Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

2008: A biblia éve / Mindennek megvan az ideje

2008. szeptember 9. 15:10 // Forrás: dr. Csernai Balázs
„Majd annak is eljön az ideje” – hallhattam számtalanszor türelmetlen gyerekként a bizonyára sokak által ismert mondatot. De mi is az idő, ami napjainkban egyre gyorsabban száguld el a fejünk felett? Ez a kérdés nem csak a mai embert foglalkoztatja, hanem már az ókori bölcseknek is szöget ütött a fejébe. A Bibliában található Prédikátor könyve kritikusan szemléli kora általánosan elfogadott válaszait, szívesen vitatkozik azokkal a gondolatokkal, amelyek mindenki számára egyértelműnek tűntek. Eközben az olvasók figyelmét azokra a dolgokra irányítja, amelyek közel sem olyan egyértelműek, mint amilyennek első ránézésre tűnnek. Így beszél az időről is, ami mindaddig teljesen egyértelmű, amíg az ember nem kezdi feszegetni, mi is az, mert ebben a pillanatban szinte tökéletesen érthetetlenné válik.

A Prédikátor az ószövetség egyik nagy bölcse, akinek a gondolatai mai világunkban talán aktuálisabbak, mint valaha, mivel a Bibliában talán egyedül ő az, aki elsősorban az ember evilági boldogulását keresi, a mindnyájunk által megtapasztalt határok között. Hogyan lehet örömteli életet élni egy olyan világban, amelyben a halálé és az elmúlásé az utolsó szó? Mit kezdhet magával az ember, ha mindaz, amit tesz, mindaz, amit alkot egy napon a mulandóság áldozata lesz? A Biblia egésze e kérdéseket bizonyos szempontból megkerüli, amikor a halált csupán átmeneti helyzetnek tekinti. Csupán látszat, hogy a halálé volna az utolsó szó. A Prédikátor nem osztja ezt a véleményt, ő elfogadja minden dolgok mulandóságát, halandóságát. Könyvének lényegi mondanivalóját pár mondatban így foglalja össze:

Rajta tehát! Edd jóízűen a kenyeredet és idd vidám szívvel borodat, mert tetteid elnyerték Isten tetszését. Legyenek ruháid mindenkor fehérek, és ne hiányozzék az olaj a fejedről! Élvezd az éltedet feleségeddel, akit szeretsz, elfutó életed minden napján, ami adatott neked a nap alatt, minden elfutó napodon, mert ez az osztályrészed életedben, és fáradozásodban, amivel fáradozol a nap alatt. Mindent, amit kezed talál, tedd meg erődhöz mérten, mert nincs tett, sem értelem, sem tudás, sem bölcsesség az alvilágban, ahová igyekszel.” (9,7-11)

Mivel a Prédikátor gyakran emlékeztet életünk végességére, sokan a feltámadás hitének előhírnökét fedezték fel benne, bár a Prédikátor feltámadásról sosem beszél. Manapság a Biblia egyik legpesszimistább szerzőjeként tartják számon, egyes kutatók egyenesen keserűnek nevezik. Pedig a Prédikátor egyszerűen csak saját korlátai között keresi életének értelmét és boldogulását. Felhívja olvasói figyelmét az élet lehetséges és sokak számára fájdalmasan valós árnyoldalaira, amelyekkel egyébként nem szeretünk számolni. Figyelmeztet, hogy szép terveink és álmaink megvalósulása gyakran bizonytalanabb, mint szeretnénk, s ha meg is valósulnak, általában nem tartanak örökké. A mulandóság eszköze, az idő mégsem ellenség számára. Az időről szóló költeménye így szól:

Préd 3

1 Minden időt vesz igénybe, és megvan az ideje minden foglalatosságnak az ég alatt:

2 Ideje a szülésnek és ideje a meghalásnak,

  ideje az ültetésnek és ideje az ültetvény kiszakításának.

