A korábbi megállapodásnak megfelelően Dr. Gelencsér András egyetemi tanár részt vesz a Pannon Egyetem részéről a közgyűlésen.

Októberben „A hónap műtárgya” a felújított veszprémi Szent István Völgyhíd lett. A viadukt történetéről és a felújításról Zalavári István, a Veszprém Megyei Építész Kamara elnöke tartott rövid tájékoztatót.
Katanics Sándor képviselő napirend előtti kérdéssel fordult a polgármesterhez „Lezárult-e a vizsgálat?” – címmel.
A képviselő emlékeztetett arra, hogy a 2011. április 28-ai közgyűlésén Baumgartner Lajos képviselő „Lehetséges-e a lehetetlen Veszprémben?” címmel kérdést intézett Hartmann Ferenc képviselőhöz, és az arra adott írásbeli választ nem fogadta el. Baumgartner Lajos arra kérte a polgármestert, hogy folytasson az ügyben vizsgálatot.
Katanics Sándor tájékoztatást kért a polgármestertől arról: hogy Hartmann Ferenc 2003-ban használt-e egy időben két hivatali járművet, és kérte, hogy a vizsgálati anyagot küldjék meg számára.
Porga Gyula válasza: a képviselő úr írásban 15 napon belül meg fogja kapni a kérdésre a választ.

Forgóné Kelemen Judit napirend előtti kérdése a polgármesterhez: Lát-e lehetőséget az önkormányzat arra, hogy csökkentse az önkormányzati tulajdonú üzlethelyiségek bérleti díját?
Porga Gyula elmondta, 15 napon belül írásban fog válaszolni a kérdésre.
Forgóné Kelemen Judit képviselő asszony „Mi lesz a volt Gyermekkórházzal?” című interpellációjában több kérdést is intézett a polgármesterhez: a veszprémi Pannon Egyetemmel kötött együttműködés keretében rendeződhet-e a volt Gyermekkórház sorsa? Akár az egyetemmel közösen, akár az új önkormányzati törvénytervezet ismeretében van-e esély az ingatlan városi hasznosítására?
Erre a kérdésre is 15 napon belül írásban fog válaszolni a polgármester.
Forgóné Kelemen Judit ismét napirend előtti kérdéssel fordult a polgármesterhez. A képviselő asszony 2010 decemberében tett fel e témában először kérdést, akkor azt a választ kapta, hogy nyár végén valósulhat meg a fedett buszváró. A májusi közgyűlésen újra feltette ezt a kérdést, akkor az a válasz érkezett, hogy nyár végére használhatják az ott lakók a fedett buszvárót. A képviselő asszony most ismét arra vár választ, hogy „mikor lesz fedett buszváró az Aulich utcában és a májusi közgyűlésen felsorolt helyszíneken”?
Erre a kérdésre is 15 napon belül írásban fog válaszolni a polgármester.

Nagy Piroska képviselő asszony napirend előtti kérdésében elmondta, hogy a Hold utcában közműépítési munkálatok folynak, és az idén megépített kerékpárúton teherautó áll, amire a felbontott út törmelékét rakják. Tegnap előtt a kerékpárutat már „felvágták”.
A képviselő asszony azt kérdezte a polgármestertől, hogy ki és milyen célra kért útfelbontási engedélyt? Ha a kerékpárút megsüllyed, ki fogja azt a szakaszt újra megépíteni? El lehet-e majd számolni a láthatóan javított útszakaszt? Volt-e engedély arra, hogy teherautós rakodásra vegyék igénybe a kerékpárutat?
A polgármester írásban fog válaszolni a felvetett kérdésre.

Napirend előtti kérdéssel fordult Némedi Lajos alpolgármesterhez úrhoz Gerstmár Ferenc képviselő úr „Igazságosabbá tehető-e a hulladékszállítási díj megállapítása Veszprémben?”
A képviselő szerint egyre többen gondolkoznak a saját maguk által termelt hulladékmennyiség csökkentésén, és természetesen sokan vannak, akik már eddig is odafigyeltek erre. Gerstmár Ferenc úgy látja, ezt a tevékenységet az önkormányzatnak is ösztönöznie kell. Megoldás lehet a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés, és a tömeg alapú differenciálás a díjszabásban. A kérdés az, hogy a városvezetés, tervezi-e ezen a területen a környezettudatos magatartás elismerését és elősegítését, a hulladékszállítási díj megállapításának arányosabbá, igazságosabbá tételét. Ha igen, akkor mikor és mit kíván ennek érdekében tenni? – kérdezte Gerstmár Ferenc.
Némedi Lajos alpolgármester is 15 napon belül fog reflektálni az interpellációra.
