Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
1°C

Fürkészkedünk / - Környezetvédelemre nevelés a balatonalmádi óvodában –

2008. december 13. 22:27 // Forrás: Kovács Ida
A gyermek óvodás korban kezdi igazán felfedezni a világot. Tevékeny, aktív, nyitott, mindent tudni szeretne. Kíváncsisága, érdeklődése révén vágyik arra, hogy környezetét, ezen belül a természetet megismerje. Óvodánkban a környezet szeretetére és tiszteletére való nevelést olyan lehetőségek között teremtjük meg, amellyel nap, mint nap találkozik az óvodás.

Az ebben a korban lévő gyermeknek igénye van a környezet tanulmányozására, próbálkozásai sok mindenre megtanítják. Közvetlen környezetével kerül kapcsolatba akkor, mikor belép az óvodába. Benyomásokat szerez csoportjáról, az óvoda udvaráról, majd a „mi utcánkról” a „mi parkunkról”, a mi „Balaton-partunkról”.

 

A környezeti nevelés igazi eszköze azonban a természet. Semmi mással nem pótolható szerepe lehet egy sétának, kirándulásnak. Közvetlen környezetünk értékei közül mindig az emelkedik ki, amit a „miénknek” vallunk. Hagyjuk a gyermeknek, hogy maga fedezze fel a neki tetszőt – esetleg nem tetszőt – hagyjuk megfogalmazódni érzéseit, első benyomásait. Ilyenkor tudatosítjuk benne, hogy mire kell vigyáznia, hogy legközelebbi „rácsodálkozásunk” alkalmával is élvezhesse a természet megannyi csodáját.  

 

Az óvodás gyermek mindent leutánoz. Környezettudatos magatartásunk, és környezetbarát életvitelünk példájával olyan szokások, szokásrendszerek kialakítására törekszünk, melyek gyakorlás folytán szükségessé válnak és az élő-világ tiszteletében fejeződnek ki.

 

Elsődlegesnek tartjuk, hogy a gyerekek élményszerűen tapasztaljanak meg mindent, kirándulások, séták, kísérletek, mérések, összehasonlítások, cselekvő játékok során. A tapasztalatszerzés lehetőségeit főként természetes környezetben valósítjuk meg. Az erdők, kertek, udvar, patak, rét, mező erre számtalan lehetőséget adnak.

Ha az óvónő egész személyisége nyitott, érdeklődő, fogékony a természet adta lehetőségekre, akkor a gyerekek is ilyenek lesznek.

Az óvodások környezetvédelmi szemléletformálásában az óvónő környezetkultúrája, viselkedése (tisztasággal, hulladékkal, élőlényekkel) olyan minták, amelyek mélyen bevésődnek, és amiket a gyerekek egész életükben követnek!

Az érzelmek dominanciája érzékenységre nevel, ezért igyekszünk minél több olyan helyzetet teremteni, amelyben szinte beleszeretnek a természetbe, mert akkor már védik és érték lesz számukra. Ha a természetben felfedezik, keresik, „fürkészik” a szépet, akkor vágynak is arra, hogy újra és újra átéljék.

 

Mindezt tudatosan tervezzük és készülünk rá. Célunk, hogy megszerettessük a növényeket, állatokat és a környezetet, ahol élünk. Szebbé, érdekesebbé szeretnénk tenni a napokat, amikor maradandó élményként megőrzik amit láttak, hallottak, tanultak tőlünk.

 

Sokat sétálunk, kirándulunk az év minden szakában. Ismerkedünk a fákkal: megtapintjuk a kérgét, átöleljük, vizsgálódunk. Meglessük a bokrok alatti búvóhelyeket, megfigyeljük a földigilisztát, csigát, bogarakat, rovarokat, és megbeszéljük szokásaikat, életmódjukat, fontosságukat.

