Úgy fest, valóban a gyermek a leghálásabb közönség. Ekkora ovációt, tapsvihart színházban évek óta nem hallottam, talán az Operaház fantomjának magyar ősbemutatóján…
Színültig telt kedden délután a SÉD Filmszínház színházterme kisebb és nagyobbacska gyerkőcökkel, akik őrült izgalommal várták, gördüljön fel a függöny és kezdődjön végre a mese, jöjjenek a sárkányok és induljon a tánc. És itt van a hangsúly: mese. Korunk gyermekei – tisztelet a kivételnek – monitorok és televízió képernyő elé ragasztott lurkók, akiknek Spongya Bob, Pokémon, Naruto, Hello Kitty és Witch a sztárok. Elnézést, ha lemaradtam volna, talán már köztük is akad, aki lejárt lemez. A mostani előadás alkotói bebizonyították, nem biztos, hogy az kell a gyerekeknek, mármint a szuper ninják, űrkalandorok és felismerhetetlen gnóm kreált figurák. Csak azt esznek, amit kapnak. A premier után egy biztos, a Fehérlófia siker. Siker szerzőnek, rendezőnek, színészeknek és siker a mesének, mely közel 2 évtizede vívja csatáját az épp trendi Minimax vagy Animax és Cartoon Network sorozatokkal.
Fehérlófia és Bakarasz - "odakötözöm a szakálladat!"
A Fehérlófia a magyar irodalom egyik legősibb meséje, s ma sem kevésbé aktuális, mint amikor a nyolcvanas években annak filmváltozatát Oscar-díjjal jutalmazták. Asztalos István története részben ragaszkodik a legendához, ugyanakkor használja a népmesevilág legkedveltebb hőseit is. Megjelenik az Ősanya, az Ősapa, a három sárkány, ahogy a három legény, a szépséges hercegnő, akinek párja csak a nap és a csillagok, no és persze a szerelmes hős, a sárkánygyőző, szemtelenül jóképű dalia: maga Fehérlófia. Kell még némi bűbáj, egy varázsdob, zene, tánc, villódzó fények és kész a misztikum. Egy kicsit talán túl nagy a tér, így elveszik benne az intimitás és a jelzés értékű díszlet, de ez az összhatáson nem ront.
Ami még inkább garanciája lehet a teltházas bemutatóknak és a sikernek, az a sziporkázó humor, a kiélezett poénok, a jellemkomikumban gazdag ábrázolás, szélsőséges karakterek.
Kiss Erky Dávid Bakarasz szerepében
A színészek helyén találják, és jól passzolják át a poénokat, erősítik nonverbális eszközökkel is, mimikával, kissé már groteszkbe hajló arcjátékkal. Kiss Erky Dávid számára nagy lehetőség a szerep, kiválóan csillogtatja benne sokszínűségét. Arcait hihetetlen gyorsasággal váltogatja. Egyik pillanatban még fenséges uralkodó, majd gnóm manó – aki az eredeti történetben Hétszűnyű Kapanyányimonyók, ez alkalommal Bakarasz. Dávid remekül játszik hangjával és testével egyaránt, valamint szépen megoldja a kettős én vívódásából adódó nem könnyű feladatot. Szelle Dávid, a Fehérlófia szerepében bájos gyermekből, serdülő ifjúvá, helyenként már-már férfivá nőtt a szememben. Ez főként a Hajnal-Fehérlófia duettben ütközik ki. Látszik rajta, komolyan veszi a feladatot, hiszen a korábbi kisebb szerepei után, most előléptette rendezője, s ezt meg is hálálja. Stefancsik Annamáriát először láthattuk a Pannon Várszínház színpadán. Nem hosszú, vékony szőke ciklon, de igazi hercegnő. Fiatal kora ellenére már benne van a naíva, de a díva is. Hangja tiszta, fényes, szinte éteri.
Szerelmi kettős - Szelle Dávid és Stefancsik Annamária, a háttérben az apa, Kiss Erky Dávid
A három legény figuráját Vándorfi úgy álmodta meg, hogy kellőképp eltérő, sőt ellentétes karakterek legyenek. Németh Ádám a hosszú, vékony nyurga fiú, mellesleg Kőmorzsoló. Ádám gyakran használja a spétet humorforrásként. Varga András épp az ellentetje, erősebb testalkat, lomhább, amit reakcióiba is átültet. Molnár Ervin hozza, amit megszoktunk tőle. Humorkirály. Temperamentumos, dinamikus, legtöbbször az arcával játszik. Igazi mozdulatművész, aki ez alkalommal is Chaplinre emlékeztet. Ő Vasgyúró, a főkolompos, egyben a főnök is a csapatban. A három srác egyébként kettős szerepet kapott, hiszen a három sárkányt is ők alakítják.
A három legény: Németh Ádám, Varga András és Molnár Ervin
És hogy mit is üzen az előadás? Számomra elsősorban azt,
hogy a mese nem halt meg.
Talán nem minden fekete és fehér. A rossz sem mindig gonosz,
mert valahol mélyen benne lakik az emberség, és hogy a mesében milyen könnyű is
szerelembe esni. Röpke másfél órára gyermekek közt újra gyerekké váltam én is. Ha
engem kérdeznek, a Fehérlófiát minden veszprémi gyereknek látnia kell.
A kar: Kreschka Ágnes, Kiss Barbara, Soós Melinda