Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 9. Gergely
Veszprém
18°C
2024. május 9. Gergely
Veszprém
18°C

Nem mindennapi hajó a Balatonon / Saját rekordját döntheti meg a Kékszalagon jövőre Láng

2008. augusztus 29. 20:06
Először hajózik magyar csapat RC-44 vitorláson, annak ellenére, hogy a különleges, mindössze 3580 kilós karbon hajót Magyarországon gyártják. Láng Róbert néhány hónappal ezelőtt vásárolta a tengerek királynőjének is nevezett one design vitorlást. S mivel épp közelgett a Balaton legnívósabb versenye, a Kékszalag, spontán benevezett azzal a csapattal, melyből ma profi teamet szeretne felépíteni, Eszes Tamás taktikussal. A bajnokságon hozták a várt eredményt, pedig ez volt az első éles „bevetése”. A négy nagy libera futott be csupán előttük, még jó néhány trapézos hajót is sikerült lehagyniuk. Természetesen a szombaton rajtoló, szezonzáró Balaton Regattán is ott lesznek, és abszolút első helyezésben bíznak. Láng Róbert azt mondja, jövőre, ha minden jól megy, talán végre sikerül megdönteni a Nemere II. 1955-ben aratott 10 óra 41 perces csúcsát. Így Láng tulajdonképpen saját rekordját überelheti, hiszen a Nemere II. is az ő tulajdona.

Az RC-44 nem mindennapi hajó. a Forma-1 versenyautóihoz hasonlítják. Hatalmas előnye, hogy akár gyenge, akár erős szélhez jól alkalmazkodik, keskeny formája miatt szél ellen, lapos feneke miatt meg bőszélben kiváló. A 44 lábas karbontest pehelykönnyű, mindössze 3580 kiló. Ára 600.000 €. Világszenzációnak számít, hiszen a háromszoros Amerika Kupája győztes és olimpiai bajnok új-zélandi vitorlázó Russel Coutts és Andrej Justin tervezték, ötvözve benne mindazt, ami az AC osztályú hajók előnye. A profi hajósok a magyar Paulovits Dénes - Pauger Carbon - műhelyét bízták meg, a nevét viselő - innen az RC - 44 lábas versenyhajó legyártásával. Világszerte mindössze 18-at adtak el eddig belőle. Nem csoda, hogy Láng Róbert is kapott az ajánlaton, hiszen már eddig is számos nagy vitorlásprojektet valósított meg. Felújította a Nemere II.-t, mely máig a rekordtartó a Kékszalagon, megalapította az Adriatic Challenge-t, valamint ő szervezi a Magyar Tengeri Nagyhajós Bajnokságokat is.

 

Már az elején belecsöppentem az RC-44 hajók történetébe, amikor még egyet sem adtak el belőlük – mondta a Vehírnek Láng Róbert. Dubaiban az első nagy megmérettetésre engem is meghívtak, mint potenciális vevőt, bár izgatta a fantáziámat, akkor nemet mondtam.

Később a hazai gyártó szólt, hogy jobb feltételekkel épp van egy eladó példány, s mivel az életem is úgy alakult, hogy ez után több időm jut majd a versenyzésre, belevágtam – mesélte a hajók szerelmese, miközben vitorlát bontottak a tihanyi kikötőben, hogy egy kis bemutatót tartsanak nekünk, mit is tud hajó és csapata…

 

A Kékszalagon is kiválóan szereplő csapat nagyrészt maradt, és hosszútávra terveznek.

Az AC Sailing Team 8-10 főből áll, ez épp ideális, hiszen az RC-44 viszonylag kis hajónak számít. Jövő nyáron újra Kékszalag, ahol most valóban esélyük lesz a győzelemre, mivel trapézos hajók, liberák akkor nem indulhatnak. Addig viszont még jó pár megmérettetés vár rájuk. Szombaton startol a szezonzáró Balaton Regatta – nem kérdéses, ezt meg kell nyernünk, - mondta mosolyogva Láng, majd hozzátette, hogy a jövőre nézve nagyon komoly terveik vannak.

2005 óta ebben az RC 44 osztályban mérik össze tudásukat a világ legjobb vitorlázói. Az éves sorozatverseny 5 napig tart – tudtuk meg Eszes Tamás, taktikustól. Ebből az első 3 nap páros verseny, amikor profi kormányosok irányítják a hajót. Majd az utolsó két nap amolyan túraverseny, ekkor kötelező a vitorlás tulajdonosának kormányoznia, aki persze nem lehet profi versenyző. Az America’s Cup a leghíresebb és a legnagyobb presztízsű regatta a vitorlázásban, csak a top versenyzők kerülhetnek ide, főként a match-race bajnokság sorozatokból. Ez az egyik legrégebbi vitorlásverseny, kiemelkedő, 5 kontinenst lefedő nézettséggel.

Láng és Eszes a Vehírnek elmondták, hogy a jövő héten szétszedik és Szlovéniába viszik majd az RC-44-et. Szeptember utolsó hetében egy osztály háziversenyen vesznek részt, majd ott lesznek a Magyar Tengeri Bajnokságon, mely nyilvánvalóan prioritást élvez, hiszen Láng szervezi. Ezután októberben Triest-be készülnek az RC-44ek nagy versenyére. Amig a hajó nincs itthon, viszont a csapat igen, addig egy kisebb, szintén karbon, 800 kilós hajóval edzenek a fiúk.

  

2009 lesz az első teljes éve az AC Sailing Teamnek és az RC-nek. Szeretnének is elindulni a hajóosztály sorozatversenyén, hogy hány állomáson tudnak majd ott lenni, az viszont a szponzoráción is múlik. Hét versenyből általában ötöt Európában szoktak megrendezni, így ha pénzhiány miatt húzni kell, akkor a tengerentúliak maradnak ki.

Füssy Angéla

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.