Az ősparkban kiválasztottunk egy fát, amit megfigyelünk rügyfakadástól lombhullásig. Figyelünk a madarak énekére, tücsökzenét hallgatunk a réten, megfigyeljük a békákat, beszélünk hasznosságukról. Az évek óta visszajáró fecskéket is figyeljük, óvjuk.

Sétáinkon ügyelünk a csendre, az erdei, ligeti élőlények nyugalmát nem illik megzavarni! Óvatosan lépkedünk, nehogy kárt tegyünk valamiben. Védett növényekkel ismerkedünk, de kérjük a gyerekeket, ne tegyenek kárt a fákban, bokrokban, ne szedjenek virágot! Az erdőben megnézzük, ahogyan a növények levelei megkötik a szennyeződést. Megtapasztalhatják, hogy az erdőben tisztább, frissebb a levegő. Ezeket kísérletekkel is bemutatjuk. A tapasztalatok hozzájárulnak ahhoz, hogy megértsék, mennyire fontos a levegő az emberek, állatok és növények számára. Megszerettetjük a friss levegőt a gyerekekkel, így természetes igényükké válhat a friss levegőn tartózkodás.

Tavasszal nekilátunk az óvoda udvar „felfrissítésének”. Összegereblyézzük az avart, alatta bogarakat találunk, nagyítóval fürkésszük őket. Az udvaron lekaszált fűből, falevelekből, gyomokból komposztot készítünk. Zöldell a fű, kertészkedünk, virágokat ültetünk. Megcsodáljuk a hóvirágot, ibolyát. A kerti munkák alkalmával megfigyeljük a termőföld tulajdonságait, a gyerekek tapasztalatokat szerezhetnek arról, hogy mennyire fontos a termőtalaj, hiszen abban növekednek a növények. Felhívjuk a figyelmüket a talajkárosító hatásokra, ezért is szelektíven gyűjtjük a hulladékot.

Télen beszélgetünk a hóról, jégvirágról, zúzmaráról. Ismerkedünk a téli csapadék tulajdonságával. Saját kis fenyőnket „karácsonyi pompába” öltöztetjük. Izgalmas játék a friss hóban járkálás, nyomhagyás, madár és más lábnyomok keresése is. Óvjuk kertünk fáit és bokrait, hogy a hó ne tegyen kárt bennük. Komoly feladatunk a madaraink téli etetése, amelyet tavaszig rendszeresen végzünk, nyáron pedig itatásukról sem felejtkezünk meg!

A tél folyamán felidézzük a természetben látott, megfigyelt emlékeket. A könyvtárban utána nézünk a felmerülő kérdéseknek.

 

Minden évszakban meg tudjuk figyelni a nagy vizet, a Balatont. A víz szerepének megismertetését már a kicsi gyerekkel el kell kezdeni. A 3-4 év során a picik egyre több tapasztalatot szereznek arról, hogy mennyire fontos az élethez a víz, hányféle célra használhatjuk fel. Megszokják a vízzel való ésszerű takarékoskodást. Magatartásuk szerves részévé válik, hogy sohasem dobnak el szemetet, hulladékot a vízbe.

A környezet ismerete nagyon szorosan kapcsolódik az egészséges életvitelhez, és a külső világhoz, melyet tevékeny ismeretterjesztéssel teszünk élhetővé gyerekeink számára.

Felelősnek érezzük magunkat abban, hogy a gyermekekben pozitív érzelmi viszony alakuljon ki a környezettel, mivel úgy érezzük, és úgy is gondoljuk, hogy az egész életre szóló, meghatározó viszonyulásuk a környezethez, döntően óvodás korban alakul ki.

Programunk megvalósításához nagy segítséget nyújtott a Balaton-felvidéki Nemzeti Park. Támogatásukat ezúton is köszönjük, s reméljük, hogy ősszel a mi óvodánkban is elkészül egy tanösvény.    


Kovács Ida

óvodapedagógus, Balatonalmádi

Zatkalik-Peresztegi Virág

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.