező, a Kabóca Bábszínház művésze, férje Markó Róbert író, dramaturg, rendező, s a Kabóca Bábszínház igazgatója. Most párosinterjút adtak lapunknak többek között arról, miként működnek a dinamikák a házaspár életében úgy, hogy közben egy intézményben dolgoznak. A Kabóca Bábszínházról, a teátrum terveiről, és arról is szó esett, miként sikerült a kultúrakedvelőkkel megértetni, hogy a báb műfaja nem csupán a gyermekeknek szól. tegnap 12:03

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.