A Pannon Egyetem és a Széchenyi István Egyetem immáron második alkalommal szervez konferenciát „Mobilitás és környezet – a járműipar kihívásai az energetika, a szerkezeti anyagok és környezeti kutatások területén” címmel augusztus 30. és szeptember 1. között Veszprémben. A rendezvényen mintegy 80 doktorandusz hallgató vesz részt a hazai partnerintézményekből.
A konferencia célkitűzése, hogy a jövő emberének mobilitásához kapcsolódó energiatakarékos és környezetbarát megoldásokat a hallgatók elmúlt egy évben elért kutatási eredményei alapján összegezze.
A konferencia első napján a résztvevőket Farkas Krisztina közigazgatási stratégiáért felelős helyettes államtitkár köszöntötte. Előadásában bemutatta a K+F+I hazai és EU irányait, a forrásokat és a célokat, melyek megvalósításához jelentős mértékben hozzájárul a „Mobilitás és környezet 2011” konferencia.
A tudomány az innováció és a növekedés fontos hajtóereje, mondta, ezen kívül hangsúlyozta, kiemelt jelentőségű a konferencia témája a pályázatokban is, hiszen a húzóágazatokhoz kapcsolódik, mérhetően fog hozzájárulni a GDP-hez.
Dr. Szekeres Tamás, a Széchenyi István Egyetem rektora elmondta, a két egyetem intenzív együttműködésével aktívan alakítja a jövőt, világszínvonalú fejlesztéseket valósítanak meg, melyekhez a konferencia több mint 80 előadása is hozzájárul.
Dr. Friedler Ferenc, a Pannon Egyetem rektora az innovációs folyamat struktúráit vázolta nyitóbeszédében. Kiemelte, a célból visszafelé gondolkodva kell felépíteni az innovációs folyamatokat, úgy lehetnek hatékonyak. Versenyképesség a globalizált világban akkor következhet be, ha ebben a folyamatban sikeresek vagyunk. A versenyképességet nemzetközi mércével méri a veszprémi rektor.
A plenáris előadások keretében innovációs tapasztalataikat osztották meg a résztvevőkkel a MOL Zrt., a Continental Teves Kft., az AUDI Hungária Motor Kft., valamint a Rába Járműipari Holding Nyrt. képviselői.
Az előadásokat hét plusz egy szekcióban mutatják be (járműinformatika, járműgépészet, megújuló energiaforrások, környezetbarát üzemanyagok, gyártástechnológiák, a közlekedés környezeti hatásai és a járműipar regionális dimenziói, járművillamosság, modern szerkezeti anyagok, kompozitok). A szekciók kiváló lehetőséget biztosítanak arra, hogy a résztvevők színvonalas, hozzáértő szakmai közönség előtt számoljanak be munkájukról, eredményeikről, a témában jártas szakemberekkel megvitatva a felmerülő nehézségeiket és problémáikat.
Mobilitás és Környezet Projekt – „Zöld hajtás”
A Pannon Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem által alkotott konzorcium 2010 áprilisában 3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatásban részesült a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kiírt Társadalmi Megújulás Operatív Program (TÁMOP) 4.2.1/B pályázat útján. A Mobilitás és környezet: járműipari, energetikai és környezeti kutatások a közép- és nyugat-dunántúli régióban című közös projekt célja a kutatás-fejlesztés-innováció-oktatás fejlesztésén keresztül a felsőoktatás minőségének javítása, az intézmények vonzerejének, versenyképességének a növelése.
A partnerségben megvalósuló projekt négy fő kutatási irányában, azon belül összesen húsz alprogramjában folyó kutatások középpontjában olyan komplex szemléletű, multidiszciplináris járműtechnikai és üzemanyag-fejlesztés áll, amely a problémakör valamennyi vonatkozását egységesen kezeli. A járműtechnikai fejlesztések eredményeként alkalmazható új anyagok, technológiák és szerkezeti megoldások csökkentik a fogyasztást, a káros anyagok kibocsátását, továbbá növelik a közlekedés biztonságát.
Az üzemanyag-fejlesztésre irányuló kutatás kiterjed az általános energiagazdálkodási és környezetvédelmi kérdések elemzésére, figyelembe véve a hagyományos és alternatív hajtó- és kenőanyagok előállításának és felhasználásának a bioszférára és az emberek életminőségére gyakorolt hatását. Hangsúlyt kap az elektromos meghajtású autókhoz szükséges energia előállítása megújuló energiaforrások alkalmazásával.
Az elért eredmények elsődlegesen a két egyetemen hasznosulnak, ugyanakkor a projekthez kapcsolódó vállalati innovációk által a Közép- és Nyugat-Dunántúli térség régió kis-, közepes és nagyvállalatai számára is jelentős értéket hordoznak, növelik versenyképességét, tőkevonzó és munkahelyteremtő képességgel bírnak.
A projekt kutatási programjának szerkezeti felépítése: járműipari anyagok és gyártástechnológiák, belsőégésű motorok mechanikai hatásfoka, jármű-informatikai és mechatronikai kutatások, nagy energiatartalmú és környezetbarát üzemanyagok és kenőanyagok. A projekt időtartama: 2010. április 30. – 2012. április 29.
Fotó: Szabó László