Napjainkra már csak néhány helyen lehet megtanulni a mesterség elméleti alapjait. Akik ezen a területen szeretnének elhelyezkedni, az Iparművészeti Egyetem vagy a Képzőművészeti Egyetem hallgatójaként ismerhetik meg azt, ami évszázadokon át mestertől tanítványra szállt. A szakma képviselői azonban nem diplomájukkal váltak művésszé, hanem a munkával töltött hosszú évek során sajátították el a tudást.
Gáspár és Szent Gellért
Perlaki József fiatalként szenvedélyből szegődött egy budapesti műhely szolgálatába, melynek napjait 5 évig kísérte figyelemmel. Azóta 30 év telt el, és a mára saját műhellyel és számos sikerrel büszkélkedő művész napjainkban is lankadatlan lelkesedéssel és odaadással alkot. Legutóbbi munkája, a veszprémi Szent Mihály Székesegyház ólomablakai 2 éven át készültek, augusztus 20. óta azonban teljes fényükben pompáznak a több ezer darabból készült műremekek.
A tervezés a legfontosabb - folytatja a művész - ha pedig a színeken és a formán át elkészült a vázlat, elkezdődhet a nyersanyagok megmunkálása. Az üvegtáblákat gondosan kell kiválasztani, majd a sablonok segítségével a megfelelő elemeket méretre szabni. A következő lépés a festés és a festékek égetése, ami után egyenként kerülnek megfelelő helyre az elemek.
Szent István és Szent László
Perlaki József azonban nem csak restaurációkkal vívta ki a szakma elismerését, saját alkotásai is szép számmal akadnak, melyet az ország különböző pontjain tekinthetnek meg az érdeklődők. Többek közt a Kulturális Örökségvédelmi Hivatalban és november 29-től Tatán, a Magyary Zoltán Művelődési Központ kiállításán is szerepelnek munkái.