Sürgősségi napirendi pontok:
A Veszprém Városi Televízió és Lapkiadó Kft. a televízió lineáris médiaszolgáltatási nyilvántartásba vételét kezdeményezi. Mivel Veszprém város neve benne van a VTV elnevezésében, a médiaszolgáltatásokról szóló törvény szerint a városi közgyűlésnek hozzá kell járulni a névhasználathoz, ugyanis csak így fogják nyilvántartásba venni a VTV-t, és így indíthatja meg digitális szolgáltatását.
A közgyűlés egyhangúlag hozzájárult a Veszprém Városi Televízió és Lapkiadó Kft. névhasználatához.
A VALEO Auto-Elektric Magyarország Kft. azzal a kérelemmel fordult a polgármesteri hivatalhoz, hogy a Piramis és Ipar utcák között elhelyezkedő, 1959/50 hrsz-ú területén tervezett további fejlesztés megvalósítása érdekében a város településrendezési tervének szabályozását módosítsa az önkormányzat. A módosítás lényege, hogy a jelenlegi előírások szerinti 35 %-os legnagyobb beépítettség 40 %-ra növekedjen.
A rendelkezésre álló telek nagysága a fejlesztéshez megfelelő, de szükség van az övezeti besorolás legnagyobb beépíthetőségre vonatkozó előírásának módosítására, megtartva a legkisebb zöldfelületi előírást. A tervezet szerint az érintett terület beépíthetősége 5 %-kal növekszik, ám az előírt legkisebb zöldfelületi nagyság nem változik, a biológiai aktivitás értéke nem módosul.
A közgyűlése egyhangúlag támogatta a VALEO Auto-Elektric Magyarország Kft. fejlesztési törekvéseit és az ehhez szükséges településrendezési terv módosítását.
7. napirendi pont:
Az állami vagyonba tartozó, Veszprém 0229/1 hrsz-ú ingatlan önkormányzat részére történő igénylésének kiegészítése
A szentkirályszabadjai repülőtér területének közepén található egy – jelenleg funkcióját már be nem töltő – árok. A repülőtér használhatósága érdekében a közgyűlés a 2007 márciusában már kezdeményezte a Magyar Kincstári Vagyoni Igazgatóságnál, hogy az ingatlan kerüljön át az önkormányzat tulajdonába. A folyamat nem futott végig, mivel a közgyűlési határozat tartalma nem felelt meg egy 2007-es kormányrendelet elvárásainak.
A közgyűlés most az új kormányrendeletben foglalt felhatalmazás alapján kezdeményezi a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél a 1067 m² nagyságú árok ingyenes önkormányzati tulajdona kerülését.

11. napirendi pont:
Előzetes kötelezettségvállalás a veszprémi Várkapu megújítási projekt végrehajtásához
A közgyűlés 2010-ben nyújtott be pályázatot a Közép Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökséghez a veszprémi várkapu rekonstrukciójára. A projekt célja, hogy a várkapu műemléképületében interaktív vár- és helytörténeti bemutatóhely létesüljön.
A fejlesztési ügynökség támogatja a pályázatot, ám az eredetileg tervezett 254.000.000,- Ft-os összköltség helyett csak 199.644.522 Ft-ot fogadott el. Az 54.355.478,- Ft-os különbözetet az önkormányzatnak kell állnia, ha meg kívánja valósítani az eredeti terveket.
Az önkormányzat eddig 29.946.678,- Ft önrésszel és 13.578.000,- Ft előkészítési költséggel számolt a projekt kapcsán – erre a 2011-es költségvetésben 34.500.000,- Ft áll rendelkezésre, azaz 63.380.156.- Ft-os előzetes kötelezettségvállalásra van szükség a pályázat megvalósulásához.
A közgyűlés úgy 17 igen és 1 tartózkodás mellett úgy határozott, hogy a 2013. évi költségvetés terhére 63 380 000 Ft összegben előzetes kötelezettséget vállal a beruházás önrészének biztosítására.
13. napirendi pont:
Veszprém 2514/4 hrsz. alatti ingatlanon parkolóház építésére vonatkozó megállapodás
A közgyűlés szeptemberben úgy döntött, hogy Bagolyvári parkolóház építése kapcsán a High Station Kft.-vel kötött ráépítési jogról szóló megállapodástól eláll, és felhatalmazta a polgármestert, hogy folytasson tárgyalásokat olyan potenciális befektetőkkel – elsősorban a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.-vel – amelyek vállalnák a belvárosi parkolóház megépítését a támogatási szerződés feltételei mellett.
Azáltal, hogy a High Station Kft.-nek nincs jogosultsága a Bagolyvári parkolóház megépítésére, a konzorciumi partnersége is alapját vesztette. A pályázati eljárásrend szerint egy konzorciumi partner kiléptetéséhez az összes konzorciumi partner írásos egyetértő nyilatkozata szükséges. A konzorciumi partnerek tájékoztatása a fennálló helyzetről folyamatban van.
