Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Vajon hogyan vesztettük el egymást?

2024. december 30. 0:14
Hogy lehet az, hogy még akkor is egyedül vagyunk, amikor épp nem vagyunk egyedül?!

A minap egy kávézóban szemtanúja voltam annak, ahogy két lány ül egy asztal mellett; kezdetben a kellemes látvány, aztán egyre inkább a jelenet szociológiai vetülete vonzotta oda a figyelmemet. Volt valami kiábrándító a helyzetben: néha ugyan beszéltek egymással (vagy inkább egymáshoz), de az idő nagy részében mindketten a telefonjukat bizergálták. A figyelmük nagyobb részét szánták olyan valakinek, aki az adott pillanatban nem volt jelen, miközben elhitették magukkal, hogy ők most épp együtt csinálnak valamit. Közös program. Csajos este.

Ez a jelenet rámutat a generációm (és még inkább az utánunk jövő generáció) sokat emlegetett elveszettségére. Hogyan uralta le a mindennapjainkat a társas magány, hogy lehet az, hogy még akkor is egyedül vagyunk, amikor épp nem vagyunk egyedül?! Hogy miközben a városokban egyre többen élünk egyre kisebb területen, egyre közelebb egymáshoz, mégis egyre kevésbé vagyunk képesek kapcsolódni a másikhoz? Hogy itt ülünk egy helyiségben, ad absurdum egy asztalnál, de ügyet sem vetünk egymásra?

Czene Béla: Cukrászdában (1974) / Forrás: wikiartCzene Béla: Cukrászdában (1974) / Forrás: wikiart

Ezen a ponton szeretném bevezetni ide Czene Béla életművét, annak is elsősorban a szocializmus közösségi tereit – presszók, kávézók, cukrászdák – ábrázoló képeit, amelyeken pontosan az a társas magány figyelhető meg, amiről beszéltem. Csak éppen mobiltelefonok nélkül, és úgy 40-50 évvel ezelőttről, a hetvenes-nyolcvanas évekből. A Cukrászdában című 1974-es festményen a háttérben ugyan láthatunk egy randevúzó párt, az előteret azonban uralják azok az alakok, akik látványosan nem figyelnek egymásra. Senki nem néz a másikra, még a központi figurák – a két lány, akik egy asztalnál ülnek – is elfordulnak egymástól. A bal oldali nő a szék ülőlapjába kapaszkodik, a jobb oldali keresztbe fonja a karjait, szinte tapintható annak a feszültsége, hogy mindketten valahol máshol szeretnének lenni, és a semmibe tartó pillantások arra utalnak, hogy fejben valóban máshol járnak.

Úgy tűnik, mégsem a mobiltelefon minden jó elrontója, hogy ez az egész egymásra nem figyelés már jóval korábban elkezdődött, és nem a technológia verte szét az emberi kapcsolatokat, hanem azok szétrepedeztek maguktól; a zsebben hordható internet pedig, mint a víz, csak kitöltötte a rendelkezésre álló űrt, befolyt a résekbe, és felgyorsította az egyébként is meglévő eróziót.

Vajon hogyan vesztettük el egymást?

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Miről mesélnek a veszprémi székesegyház harangjai? Veszprémi Főegyházmegye Miről mesélnek a veszprémi székesegyház harangjai? A veszprémieknek már közhelyszerű az a megállapítás, hogy ebben a városban állandóan fúj a szél és harangoznak. Amíg az egyik ezek közül egy térségre jellemző időjárási adottság csupán, addig a másik komoly történelmiséggel bír, amihez az ember érzelmileg is tud kötődni, sőt, akár rajongani is. Kulcsár Dávid, a Szent Mihály-székesegyház káplánja pont így van a harangokkal. Az ő példáján keresztül pedig feltárul a templomtornyok lakóinak gazdag története is. tegnap 20:09 A Franz Ferdinand lesz a sztárfellépő a Művészetek Völgyében kultúra A Franz Ferdinand lesz a sztárfellépő a Művészetek Völgyében A Franz Ferdinand lesz a zenei kínálat sztárfellépője idén a Művészetek Völgyében. A fesztivált július 18-tól 27-ig rendezik meg a Balaton-felvidéken, Kapolcson, Taliándörögdön és Vigántpetenden - közölték a szervezők kedden az MTI-vel. 2025. február 11. 14:24 Kárpáti Barbara: A Jászai Mari feltámasztása című darab rólunk szól kultúra Kárpáti Barbara: A Jászai Mari feltámasztása című darab rólunk szól A Pannon Várszínház február tizennegyedikén mutatja be a Márton László által írt Jászai Mari feltámasztása című darabot, melyet Szelle Dávid rendezett, s a főszerepben Kárpáti Barbara látható, akit többek között arról kérdeztünk, milyen azonosságokat vél felfedezni személye és Jászai Mari személye között, milyen jellegű kihívás számára a szerep, és milyen próbafolyamat áll mögöttük. 2025. február 10. 13:55 SzocMODern – Zachar István kiállítása a Csikász Galériában kultúra SzocMODern – Zachar István kiállítása a Csikász Galériában A Művészetek Háza Veszprém szervezésében február 8-án megnyílt Zachar István képzőművész SzocMODern című kiállítása a Csikász Galériában. 2025. február 9. 11:30

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.