Porga Gyula polgármester előadásában arról beszélt, hogyan használta fel uniós forrásait Veszprém, és milyen terveink vannak a következő, 2014-2020 közötti időszakra.
Porga Gyula szerint kétféle polgármester létezik: az egyik nagyobb hangsúlyt fektet a biztonságos működésre, hogy a közbiztonság, tisztaság rendben legyen. A másik attitűd a fejlesztő városvezetés, aki minél több újítást igyekszik végrehajtani. A két típus közül a második a konfliktusvállalóbb. Mi inkább a konfliktusvállaló önkormányzat vagyunk, sok fejlesztést indítottunk el, hajtottunk végre és vállaltuk az ezzel járó nézeteltéréseket is.
Nagyon fontos, hogy definiáljuk magunkat, meghatározzuk a saját identitásunkat, ez az alapja ugyanis a jövő tervezésének. Mik azok az értékek, amik megkülönböztetnek minket másoktól? Veszprémről többek között elmondhatjuk, hogy egyetemváros, kulturális, egyházi és turisztikai központ.
A munkanélküliségi ráta öt százalékos, de persze azt is tudjuk hogy sok munkavállaló nem Veszprémben, hanem a környező nagyvárosokban talál magának munkát, elsősorban Székesfehérváron vagy Győrben. Kedvezőtlen adat, hogy csak tizenegy olyan nagyvállalkozás működik a városban, amely 250 főnél több embert foglalkoztat, a legnagyobb munkaadó lényegében az önkormányzat és az egyetem. Kevés nagyvállalatunk van, ők azonban markánsan kiveszik a részüket az adóbevételből. Ha ezt a számot növelni akarjuk, elsősorban az infrastruktúrát kell fejlesztenünk, hogy a várost vonzóvá tegyük a társaságok számára. Ezzel együtt is azt látjuk, hogy a város gazdasági gerincét a kisvállalkozások adják – Veszprémben mintegy 6100 regisztrált vállalkozóról tudunk.
Az elmúlt hét év uniós forrásainak lehívásában regionális összevetésben élen jár Veszprém. Míg városunk nagyságrendileg 10 milliárd forintot hívott le, Székesfehérvár csak 5,4 Tatabánya 5,2 milliárdot. A képet persze árnyalja, hogy ezt mintegy 4 milliárd forintos önrésszel kellett kiegészítenünk, ami óriási terhet és kihívást jelent az önkormányzatnak. És ebben még nincsenek benne a saját beruházásból létrehozott projektek, így például a Veszprém Aréna sem.
Ebben az időszakban a fő prioritásokat a közlekedés és infrastruktúra fejlesztése jelentette, gondoljunk csak a belvárosi rehabilitációra, a körforgalom-építésre vagy a Viadukt felújítására. Azzal szintén elégedettek lehetünk – mondta a polgármester –, hogy a belváros-rehabilitációs projektben megmozgatott pénzösszeg 80 százalékát veszprémi és Veszprém környéki vállalkozásokon keresztül költötték el, aminek jelentős helyi gazdaságélénkítő hatása volt.
A legutóbbi népszámlálás adataiból az derül ki, hogy Sopron, Erd és Kecskemét mellett Veszprém az a négy megyei jogú város, amely képes volt növelni a népességét az elmúlt tíz évben. Míg a másik három település esetében ez könnyen megmagyarázható (Sopron a határ közelsége, Érd a fővárosi agglomeráció erősödése, Kecskemét a nagy ipari beruházások miatt), Veszprém kicsit kilóg a sorból. Nincs egy olyan egyértelmű ok, ami megmagyarázná a tendenciát. Azt látjuk, hogy Veszprém mindent tud, amit egy nálunk kétszer-háromszor nagyobb város tud, mégis élhetőbb léptékű. Talán az is sokat számít, hogy már évek óta a legbiztonságosabb megyeszékhelyek közé tartozunk.
Ami a jövőt illeti: 2015-ig a közlekedés, az élhető városi környezet, kulturális turizmus fejlesztése, az innovációs gazdaságfejlesztés és az intézményhálózat racionalizálása jelenti a fő prioritásokat. A mostani városszerkezet a '80-as években alakult ki, azóta nem nyúltunk hozzá markánsan a közlekedési hálózathoz. Ma majdnem minden háztartásra jut egy autó, míg a városszerkezet kialakulásakor ez közel sem volt így. A változás parkolási problémákhoz, közlekedési dugókhoz vezetett. Ezt enyhítheti az észak-dél közlekedési tengely kiépítése a körforgalom és a Radnóti tér között, amely tehermentesítené a Hotel előtti útszakaszt; az OTP és a kórház csomópontjába tervezett dupla körforgalom, ami dinamikusabbá tenné a közlekedést; az igazi megoldást pedig a belső körgyűrű meghosszabbítása jelentené a Jutasi és a Pápai út között, ami harmadával csökkentené a belváros gépjármű-forgalmát.
A gazdaság területén a Pannon Egyetem arra predesztinál minket, hogy az itt meglévő tudásbázist az ipar helyben hasznosítsa. A nagy cégek már most is közel 400 mérnöknek tudnak állást biztosítani, míg a jövőben ez a szám akár hatszázra is felemelkedhet. Aki itt fejezi be az egyetemet, az jó eséllyel munkát is találhat a városban.
Veszprémet nehéz Európában láthatóvá tenni, onnan nézve Magyarországból csak Budapest, a Balaton, illetve az Európa kulturális fővárosa projekt okán Pécs látszik. Ha viszont összefogunk, egy olyan attrakciócsomagot tudunk nyújtani a térségi TDM-szervezeten keresztül, ami egész évben, és minden korosztályt meg tud szólítani.
Az előttünk álló hónapokban azon dolgozunk majd, hogy meglévő stratégiáinkból egy integrált területfejlesztési stratégiát állítsunk össze a következő uniós költségvetési ciklusra vonatkozóan, amely alapvetően meghatározza Veszprém és térségének fejlődését a következő hét évben – zárta gondolatait Porga Gyula.
A konferencián Fabacsovics Zoltán megyei főépítész a Területi- és Településfejlesztési Operatív Programról tartott előadást, Kasnyik Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség főosztályvezetője az Európai uniós fejlesztési források intézményrendszeréről; Bárányné Stankovics Ágnes, a Veszprém Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjának ügyintézője a foglalkoztatás bővítését és a munkahelyek megőrzését elősegítő pályázatok, támogatások, programok témakörében; dr. Somogyi Istvánné, a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára a kamarai szolgáltatásokról; Horváth László, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgató-helyettese az alapítvány szolgáltatásairól beszélt.



