Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. szeptember 19. Vilhelmina
Veszprém
18°C
2024. szeptember 19. Vilhelmina
Veszprém
18°C

Picasso telibe viszonzott vágyakozása – van jövője a rétegszínháznak / Tárlatvezetés spontán színészi játékkal

2008. november 10. 12:48
A talán csak rétegeknek szóló színházművészet, az igazi kamara munka a Latinovits Játékszín megszűnésével kihunyt Veszprémből. S ugyan rendesen szétzilálták az utóbbi 7-8 évben, de valahol ma is megvan Veszprémben az a más igényű közönség, akiknek érdemes, s akikért kell is játékszínt csinálni – vallja Vándorfi László. A Pannon Várszínház igazgatója évekkel ezelőtt komoly hangsúlyt fektetett a kamaramunkára, rendezéseit, az ő általa elnevezett Latinovits Játékszínben teltházas közönség kísérte. Ezt a hagyományt szeretné újraéleszteni a rendező direktor a Pannon Játékszínnel. Az első bemutatóra november 18-án kerül sor a Dubniczay Palotában. A Picasso Veszprémben – avagy telibe viszonzott vágyakozást egyfajta nem mindennapi tárlatvezetés kíséri, miközben Picasso dilemmáin keresztül megismerhetjük a ma élő és alkotó művészek vívódásait. Érdemes-e, és hogyan érdemes színházat csinálni?

Picasso egyetlen színpadi művét A telibe viszonzott vágyakozást viszi színre a Pannon Várszínház társulata. Pablo Picasso a II. világháború alatt egy hotelszoba négy fala között élte rendkívül szélsőséges életét. Teli szerelem utáni vágyakozással, halálfélelemmel. Áhította a békét épp úgy, mint a szenvedélyes testi örömöket. Picasso élete, művészetről alkotott képe egy kort és annak művésztársadalmát jellemzi, annak belső harcaival a túlélésért, szemben a hétköznapi kenyérgondokkal. Vándorfi László saját korunkba, és a színházi világba helyezte át a történetet. Így tulajdonképpen kissé elrugaszkodik az eredeti műtől, bemutatja a művész sajátos viszonyát a valósághoz, és felveti a napjainkban élő művészember problémáit. A picassoi szövegbe beleszövi Apollainere és Frederico Garcia Lorca verseit, felcsendülnek Puccini és Offenbach operái, miközben a színészek elengedhetetlenül improvizálnak. Bejátszák majd az adott teret, a Dubniczay Palota galériáját, ahol megelevenednek a kiállított művek, életre kelnek a festmények, a plasztikok. A színészek pedig kezdetben spontán játékkal vezetik végig a nézőket a tárlaton, majd bekísérik őket a játéktérbe. A Picasso Veszprémben, avagy a telibe viszonzott vágyakozás újszerű találkozást ígér színház és közönsége között.

 

Vándorfi 70 nézővel számol egy-egy bemutatón, egyfelől, mert ekkora a terem befogadóképessége, másfelől tisztán látja, ez a műfaj egy réteget képes vonzani. Újra meg kell találni azt a kisebb, de erős magot, akinek erre van igénye, mert igen is létezik Veszprémben az a közönség, aki valami másra vágyik – mondja a direktor. Meglátása szerint az a jó, ha kétféle színház fut egymás mellett, különböző repertoárral. A nagyszínpad, ahol helyet kapnak a zenés, szórakoztató darabok, illetve egy játékszín, sokkal intimebb szférában, mely gondolkoztat, s a legmélyebb zsigereinkig megmozgat. Kérdésünkre a rendező igazgató elmondta, hogy minden közönség olyan, amilyen a városa. Veszprémé sem másabb, mint a fővárosé, vagy más vidéki városoké. Eddig csak azokat az alkotókat hagyták cserben, akik eleve magasra tartott orral érkeztek ide, hogy ők majd aztán megmutatják, mi az a művészet.

Az elmúlt évek során szétzilálódott a művészetre éhes közönség, de volt, s ez azt jelenti, hogy lesz is – tartja a Pannon Várszínház igazgatója.

 

Picassot követően sem áll meg a kamaramunka. A Pannon Várszínház ugyancsak játékszín stílusban, annak keretei között bemutatja Fererico Garcia Lorca Bernarda Alba háza című drámáját, Daniel Keyes Virágot Algernonnak című színművét, majd Karinthy Frigyes kabaréjeleneteiből Omnibusz címen mutatnak be egy egyveleget.

 

Füssy Angéla

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.