– Miért volt szükség a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ és a tankerületek létrehozására?
– Az állam átvette az intézményfenntartás szerepét az önkormányzatoktól idén január 1-jén. Korábban nagyon eltérő volt az intézmények finanszírozása, szakmai színvonala, többek között ezt igyekszik orvosolni az új felállás, létbiztonságot adva, miközben megvalósul az egyenlő hozzáférés esélye. Sok olyan intézmény volt országos szinten, amely fizetési nehézségekkel küszködött, az állami garancia ezt megszüntette, de ezek az információk sajnos ritkábban kerülnek bele a hírekbe. A dologi részen felül a személyi kérdések is könnyebben kezelhetők, hiszen egy munkáltató keretein belül lehet a szakos ellátottságot biztosítani (ez főleg a természettudományos tantárgyaknál jelent megoldandó feladatot), továbbá egy szakmai kontroll is biztosított.
– Hogyan fogadták az intézmények ezt a változást?
– Korábban igazgatóként, illetve oktatási iroda vezetőjeként dolgoztam, így jó személyes és munka kapcsolatot ápolok az intézményvezetőkkel. Vannak megoldásra váró feladatok, amiket fokozatosan orvosolunk. A tankerület kiépítése megtörtént, jelenleg a 35 álláshelyünkből 33 betöltött, egyelőre ekkora fizikai férőhellyel rendelkezünk. Két nagy lábon áll az intézet, úgy mint a tanügyi igazgatási rész, valamint egy pénzügyi terület.
– Mennyire megy zökkenőmentesen a munka az iskolakezdés közeledtével?
– Tanév közben vettük át az intézményeket, ez lesz az első teljes tanévünk. Az iskolakezdéshez köthető apróbb nehézségek épp úgy jelen vannak, mint a korábbi években, ez természetes. Ehhez jön még az utolsó pillanatban módosított köznevelési törvény, valamint az erre épülő kormányrendelet. A tankönyvellátásban nincs komolyabb fennakadás, a Veszprémet érintő hiányokat jeleztem a Könyvtárellátó Nonprofit Kft. felé, az első tanítási napra mindenhol rendelkezésre állnak a tankönyvek.
– A köznevelési törvény alapvetően a pedagógus-életpálya és a béremelés tekintetében változott. Milyen követelmények járnak ehhez?
– Korábban életbe lépett a pedagógus minősítési rendszer, amihez egy bértábla kapcsolódik. Az idei tanévben változik a munkarend is, a törvény előírja a pedagógusnak, hogy mennyi időt kell a tanintézményben tartózkodniuk. Korábban a kötelező tanórák idejében volt ez meghatározva, most 32 órában szabták meg. Visszagondolva, a pedagógusok többsége a korábbi években is legalább ennyi időt töltöttek bent, csak nem számolták.
– Milyen munkafolyamatra kell most a legnagyobb erőt összpontosítani?
– Az egyik legfontosabb feladatunk, hogy a szükséges előkészületeket követően októberben már mindenki az emelt bérét kapja meg. Több apró, megoldásra váró feladat áll még előttünk, de olyat nem látok, ami miatt nagyon aggódni kellene.