A parkolóház megépülése 16 %-át teszi ki a „Veszprém belváros funkció-bővítő rehabilitáció” című projektnek. A konzorciumnak kötelező a pályázatban szereplő fejlesztések minimum 75 %-át megvalósítani, tehát a parkolóház kiesése nagyban veszélyeztetné a teljes pályázat megvalósulását. A pályázat megvalósulásának legkésőbbi határideje 2013. április, így szűkös határidő nem teszi lehetővé, hogy az önkormányzat a tulajdonában lévő 2514/4-es helyrajzi számú ingatlant (a későbbi parkolóházat) vagy ráépítési jogát pályázat útján értékesítse.
Éppen ezért tárgyalások folytak a Közüzemi Zrt.-vel, melyek eredményeként a zrt. egyik leányvállalata, a Parkolóház Kft. vállalja a Bagolyvári parkolóház megvalósítását, aláírja a konzorciumi szerződést, és vállalja a pályázattal kapcsolatos kötelezettségeket. A Parkolóház Kft. nem a támogatási szerződésben szereplő terveket kívánja megvalósítani, hanem egy csökkentett műszaki tartalmat, amely megegyezik az önkormányzat korábbi elképzeléseivel. Ebben az esetben 132 parkolóállás és egy vizesblokk épül meg, egyéb kereskedelmi célú létesítmények viszont nem lesznek a parkolóházban. Ez a terv a teljes pályázatban 16 %-os csökkenés helyett mindössze 7-8 %-os csökkenést eredményez.

Katanics Sándor és Gerstmár Ferenc képviselő elmondta, hogy nem értenek egyet a parkolóház megépítésével, sem a helyszínt nem tudják elfogadni, sem a lemezparkoló küllemét, sem azt, hogy a város egyik cége valósítja meg a beruházást. Hartmann Ferenc azt kifogásolta, hogy nem a föld alatt, hanem a föld fölött épül a parkolóház.

Brányi Mária kifejtette, hogy megalapozott, előkészített munka előzi meg a megvalósítást, a műszaki tervtanács a tervhez hozzájárult, a terv építési engedélyt kapott. A formai megjelenés megfelelő építészeti műszaki színvonalat fog tükrözni, szakmai zsűri kontrollálja, hogy a városképbe beilleszkedő épület jöjjön létre. Szükség van a parkolóházra, sokféleképpen lehet minősíteni a tervet, de fontos, hogy több parkolóhely áll majd a veszprémiek részére.
A közgyűlés 14 igen, 2 nem 2 tartózkodás mellett úgy határozott, hogy a „VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. 2.550.000.000,- Ft összegű alaptőkéjét 62.500.000,- Ft-tal megemeli. A tőkeemelés ingatlan apport révén megy végbe: az önkormányzat a későbbi parkolóház épületének (2514/4 hrsz.) tulajdonjogát 62.500.000,- Ft értékben átruházza „VKSZ” Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt.-re.
Emellett a közgyűlés 14 igen, 2 nem 2 tartózkodás mellett felhatalmazta a polgármestert, hogy kezdeményezze a Bagolyvári parkolóház megvalósításáért felelős High Station Kft. kizárását a „Veszprém funkcióbővítő belváros-rehabilitáció I. ütem” című projekt konzorciumából.
Ezzel párhuzamosan 14 igen, 3 nem 1 tartózkodás mellett nem szavazat mellett felhatalmazta a polgármestert, hogy készíttesse elő, és a konzorciumi partnerek egyetértésével írja alá a konzorciumi szerződés módosítását azzal, hogy a High Station Kft. helyett a Parkolóház Kft. vállalja magára a Bagolyvári parkolóház projektelem megvalósításával járó kötelezettségeket.
14. napirendi pont:
A Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.-vel kötött 2011. évi szolgáltatás vásárlási szerződés megszüntetése
A közgyűlés 2008 októberében döntött arról, hogy részt vesz a KDOP 3.1.1/D kódszámú belváros-rehabilitációs pályázaton. Ehhez kapcsolódva létrehozta a 100 %-os önkormányzati tulajdonú Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.-t. A kft. létrehozására azért volt szükség, mert a pályázati útmutató előírta, hogy a városrehabilitációs projektet az önkormányzatnak egy saját tulajdonú, önállóan gazdálkodó társaságon keresztül kell menedzselnie.
A projekt menedzselésére és műszaki lebonyolítására fordítható pályázati pénz nem volt elég a társaság minden kiadására, ezért a Pro Veszprém Kft. további bevételekre szorult, amelynek fedezetét az önkormányzat tudta biztosítani úgy, hogy egyéb feladatellátást delegált a Kft.-re. Az önkormányzat a kiegészítést havi rendszerességgel folyósította, elsősorban a szociális akcióterületi rehabilitáció (panelrekonstrukció a Jutasi lakótelep szűkített területe) koordinációja jogcímén.
