Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

Latinovits a Latinovits Játékszínben / Az RS9 Színház vendégjátéka a veszprémi Vándorfesztiválon

2008. november 19. 1:02
Hiába látom egészen más formában, kontextusban és környezetben Latinovits Zoltán írásait, életművétől, a Ködszurkálótól, vagy épp az Emlékszem a röpülés boldogságára című gyűjteménytől nem tudok elvonatkoztatni. Ez nem is baj, hiszen úgy gondolom, az RS9 Színház előadásának megértésével komoly bajban van, aki ezen műveket nem ismeri. Ennek ellenére elmondható, Dobai Dezső rendező bebizonyította, még egy egészen parányi játékteret is meg lehet osztani és tökéletesen be lehet lakni. Dicséret illeti továbbá az abszolút főszereplőt, Huszár Zsoltot, akiről olykor,pillanatokra, már már szinte elhittem, valóban magát, a színészkirályt látom a színpadon.

"Ezer alakban"

Az előadás mindvégig két síkon játszódik. Egyfelől bemutatja írásain, és a fennmaradt dokumentumokon keresztül Latinovits Zoltán életének legfontosabb állomásait, másfelől képet kapunk a 20. század közepének Magyarországáról, ami kétségkívül befolyásolta a színművész sorsát, sőt élete tragédiáját is. A rendező rendkívül érdekes megoldást választott a kettősségre: színpad a színpadon. Itt zajlanak a történelmi események, és vonulnak fel a kor meghatározó politikusai és művészei, Bibótól Kádáron át, Hamvas Béláig. Maga Latinovits is több alakban jelenik meg, gyermekként, serdülő kamaszként, aki még az ipari munka, majd az építészet után érdeklődött, majd meglett férfiként, aki már nem szabadulhatott a színháztól. A Játékszín parányi színpada is megosztott, minden zuga külön jelentőséggel bír. Az emelvény mellett magasodó lépcső, a színpad oldalán elhelyezett székek, vagy az emelvény alatt berendezett kicsiny szoba, ahol az utolsó jelenetek zajlanak, mikor már teljesen beszűkült a művész körüli tér.

 
A Röpülés boldogsága, ahogy arról címe is árulkodik az Emlékszem a röpülés boldogságára című kötetre épül, melyet Szigethy Gábor szerkesztett Latinovits írásaiból, leveleiből, napló feljegyzéseiből. A hivatástudat mely a színészkirálynál már egész fiatal korában, Bajor Gizi bíztatására megjelenik, két lehetőséget kínál. A repülés boldogságát, vagy a mélyrepülést, a zuhanást. Elfogadni a környezet alkotta szabályokat, s ezzel megtagadni önmagunkat, vagy lázadni, s ezzel felvállalni, hogy kezelhetetlennek, problematikus bomlasztó elemnek titulálnak bennünket. Latinovits Zoltán az utóbbi utat járta, sosem tudott megalkudni. Reménytelenül igyekezett meghatározni önmagát és megérteni, miért képtelen a művészvilág elfogadni egyediségét, és tolerálni zsenialitását. Képességeivel mindvégig tisztában volt, viszont az őt érő támadások, a kirekesztés és a megbélyegzés egy idő után  józan ésszel már elviselhetetlen volt számára. De mi is a legnagyobb bűne a magyar színháztörténelem legnagyobb magyar színművészének?

Latinovits már saját korában felismerte azt az igénytelenséget, mely az évek során maga alá gyűrte a magyar színházművészetet, és képtelen volt azt elfogadni. Ezért bárkivel, bármily hatalommal szembeszállt, mely nem ismerte fel saját felelősségét. Hogy megőrült-e? Nem hinném. Csak a társadalom sosem volt képes elfogadni azokat, akiket képtelen volt megérteni.

Huszár Zsolt gyönyörűen ábrázolja a belső vívódásokat, a téboly egyre és egyre mélyebb szintjeit, s ezzel a nézőt is magával viszi. Eleinte légies könnyedséggel, a madarak szárnyán, hogy érezzük a repülés boldogságát, majd a szárnya vesztett zuhanásba is. Végül behúzódik a kisszínpad alá, kicsiny zárt szobájába, elzárkózva a világ elől és teljesen vétlen, magzatpózba húzódik össze.

A komoly sőt, inkább komor téma időről időre, szarkasztikus és fekete humorral átitatott közegben jelenik meg. Nem maradnak el a beszúrt poénok, ami egy-egy mosoly erejéig visszahozza a nézőt a lassan épülő katarzisból. De tudjuk, Latinovitsra is jellemző volt ez a fajta csapongás, kicsattanó jókedv, életigenlés, és letargikus lemondás között.


A felejthetetlen páros: Latinovits Zoltán és Ruttkai Éva (Rómeó és Júlia)

Mindazok a szereplők, akik Latinovits életében is fontos szerepet játszottak – az édesanya, az egyetlen szerelem Ruttkai Éva személyében, vagy Szendrő József, első igazgatója, aki azt mondta neki: „Embernek a legkönnyebb meggyógyulni úgy, ha művész-ember lesz belőle” – mind megjelennek a színpadon. Parti Nóra finom visszafogott játéka, mind anyaként, mind pedig Ruttkaiként hiteles, életízű. Többeknél zavar a túlzott statikusság és a beszédhiba, de a Huszár-Parti páros elviszi vállán az egész produkciót. Bár az előadás kerek egész, a végét mégis összecsapottnak érzem. Talán túl gyors a váltás, bizonyos, szerintem fontos epizódok Latinovits életéből kimaradtak a darabból. Ugyanakkor szépen színesítik a kurta egy órás előadást az eredeti hangfelvételről bejátszott betétek, és hangeffektek. Vonatfütty. Az állomásfőnök jelentése közli az elkerülhetetlen véget. Latinovits Zoltán 1976. június 4.-én Balatonszemesen a vonat kerekei alá vetette magát. Úgy hiszem, talán az RS9 Színház előadásának üzenete is az, ami oly sokszor megfordulhatott már bennünk: hullócsillag, egy ezer évben egyszer születő zseni járt közöttünk, és mi nem tudtuk Őt megtartani.


"Íme hát megleltem hazámat"


Végezetül még egy apró gondolat: ma este teltházas volt ismét, a már talán feledett Játékszín épülete, sőt mi több, olyan is akadt, akinek üres szék már nem jutott a nézőtéren. Igény tehát talán volna, valami effélére is...

 

Füssy Angéla
további cikkek
Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Vehír Borszalon Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Van, amikor nem kell megvárni a naptár szerinti piros betűs ünnepet a koccintással. Egy palack kiváló bor megbontásával magunk is ünnepet teremthetünk. A december 12-ei Vehír Borszalon pedig kiváló alkalmat kínál erre bárkinek. ma 10:47 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. tegnap 22:52 Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról CODE Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt. tegnap 13:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.