Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 8. Mihály
Veszprém
13°C
2024. május 8. Mihály
Veszprém
13°C

2008: A biblia éve / Nagy Ígéretek – Izajás (Ézsaiás) próféta

2008. augusztus 13. 10:21 // Forrás: dr. Csernai Balázs
A  nehéz helyzetekben hamar elveszítjük a fejünket, s magunknak sem szívesen valljuk be, mennyire mély válságban vagyunk. Talán így érezhette magát a választott nép a babiloni fog-ság idején. E nehéz években a népnek szüksége volt arra, hogy legyenek olyan egyéniségek, akik a növekedés és az életben maradás útján vezetik őket.  

Izaiás könyvében találkozunk egy olyan próféta működésével, aki a fogságban élő zsidóság helyzetét értelmezve a túlélés útjára vezette a rábízottakat. Az Izaiásról elnevezett bibliai könyv ugyanis három nagy részre osztható, amelyek különféle korok három prófétájának működését mutatják be. Ezek közül a második próféta fellépése tehető a babiloni fogság idejére (Izaiás könyvének 40-55 fejezete). E próféta életéről sajnos nem tudunk semmit sem, de mivel írásait Izaiás könyvében találjuk, II. Izaiásnak, vagy Deuteroizaiásnak szokták őt nevezni.

S ez az ismeretlen próféta nem tesz mást, mint Isten szemüvegén keresztül értelmezi kora politikai eseményeit. Amíg ugyanis a zsidóság egy része a babiloni fogságban van, a Babiloni birodalom keleti határain egyre fenyegetőbbé válik egy új nagyhatalom, a Perzsák birodalma. A babiloniak fenyegetettsége egyúttal a zsidók reménysége, hiszen ha meggyengül az elnyomó, lehetőség nyílhat a fogságból való hazatérésre. Ezt a reménységet támasztja alá a próféta is.

Izaiás 45 1 Így szól az Úr fölkentjéhez, Ciruszhoz, akinek megfogja a jobbját, hogy színe előtt meghódoltassa a nemzeteket, és megoldja a királyok derekán az övet; hogy megnyissa előtte az ajtókat, és ne maradjon egyetlen kapu se zárva: 2 "Előtted megyek, és megalázom a magasságokat; összetöröm az érckapukat, és a vaszárakat leütöm. 3 Neked adom az elrejtett kincseket, és a rejtekhelyek gazdagságát, hogy megtudd: Én vagyok az Úr, Izrael Istene, aki neveden szólítalak. 4 Szolgámért, Jákobért, és választottamért, Izraelért szólítottalak a neveden. Dicső nevet adtam neked, bár nem ismertél. 5 Én vagyok az Úr, és senki más! Rajtam kívül nincs más isten. Bár nem ismersz, mégis felövezlek, 6 hogy napkelettől napnyugatig megtudják: rajtam kívül nincsen más." Én vagyok az Úr, és senki más! 7 Én alkotom a világosságot, és én teremtem a sötétséget; én szerzek jólétet, s én idézem elő a balsorsot is. Én, az Úr viszem ezt végbe, mind. 8 Harmatozzatok, egek, onnan felülről, és ti, felhők, hullassatok győzelmet! Nyíljék meg a föld és teremjen üdvösséget, és sarjadjon vele szabadulás is. Én, az Úr hozom ezt létre, mind. 9 Perbe szállhat-e alkotójával a cserép a föld cserepei közül? Mondhatja-e az anyag megmunkálójának: "Mit csinálsz?" És a mű: "Milyen ügyetlen vagy!"? 10 Jaj annak, aki azt mondja apjának: "Miért nemzel?" És az asszonynak: "Miért szülsz?" 11 Ezt mondja az Úr, Izrael Szentje és Teremtője: "Rátok tartozik-e, hogy gyermekeim jövője felől kérdezzetek, vagy hogy meghatározzátok: mit tegyen a kezem?
12 Nézzétek: én alkottam a földet, és én teremtettem az embert is, aki lakja. Az én kezem terjesztette ki az egeket, és én sorakoztattam fel minden seregüket. 13 Én támasztottam, hogy győzelmet arasson, és minden útját elegyengettem. Ő majd felépíti városomat, és visszahozza száműzöttjeimet váltságdíj és ajándékok nélkül." A Seregek Ura mondja ezt így.

 

Az Ószövetségben egyedülálló módon szólal meg itt Isten. Hiszen az az Isten, aki eddig csupán egy (leigázott!) nép Isteneként lépett fel, most már úgy jelenik meg, mint az egész föld Ura, aki ráadásul az általa kiválasztott nép megszabadítását egy őt egyáltalán nem ismerő uralkodó segítségével valósítja meg. E szöveg érdekessége, hogy a perzsák uralkodója, Cirusz valószínűleg sohasem olvasta ezeket a sorokat. E sorok tulajdonképpen nem is neki szólnak, hanem elsősorban a fogságban lévő zsidóknak.

Történelmi szempontból nézve ezt a szövegrészt nem is annyira a történelem maga (vagyis a Perzsa birodalom terjedése) érdekes, hanem az, ahogyan a próféta Cirusz győzelmeit értelmezi. A próféta egyértelműen Izrael Istenét tekinti a történelem meghatározójának, aki saját szándéka szerint rendelkezik a különféle nemzetekkel – győzelem vagy bukás felé vezetve őket. Éppen ezért nem csupán zsidó uralkodókat használhat fel tervei megvalósításában, hanem más nagyhatalmakat ill. azok vezetőit is. A próféta ebben meglehetősen messzire megy el: Ciruszt felkentnek nevezi, ami kizárólag a zsidó királyok címe volt. (Az ószövetség idején a királyokat olajjal kenték fel, ez volt a későbbi koronázási szertartás elődje.) A fogság után e címet annak az eljövendő uralkodónak tartották fenn, aki majd helyreállítja Izrael országát. Cirusznak is ez a feladata: a Babiloni birodalom legyőzésével és a különböző nemzetiségek jogainak elismerésével lehetővé tette a zsidóság újjászületését, fogságból való hazatérését. S néhány évvel később a Babiloni birodalom valóban megbukott, a zsidók hazatérhettek országukba, s újjászervezhették társadalmukat.