A szociális város-rehabilitációra fordított összegek úgy tudtak volna megtérülni a város számára, ha egy erre a célra kiírt pályázaton el lehetett volna azokat számolni. Azóta nyilvánvalóvá vált, hogy jelenleg ilyen projekt finanszírozása, illetve ilyen jellegű pályázati kiírás a közeljövőben nem várható.
Ebből fakadóan a közgyűlés 17 igen és 1 tartózkodás mellett úgy döntött, hogy a Pro Veszprém Városfejlesztési és Befektetés-ösztönző Kft.-vel kötött 2011. évi szolgáltatásvásárlási szerződést 2011. november 1. napjával közös megegyezéssel megszünteti.
Eredeti napirendi pontok:
1. napirendi pont:
Új tagok választása a városi közgyűlés szakbizottságaiba
Mihalovics Péter önkormányzati képviselő, a városstratégiai és városmarketing bizottság tagja 2011. október 31-i hatállyal lemondott a bizottságban betöltött tagságáról. A városstratégiai és városmarketing bizottságba a közgyűlés új tagként Halmay György László képviselőt választotta meg.

Varga Tamás, az ügyrendi és igazgatási bizottság nem képviselő tagja 2011. október 31-i hatállyal szintén lemondott bizottsági tagságáról. A bizottságba a közgyűlés új – nem képviselő – tagként Pálinkás Norbertet választotta meg.
Továbbá 2011. október 30-i hatállyal lemondott tagságáról Jakab Bálint, az oktatási, ifjúsági és sport bizottság nem képviselő tagja is. Helyére a közgyűlés nem képviselő tagnak megválasztotta Varga Tamás – Veszprém, Akácfa utca 24. szám alatti lakost.
Előrehozott 5. napirendi pont:
Döntés a Balatoni Korona „térségi pénzt” kibocsátó gazdasági társaság, a BALATONI KORONA Zrt. megalapításáról
A napirendi pontban a közgyűlés támogatta a „Balatoni Korona” elnevezésű készpénzt helyettesítő utalvány – „térségi pénz” – bevezetését. Emellett úgy döntött, hogy alapító tagként részt vesz a BALATONI KORONA Zártkörűen Működő Részvénytársaság (Zrt.) megalapításában.
A BALATONI KORONA (Zrt.) tagjai, és anyagi hozzájárulásuk a zrt. működéséhez:
1. Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata – 10.000.000 ,- Ft
2. Várpalota Város Önkormányzata – 5.000.000 ,- Ft
3. Balatonfüred Város Önkormányzata – 5.000.000 ,- Ft
4. Balatonalmádi Város Önkormányzata – 5.000.000 ,- Ft
5. Litér Község Önkormányzata – 1.000.000 ,- Ft
6. Nemesvámos Község Önkormányzata – 1.000.000 ,- Ft
7. Tihany Község Önkormányzata – 1.000.000 ,- Ft
8. Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara – 1.000.000 ,-Ft
9. „Hoke” Kereskedelmi és Szolgáltató Betéti Társaság – 1.000.000 ,- Ft
10. ZÖLDERDŐ 2008 Ingatlanforgalmazó Kft. – 1.000.000 ,- Ft
11. Kinizsi Bank Zártkörűen Működő RészvényTársaság – 10.000.000 ,- Ft
A balatoni korona kibocsátásának tervezett kezdési időpontja 2012 januárja. A helyi pénz 20 000-es címletén I. András király és a Tihanyi Apátság, 10 000-es címletén Gizella királyné és a veszprémi vár, 5000-es címletén Dr. Óvári Ferenc és balatonalmádi református erődtemplom, 2000-es címletén Thury György és a várpalotai Thury-vár, 1000-es címletén Dr. Horváth Balázs és a veszprémi Brusznyai-emlékmű, 500-as címletén Jókai Mór és a balatonfüredi Kossuth Lajos forrás lesz látható.
A zrt. cégbírósági bejegyzése és az üzleti terv elkészítése novemberre várható, decemberben zajlanak a balatoni korona nyomdai munkálatai, és januárban piacra kerülhet az új helyi pénz.
A közgyűlés az előterjesztést 16 igen és 2 tartózkodás mellett fogadta el.
2. napirendi pont:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetésének módosítása
Az elmúlt időszakban bekövetkezett és jelzett változások miatt a közgyűlésnek módosítania kell az önkormányzat 2011. évi költségvetéséről szóló rendeletét.
A közgyűlés az önkormányzat 2011. évi költségvetésének kiadási főösszegét 21.134.093 eFt-ban, finanszírozási kiadásait 3.246.466 eFt-ban, bevételi főösszegét 16.716.065 eFt-ban, előző évi pénzmaradványát 1.044.754 eFt-ban állapította meg.
