- Január elseje óta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásában működnek a középiskolák, gimnáziumok. Ez lesz az első teljes közös tanév a központtal, sikerült-e összeszokni, milyen a kapcsolat a KLIK-kel?
- Lényegében sikerült összeszokni. Nyilván a szeptember elsején hatályba lépő jogszabályok újabb feladatokat jelentenek az iskola és a KLIK számára is, a helyzet egy újfajta együttműködést kíván. A helyi tankerülettel jó a viszonyunk, jól tudunk együtt dolgozni. Természetes, hogy egy új rendszer indulásakor vannak megoldandó feladatok, de ezeket eddig mindig sikeresen teljesítettük.
- Kedden rendkívüli ülésen módosította a Parlament a köznevelési törvényt. Fel lehet készülni az új törvény alkalmazására, elegendő ez az idő, ami a keddi szavazástól a vasárnapi évnyitóig eltelik?
- Ez a törvényi változás alapvetően a pedagógusok munkavégzésével kapcsolatos, a pedagógus életpálya-modellt határozza meg. A vasárnapi tanévnyitót, a diákokkal való első találkozást nem befolyásolja. Nem látjuk még az elfogadott szöveget, ma reggelig még nem jelent meg a Közlönyben, ezt meg kell várnunk. Az bizonyos, hogy el kell telnie egy kis időnek, mire a hétköznapokban a változásokat alkalmazni tudjuk. Az én feladatom lesz, hogy a tantestülettel tisztázzam az ezzel kapcsolatos feladatokat, erre az első hetekben sort fogunk keríteni.
- A pedagógusok számára fontos változások lépnek életbe, emelik az alapbérüket, ugyanakkor elveszik a túlórákért kapott juttatásokat, és változások történnek az óraszámokban is. Hogy fogadják mindezt, milyen a hangulat a tanáriban?
- Várakozó a hangulat. Én azt kértem, hogy egészen addig, amíg nincsenek konkrétumok, nem látjuk a rendszert működés közben, addig ne üljünk föl találgatásoknak. Azt a jó hangulatot, együttműködő légkört, ami ezt az iskolát jellemzi, azt minden áron próbáljuk megtartani, még akkor is, ha azt látjuk, hogy ez nem lesz egyszerű.
Schultz Zoltán (archív)
- Lehet-e órarendet összeállítani, amíg nem tudjuk biztosan, hogyan érinti a törvénymódosítás a pedagógusok óraszámait?
- Van kész órarendünk. Természetesen ha a törvényi változás miatt változtatni kell, akkor azt meg fogjuk tenni, de én abban reménykedem, hogy csak áthidalható problémák merülnek fel.
- Mit jelentenek a változások a diákok számára? Éreznek ebből bármit is?
- Az elmúlt tanévben is azt láttam, hogy a diákokat sikerült megóvni a jogszabályi változások hatásától. Én arra számítok, hogy ez most sem jelenik meg markánsan az ő életükben. Van új kerettanterv, új pedagógiai program, amik érintik a tanulókat, de ezek nem váratlan fejlemények, erre fel tudtunk készülni, a szülők, a diákönkormányzat, az iskolaszék látta és véleményezte őket tavaly.
- A hírekben azt lehetett hallani, hogy több iskolába nem jutottak el időben a tankönyvek. Önöknél mi a helyzet?
- Megérkeztek a tankönyvek. Eddig augusztusban szoktuk kiosztani őket, most az államtitkárság kérésére erre az első tanítási napon kerül sor. Ezzel együtt tudunk élni. A könyvek kiosztására van kitalált rendszerünk, ebbe a közösségi szolgálatot végző fiatalokat is be tudjuk vonni, a diákok segítettek a tankönyvek behordásában, rendszerezésében. Úgy látom, hogy ez megoldott probléma.