3 Ideje az ölésnek és ideje a gyógyításnak,

  ideje a rombolásnak és ideje az építésnek.

4 Ideje a sírásnak és ideje a nevetésnek,

  ideje a gyásznak és ideje a táncnak.

5 Ideje a kövek eldobásának és ideje a kövek összegyűjtésének,

  ideje az ölelésnek és az ölelkezéstől való távolodásnak.

6 Ideje a keresésnek és ideje az elvesztésnek,

  ideje az őrzésnek és ideje az elvetésnek.

7 Ideje az elszakításnak és ideje az összevarrásnak,

  ideje a csendnek és ideje a szónak.

8 Ideje a szeretetnek és ideje a gyűlöletnek,

  ideje a harcnak és ideje a békének.

 

Érdekes jelenség, hogy az Ószövetség héber nyelvében két szót találunk az időre. Az egyik a mérhető idő, ami egységekre osztható, s években, hónapokban, napokban, órákban fejezhető ki. A másik pedig egy-egy esemény ideje, amikor egy-egy cselekvésnek vagy történésnek kell(ene) bekövetkeznie. A fenti költeményben erről az utóbbi időről van szó. A múló idővel csak akkor kezdhetünk valamit, ha felismerjük, hogy egy adott pillanatban minek van itt az ideje, s e szerint cselekszünk. Emberi életünk boldogulása nagyban függ attól, hogy felismerjük, minek van itt (és minek nincs itt) az ideje.

Az egyes ellentétpárok egészen konkrét élethelyzeteket mutatnak be. Életünk minden eseménye a születés és a halál között történik. E két végpont határozza meg a nekünk kiszabott időt. A következő három ellentétpár az ember tevékenységének két lehetséges irányát mutatja be: van, amikor a már meglévő dolgokat kell elhárítani, máskor pedig lehet újat alkotni. Majd két ellentétpár foglalkozik az ember ellentétes érzelmeivel és azok kifejezésével. A következő öt pár az összetartozás és elválasztás témakörben mozog, az utolsó három pedig alapvető emberi magatartásokat és helyzeteket fogalmaz meg. Az utolsó ellentétpár másként is fordítható: ideje a megosztottságnak és ideje a teljességnek.

Rohanó világunkban érdemes rácsodálkozni arra a rendre, ami bennünket is körülvesz, amiben élünk – és amit gyakran megpróbálunk saját rovásunkra módosítani. Személyes életünkben is megvan mindennek az ideje, s boldogságunk egyik forrása lehet, ha meg tudjuk tenni azt, amire az adott pillanat a legalkalmasabb. S így a fenti költeményt tetszőlegesen folytathatnánk mai példákkal. Hasonlóan járt el Antoine de Saint-Exupéry is Citadella című regényében:

„Mert van ideje a vetőmagvak kiválasztásának, de van a végérvényes választás megtörténte után a termés növekedésén való örvendezésnek is.

Ideje a teremtésnek és ideje a teremtménynek.

Ideje a tűzvörös mennykőnek, amely széthasítja az ég vizeinek gátjait, és ideje a ciszternáknak, amelyekben majd összegyűlnek az elszabadult vizek.

Ideje a hódításnak, de ideje a birodalmak megszilárdulásának is.

Engem, aki Isten szolgája vagyok, vonz az örökkévalóság. …

Van ideje a teremtésnek, de van, méghozzá ezerszer boldog ideje a hagyománynak is.”

 

Zatkalik András
további cikkek
Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Vehír Borszalon Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Van, amikor nem kell megvárni a naptár szerinti piros betűs ünnepet a koccintással. Egy palack kiváló bor megbontásával magunk is ünnepet teremthetünk. A december 12-ei Vehír Borszalon pedig kiváló alkalmat kínál erre bárkinek. ma 10:47 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. tegnap 22:52 Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról CODE Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt. tegnap 13:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.