Az önkormányzat 2011. évi költségvetésének hiánya 7.664.494 eFt, finanszírozási kiadásokkal korrigált hiánya 4.418.028 eFt.
A költségvetés módosítását előidéző részletes bevételi és kiadási, valamint átcsoportosításból származó változások ide kattintva olvashatók.
3. napirendi pont:
A polgármesteri hivatal közigazgatási irodájánál nehézséget jelent annak bizonyítása, ha a tulajdonos az üzemképtelen járművét közterületen tárolás szándékával helyezi el. Éppen ezért szükséges egy olyan rendelet megalkotása, amely alapján szankcionálható, ha az üzemképtelen járművet közterületen tartják. Az előkészítő munkák során kiderült, hogy a hatályos rendelet módosítása helyett új rendelet megalkotására van szükség. Ezért került az új rendelettervezet a közgyűlés elé.
Az új rendelet leglényegesebb pontjai:
Az üzemképtelen jármű közterületen történő elhelyezése szabálysértési eljárás lefolytatását vonhatja maga után, és a közterület-felügyelet az üzemben tartó értesítését követő 30 nap elteltével gondoskodik a jármű elszállításáról.
Emellett a rendelet pontosítja az üzemképtelen jármű fogalmát. A szabályozásban új elem, hogy üzemképtelennek kell tekinteni azt a járművet is, amelynek műszaki engedélye 60 napnál régebben járt le.
A közgyűlés módosította a közutak melletti hirdető-berendezések és hirdetmények elhelyezéséről szóló rendeletét is. Lényeges változás, hogy két új táblatípus megjelenését is megengedi az új rendelet a városban, valamint a közutaknál kifeszített molinókat korlátozza: a turisztikai, idegenforgalmi és kulturális programok közül csak veszprémi programok ismertetésére szolgáló hirdetmények jelenhetnek meg molinón.


Módosult a közterületek használatáról, és a fás szárú növények védelméről szóló önkormányzati rendelet is. Többek között a jelenlegi szabályozáshoz képest rugalmasabbá válnak a pályáztatási szabályok, így év közben is lehet pályázatot kiírni, ha a január 31-ig kiírt pályázat eredménytelen volt, vagy év közben a közterület-használati engedély megszűnik. Emellett viszont az árusító pavilon vagy ideiglenes árusító hely által igénybevett közterület használati díjának megfizetésén felül a fogyasztásra kijelölt terület használatáért közterület-használat jogcíme szerint fizetendő díj 50%-át is meg kell fizetni.
A módosult rendeletek szövege a következő linken elolvasható: http://vehir.hu/data/article/attachment/271
4. napirendi pont:
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzatának 2012. évi ellenőrzési terve
Az önkormányzatokról szóló törvény szerint a jegyző köteles olyan pénzügyi ellenőrzési rendszert működtetni, amely biztosítja az önkormányzat rendelkezésére álló források szabályszerű, szabályozott, gazdaságos, hatékony és eredményes felhasználását. Emellett a helyi önkormányzat belső ellenőrzése során gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.
Ennek értelmében az előterjesztés szerint 2012-ben elsősorban a jogszabályi kötelezettségen alapuló rendszeres ellenőrzési feladatokat végzi el az ellenőrző szerv. Ezenkívül rendszerellenőrzést végez az önkormányzat intézményeinek nagy részében, valamint elvégzi az oktatási és szociális intézményekben a 2011. évi normatív támogatások felhasználásának és a 2012. évi normatív támogatások igénylésének vizsgálatát is. Ezen felül többek között átvizsgálják a Polgármesteri Hivatal, a Városi Művelődési Központ és Könyvtár és az OEPMSZSZ 2011. évi beszámolóját, a Veszprémi Turisztikai Non-profit Kft. gazdálkodását és a Polgármesteri Hivatal belső kontrollrendszerének működését is.
A közgyűlés az előterjesztést elfogadta.
6. napirendi pont:
A Veszprém külterület 0231/8 hrsz-ú – repülőtér mellett – ingatlan megvásárlása ipari célú hasznosítás érdekében, végleges adásvételi szerződés jóváhagyása
A közgyűlés 2011. március 31-i ülésén jóváhagyta a repülőtér melletti terület (0231/8 hrsz) adásvételi előszerződését, s döntését június 29-én egy alkalommal módosította, mivel a tulajdonos nem tudta határidőre „kivett” művelési ágba átjegyeztetni a területet.
Az azóta eltelt idő alatt a Veszprémi Körzeti Földhivatal a területet „kivett, állandó jelleggel tárolásra használt terület” besorolásba helyezte, így adott a végleges más célú hasznosítás lehetősége.