Az itt található történelemszemlélet vallástörténeti szempontból is érdekes. Figyelemreméltó Isten „vitája” az olvasóval: A zsidóság nagy része valószínűleg nem fogadta kitörő lelkesedéssel egy idegen nép vezetőjének ilyen kitüntetését. Hiszen egy öntudatos népet talán azzal lehet a legjobban megsérteni, ha egy idegen uralkodót neveznek az ő megmentő királyuknak. Cirusz ilyen túlzott tisztelete ellentmond a zsidóság öntudatának és önérzetének. Isten azonban nem hajlandó vitatkozni. Nem indokolja meg, hogy miért pont Ciruszt választotta felkentjének, csupán arra utal, hogy ő a világ teremtője és fenntartója, valamint a történelem Ura. Éppen ezért ő azt választja ki eszközéül, akit akar, s ez nem feltétlenül kell megegyezzen az általa kiválasztott nép ízlésével.

Ha ezt a szöveget a XXI. század elején olvassuk, felmerül a kérdés, hogyan lehet ez aktuális számunkra. Hiszen már nem csupán a Babiloni, de a Perzsa birodalom sem áll fenn, a zsidóság számára sem a Babiloni fogság jelenti a legnagyobb kihívást. Az első századok keresztény bibliaértelmezése megpróbált minden ószövetségi próféciát Jézusra vonatkoztatni. Ezt a fajtaértelmezést nevezik tipológiának: bizonyos ószövetségi szövegekben ill. eseményekben Krisztus előképét keresik és találják meg. Így a fenti szöveget sem csupán egy egyszer élt történelmi személyre, Ciruszra vonatkoztatták, hanem arra a Jézusra, aki egy másik fogságból, a bűn fogságából vezeti ki nem csupán a zsidóság kicsiny népét, hanem az egész emberiséget. Ez az értelmezés természetesen csak azok számára fogadható el, akik Jézus Krisztust is elfogadják. Minden más ember számára ez az értelmezési mód meglehetősen önkényesnek tűnik. Ez azonban csak látszólag önkény, amelynek alapja a Biblia Szentírásként való olvasása.

II. Izajás a szinte tökéletesen reménytelen helyzetben találta meg a remény útját. Ehhez arra volt szüksége, hogy kitágítsa saját és népe talán picikét beszűkült gondolkodásmódját. Mert nagyot gondolni, mert nagyot jövendölni, mert megtapasztalta, hogy az az Isten, akiben ő hitt, sokkal nagyobb, mint amit ő elgondolt, ill. amit ő elgondolni képes. Ezzel persze kicsit álmodozónak, idealistának tűnhetett panaszkodó kortársai között, akik nem láttak tovább az orruk előtt bekövetkező pusztulásnál. II. Izajás ezzel két fontos dologra taníthat meg minket is: merjük keresni az igazságot, és ne ijedjünk meg attól, hogy az igazság több és nagyobb, mint amit mi gondolunk róla. Mert csak az igazság ismerete és elfogadása viheti előre mindnyájunk és közösségeink életét…

Zatkalik András
további cikkek
A lehetőség évada lesz a 2024/2025-ös a Veszprémi Petőfi Színházban A lehetőség évada lesz a 2024/2025-ös a Veszprémi Petőfi Színházban Kedd délután hivatalosan is bejelentették a következő, 2024/2025-ös évad előadásait. Ismét izgalmas repertoárral készül a teátrum, de a kialakult igény miatt nagyon sok korábbi előadás is műsoron marad. Nagy-Kálózy Esztert is láthatjuk majd, csak úgy, mint Őze Áron rendezését. tegnap 22:05 Rendhagyó helyszínen a Gizella Nőikar Ünnepi koncertje Gizella-napok Rendhagyó helyszínen a Gizella Nőikar Ünnepi koncertje Veszprém Megyei Jogú Város kiemelt művészeti együttese, a Veszprém megyei Prima-díjas Gizella Nőikar 2024. évi ünnepi hangversenye a hagyományok szerint a Gizella Napok zárókoncertje is egyben. Az idei évben azonban rendhagyó helyszínen, a Szent Mihály Főszékesegyházban csendül fel a kórushangverseny. tegnap 10:50 Koncertekkel, borkóstolóval, felfedezőtúrával és nyereményjátékkal is készül a főegyházmegye a Gizella-napokra Koncertekkel, borkóstolóval, felfedezőtúrával és nyereményjátékkal is készül a főegyházmegye a Gizella-napokra Mutatjuk, hogy mivel készül a Veszprémi Főegyházmegye az előttünk álló hétvégén a Gizella-napokon. A hosszú programfüzetben kulturális, interaktív és gasztronómiai események is vannak a liturgikus programok mellett. tegnap 10:50 Álomfal épül kívánságainkból Beate Winkler alkotásain keresztül kultúra Álomfal épül kívánságainkból Beate Winkler alkotásain keresztül A Művészetek Háza közreműködésével Temesvár, Varsó és Berlin után Veszprémben is kiállítást nyitott Beate Winkler alkotóművész és emberjogi aktivista. A helyspecifikus veszprémi installáció megvalósítása 2023-ban az Európa Kulturális Fővárosa évad keretében indulhatott el.   2024. május 4. 22:01

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.