A közgyűlés hosszas vita után – amely során az ellenzéki képviselők kétségüket fejezték ki a vásárlás sikeressége ügyében – 13 igen, 1 nem és 4 tartózkodás mellett úgy döntött, hogy támogatja az adásvételi szerződés megkötését.
Az ingatlan ára 406.360.500 Ft, azaz négyszázhatmillió-háromszázhatvanezer-ötszáz forint, amelyet négy részletben fizet ki az önkormányzat 2015 áprilisáig.
Szünet
Előrehozott 18. napirendi pont:
Tájékoztató a hajléktalanok helyzetéről
A közgyűlést előterjesztésében Némedi Lajos alpolgármester tájékoztatta a veszprémi hajléktalanok helyzetéről. Az anyag szerint a legfontosabb feladat a hajléktalanná válást megakadályozó rendszerek működtetése (prevenció), valamint a hajléktalanná vált emberek társadalmi integrációja, visszailleszkedésük elősegítése.
Az önkormányzat 1993. óta biztosítja a fedél nélküli emberek részére a népkonyhai ellátást és az átmeneti elhelyezést. Az önkormányzat 2008. december 31-ig a hajléktalanok szociális ellátórendszerét fokozatosan bővítette a fenntartásában működő Szociális Gondozási Központ keretein belül. 2009. január 1-jével a hajléktalan-ellátás intézményi feladatait a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület vette át, amelynek az önkormányzat a fenntartó jogokat átadta, és az ellátás biztosítására szerződést kötött az egyesülettel.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület által fenntartott Befogadás Háza végzi a Veszprém városában és közigazgatási területén élő hajléktalan személyek ellátását. Jelenleg 230–240 Veszprémben élő hajléktalan személy veszi igénybe az intézmény szolgáltatásait. A Befogadás Háza szociális szolgálatot végez, nappali melegedőt, népkonyhát, éjjeli menedékhelyet, átmeneti szállást, rehabilitációs célú átmeneti szállást működtet, és fenntartja a hajléktalanok otthonát. Jelenleg 119 hajléktalan vesz igénybe szállást nyújtó szolgáltatást a Veszprémben élő 230–240 főből.
A téli krízisidőszakban az intézményes ellátásokat igénybe vevők száma minden szervezeti egységben megnövekszik, így várhatóan az idei télen a korábbi évekhez képest is magasabb lesz az intézményi szolgáltatásokat igénybe vevők száma.
Az intézmény télen is tervezi az utcai tüdőszűrést a szeretetszolgálat mobil tüdőszűrő állomásának segítségével. Az utcai szolgálat munkatársai hétvégén is teljesítenek szolgálatot, ügyeleti rendszer keretében reagálnak a bejelentésekre. A teajárat működése heti 1-ről heti 3 alkalomra emelkedik. Elindítják az alacsonyküszöbű férőhelyek működtetését az intézményben – célzottan a közterületen életvitelszerűen tartózkodók intézményes ellátása érdekében. Pályázati támogatások segítségével idén is tervezik a heti rendszeres vitamin-, gyümölcs-, élelmiszerosztást részlegeikben. Még az idén elnyert pályázati támogatás segítségével a Jutasi u. 24-26-os telephely összes részlegén teljes fűtésrendszer-javítást, karbantartást, helyenként szerkezeti átalakítást hajtanak végre a fűtési szezon kezdete előtt.
Mindezek ellenére a városban még mindig vannak olyan problémák, mint amilyenre a Veszprém, Haszkovó utca 18. szám alatti társasház lakói hívták fel a figyelmet. A „Jutas ABC” és több szeszesitalt árusító egység a környékre vonzza a hajléktalanokat. A 12 lépcsőházban téli-nyári menedéket és alvóhelyet keresnek a kint éjszakázók. Az itt élő hajléktalanok rontják a környék amúgy sem jó megítélését, esnek az ingatlanárak, többet kell költeni közrendvédelemre, utcatakarításra, egészségügyre. A guberálók kiborogatják a kukákat, szemetelnek, és a guberálással együtt jár a fertőzésveszély. Az épület és környéke szinte inváziónak van kitéve.
A hajléktalan-ellátásban dolgozó szociális munkások nem léphetnek fel hatóságként a bűncselekményt, szabálysértést vagy egyéb jogellenes magatartást tanúsító hajléktalanokkal szemben. Azonban nem csak a hajléktalan személyeknek kell biztosítani az emberi méltósághoz való jogot, hanem a társadalom minden tagjának. A Veszprémi Rendőrkapitányság tájékoztatása szerint 2011. szeptember végéig a hajléktalanok 14 esetben követtek el bűncselekményt (lopás vétsége 9, garázdaság 2, súlyos testi sértés 1, rablás 1 esetben). Szabálysértési eljárást 92 esetben kezdeményeztek a járőrök, elsősorban olyan szabálysértések miatt, amelyek a hajléktalanok „életvitelével” függenek össze.
Egy korábbi megkeresés kapcsán az állampolgári jogok országgyűlési biztosa felhívta a figyelmet arra, hogy a hajléktalanság össztársadalmat érintő problémájának megoldására nem elegendő egyszeri vagy rövid távú cselekvés. A megoldás hosszú, nehéz és összetett feladat, amely összefogást, közös állami, civil és társadalmi erőfeszítést igényel. Veszprémben az érintett szervezetek között a párbeszéd már megkezdődött az együttes és hathatós intézkedések érdekében.
Vecsei Miklós, a Máltai Szeretetszolgálat alelnöke elmondta, hogy a hajléktalanok helyzete országos politikai üggyé vált. Veszprém jó úton jár, az intézményrendszer a városban stabilan működik, például Magyarország egyik legmodernebb szállóját nyitották meg a „pokoli toronyban”. Veszprémben egyéni diagnózis alapú ellátást végeznek, példát mutatva ezzel az országban működő szervezeteknek. Azok az eszközök, amelyek Veszprémben a rendelkezésre állnak, majdnem elegendők a feladatok elvégzéséhez. Vecsei Miklós szerint a vidéki városok esetében nem jellemző a „hajléktalan turizmus” – Veszprémben 80 %-ban helyi hajléktalanok élnek. Az idei télre felkészültek, az ellátórendszer képes lesz segíteni a város hajléktalanjain, és tavaszra szeretnék létrehozni a veszprémi „hajléktalan stratégiát”.
A képviselők többsége elmondta véleményét a kérdéssel kapcsolatban, Baumgartner Lajos azt javasolta Vecsei Miklósnak, hogy a város használaton kívüli kiskertjeinek felhasználhatóságát vegyék majd figyelembe a „hajléktalan stratégia” elkészítésekor.
A közgyűlés tudomásul vette a tájékoztatót.
Előrehozott 15. napirendi pont:
Döntés a szabadságpusztai városrészi önkormányzat létesítését célzó kezdeményezésről
A Jobbik Magyarországért Mozgalom Párt veszprémi szervezete 2011-ben városrészi önkormányzat létesítését kezdeményezte Veszprém, Szabadságpuszta városrészben.
Az érintett választópolgárok aláírását tartalmazó gyűjtőíveket leadták a polgármesteri hivatalban. Az gyűjtőívek ellenőrzése megtörtént; az aláírásgyűjtő íveken található 53 aláírásból 47 aláírás érvényes. Tekintve, hogy Szabadságpuszta városrésznek 259 választópolgára van, a városrészi önkormányzat létesítését az érintett választópolgárok 18,15 %-a támogatja.
Veszprémben a városrészi önkormányzatok létesítésének kezdeményezését és a javaslat előterjesztését az önkormányzat szervezeti és működési szabályzata határozza meg. Ennek értelmében a javaslatot – az érintett képviselők és a bizottságok véleményének kikérése után – az ügyrendi és igazgatási bizottság terjeszti a közgyűlés elé, a közgyűlés a kezdeményezés ügyében minősített többséggel dönt.
A részönkormányzat létrehozását kezdeményező Forgóné Kelemen Judit képviselő asszony véleménye szerint Szabadságpuszta lakói megfelelő számban támogatták aláírásukkal a városrészi önkormányzat megalakítását, így ezt a lehetőséget nem vonhatja meg tőlük az önkormányzat.
A településrész egyéni képviselője, Óvádi Péter úr véleményében leszögezte, hogy számára – a településrész lakosságának közel 80 %-át képviselő – helyi társadalmi szervezet, a Szabadság Lakótelep Baráti Kör véleménye mértékadó és iránymutató a kezdeményezés ügyében. A baráti kör elnöke tájékoztatta az ügyrendi bizottságot, hogy a baráti kör – Óvádi Péter önkormányzati képviselő részvételével – negyedévente lakossági fórumot tart Szabadságpusztán, ahol megvitatják a napirend témaköreit és az ülésekről jegyzőkönyvet készítenek. A baráti kör elnökének véleménye szerint „jelen pillanatban a szervezet a gyakorlatban betölti azt a szerepet, amit egy részönkormányzat tenne”.
Az előterjesztést megvitatva a közgyűlés 15 igen és 1 nem és 1 tartózkodás mellett úgy döntött, hogy nem támogatja szabadságpusztai városrészi önkormányzat létrehozását.
8. napirendi pont:
Kolostorok és kertek projekthez kapcsolódó önkormányzati ingatlanok ingatlan-nyilvántartási és törzsvagyonbeli változásai, a Kolostorok és Kertek Kft.-vel kötött megállapodás módosítása
A közgyűlés korábban megalapította a Kolostorok és Kertek Kft.-t. amelynek feladata a „Kolostorok és kertek a veszprémi Vár tövében” turisztikai projekt fenntartása.
Azóta kiderült, hogy a gondozandó területek nyilvántartása és tényleges használatuk között több esetben eltérés van.
Ezért a közgyűlés úgy döntött, hogy az érintett ingatlanok művelési ágát, valamint törzsvagyonbeli besorolását meg kell változtatni.
9. napirendi pont:
Egyes forgalomképes önkormányzati ingatlanok hasznosítási felülvizsgálata
Mint arról lapunk már beszámolt, az önkormányzat munkatársai az elmúlt évben felmérték, áttekintették és rendszerezték az önkormányzat forgalomképes ingatlanait. Az elkészített jelentés most került a közgyűlés elé, amely úgy döntött, hogy a felülvizsgálati anyagnak megfelelően kezdeményezi a területek besorolási felülvizsgálatát, átvezetését. Emellett több terület esetében döntött erdőtelepítésről és energetikai faültetvények telepítéséről, valamint 4,4 millió forintot különített el a 2012-es költségvetésben ingatlanvásárlásra. Ezen túl visszavonta a kiskertek haszonbérleti díjaira vonatkozó korábbi (2001-es) határozatát.
Az önkormányzat forgalomképes ingatlanairól szóló jelentésben 99 eladásra javasolt ingatlan található, emellett számos terület esetében a bérbeadást szorgalmazzák az iroda munkatársai. 53 olyan ingatlan van, amelyeknél felül kell vizsgálni a helyi rendezési tervet, és ez után lehet dönteni róluk. 28 ingatlannál át kell vezetni (meg kell változtatni) a használati módot, hiszen nem felel meg a valóságnak. Számos olyan földterület is létezik a városban, amelyeknek csak résztulajdonosa a város, ezeknél az iroda több esetben azt javasolta, hogy az önkormányzat vásárolja meg a magánszemély tulajdoni hányadát.
Több helyen erdőtelepítést szorgalmaznak a felülvizsgálat elvégzői. Külön kategória az önkormányzat rövid és hosszú távú fejlesztéseinek megvalósítására fenntartott ingatlanok köre, új elem a hasznosítási lehetőségek között az energetikai felhasználású faültetvények telepítése, és végül a területek egy részében ajánlott megtartani a jelenlegi hasznosítási módot.
A 34 oldalas előterjesztés (mellékletekkel együtt) a következő linken letölthető: http://vehir.hu/data/article/attachment/272
A 10. napirendi pontban a közgyűlés döntött az önkormányzati intézmények energiatanúsítását célzó programterv (2011-2013) elfogadásáról.
16. napirendi pont:
Feladatmutató igénylés benyújtása szociális foglalkoztatásra
Az önkormányzat fenntartásában működő „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménye és Gondozóháza fogyatékos személyek részére nyújt nappali és átmeneti ellátást. Az intézmény a gondozottak számára szociális foglalkoztatást is biztosít. A szociális foglalkoztatási támogatást a Magyar Államkincstár folyósítja az önkormányzat számlájára, az önkormányzat azt átutalja az „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménynek.
Az önkormányzat minden évben írásban köteles bejelenteni a Foglalkoztatási és Szociális Hivatal részére a következő évre vállalt feladatmutatót, amely alapján az államkincstár kiutalja a szociális foglalkoztatási támogatást. Az „Éltes Mátyás” Fogyatékosok Nappali Intézménye és Gondozóháza intézményvezetője által elvégzett számítások alapján 2012-ben a 27 fő ellátottra, havi 80 munkaórára 25920 feladatmutató igénylése indokolt.

A közgyűlés egyhangúlag megszavazta az előterjesztést.
A 17. napirendi pontban a közgyűlés tudomásul vette a 8-as főút fejlesztési előkészületeiről szóló tájékoztatót.
A legfontosabb adatok és fejlesztési irányok:
A Székesfehérvár – Veszprém közötti szakaszon 15 km-es új nyomvonalon 2x2 forgalmi sávos út építése, 35 km-en a meglevő 2x2 forgalmi sávos főút rekonstrukciója, 12 helyen a meglevő csomópontok külön szintűvé átalakítása történik majd meg.
Ebbe tartozik többek között a várpalotai elkerülő szakasz, a hajmáskéri csomópont megépítése és Veszprém öt csomópontjának külön-szintűvé átépítése.

A Veszprém – Körmend közötti szakaszon: a 110 km-es sebességhatárra tervezett főútat 2x2 sávosra bővítik, 3 település elkerülő útja megépül 2x2 forgalmi sávval, a meglevő csomópontokat külön-szintűvé építik át.
A közgyűlés zárt ülésen folytatta munkáját, amely során dönt a „Cholnoky-emlékdíj”, a „Polinszky-díj” és a „Hornig-díj” adományozásáról, valamint egy fellebbezés elbírálásáról.