Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Így telt a Kormányhivatal elmúlt éve

2014. január 31. 23:03
A héten sajtótájékoztatón számolt be a Kormányhivatal elmúlt évéről dr. Kovács Zoltán kormánymegbízott, dr. Vajda Viktória főigazgató és dr. Mikulási Erzsébet főosztályvezető.

A lényeg röviden

  • Elkezdődött a kormányablak-hálózat kiépítése
  • Kialakult a járási rendszer: kedvező fogadtatása volt, de az eszközparkban még van hova fejlődni
  • Egyre ügyfélbarátabb az ügyintézés, ez például a hosszabb nyitvatartáson is észrevehető (a veszprémi okmányiroda 7-19, a kormányablak 8-20 óra között fogadja az ügyfeleket).
  • Átalakulófélben van az önkormányzati rendszer is, de a végleges struktúra csak az őszi választások után jöhet létre
  • Az önkormányzatok és a kormányhivatalok közötti ügyintézést teljesen elektronikussá tették.

A részletek

2013 nagy változása volt a járási rendszer újraindulása és a helyi önkormányzati struktúra átalakulása. Balatonvilágos átkerült Somogy megyéhez, ez sok átadás-átvételi feladattal járt. Komoly projekt volt az egész országot lefedő kormányablak-hálózat előkészítése és kiépítése a megyében is. A munka gyümölcse hamarosan beérik: február 4-én Balatonfűzfőn nyílik meg a megye első kormányablaka.

Veszprém megyében 84 településsel kötöttek megállapodást a járási rendszer kialakításáról, ebből 72 egyhangú döntéssel fogadta el a közigazgatási átalakítást. A járási hivatalok megnyitása eltérő hangulatban telt a megye különböző pontjain, Devecserben például nagy eufória volt. Az átalakuláshoz hozzá tartozik, hogy az önkormányzatoktól átvett eszközállomány koránt sem nevezhető csúcstechnológiának, amikor dönteni kellett az átadandó felszerelésekről, a települések nagy része a kevésbé korszerű eszközöket bocsátották rendelkezésre. Jellemzően 10 évnél idősebb autók és 5 évnél régebbi számítógépek kerültek a járások kezelésébe.

A hatósági osztályok, gyámhivatalok, okmányirodák az államigazgatási intézményekhez kerültek a jegyzőktől. Egyre inkább elterjedt a települési ügysegéd szolgálat, ma már 55 települést fednek le. Tavaly a megye tíz járásában összesen 620 ezer ügyfélt fogadtak a különböző helyszíneken.

A szervezeti változások létszámnövekedéssel jártak, egy 1339 fős szervezetet kellett működőképessé tenni; 409 státusz érkezett a járási hivatalokhoz az önkormányzatoktól. Nemcsak a főigazgató kinevezése jelentett személyi változást az irányításban, a fogyasztóvédelemnél, az építésügynél, a szociális- és gyámhivatalnál is történtek vezetőváltások.

Az ügyfelek is érezhették a változást: még hangsúlyos szemponttá vált az ügyfélbarát szolgáltatások biztosítása. Az okmányirodák a járási hivatal szervezeti egységévé váltak, a veszprémi okmányirodában hosszabb nyitva tartással várják az állampolgárokat reggel 7-től este 7-ig. Az új rendszer pozitív fogadtatásra talált, bebizonyosodott, hogy a klasszikus munkaidő után is lehetőség van ügyintézésre, bár ezek zöme továbbra is délelőtt és kora délután történik. A megye lakosságának háromnegyede saját lakóhelyén kezdeményezheti az ügyintézést a települési ügysegéd rendszernek köszönhetően.

Lényegesen csökkent az önkormányzati hivatalok száma, a 100 korábbi helyett most már csak 58 működik. Azokon a területeken, ahol 10-11 önkormányzat hoz létre közös hivatalt, ott a jegyző igen leterheltté válik. Erre megoldás lehet az aljegyző alkalmazása, de az sem elképzelhetetlen, hogy a választások után át kell alakítani ezt a rendszert. A hivatali struktúrát csak az önkormányzati választásokat követően, ötévente lehet változtatni a jövőben.

2014. január elsejétől megváltozott a kapcsolattartás az önkormányzatok és a Kormányhivatal között, a korábbi papír alapú dokumentum-kezelés helyett költségtakarékossági és felügyeleti okokból elektronikus ügyintézést vezettek be. Az önkormányzatok a testületi ülések jegyzőkönyveit egy online rendszerbe töltik fel, aminek végpontja a KIM. Ez a nagy volumenű fejlesztés egyelőre kísérleti fázisban van, a remények szerint 2015-re már zökkenőmentesen működhet a rendszer.

Néhány érdekes adat a végére

  • Országosan 198 járási hivatal jött létre, 152 helyen működik kirendeltség, 1825 településen dolgozik ügysegéd.
  • Egységes irányítás alá kerültek az ágazati szakigazgatási szervek, amelyek összesen 19747 ellenőrzést tartottak tavaly.
  • 583 munkabaleset történt, ebből 1 halálos és két súlyos.
  • A legtöbb bírságolás az építőiparban történt.
  • 1800 munkahely megőrzésére adtak támogatást, 97 vállalkozóvá válást segítettek és 126 új munkahelyet teremtettek 24 vállalkozónál.
  • 6566 fő vett részt közfoglalkoztatásban.
  • 73227 jármű műszaki vizsgáztatása történt meg tavaly.
  • 6812 egészségügyi szűrővizsgálat.
  • 128 tonna élelmiszert vontak ki a forgalomból.
  • 1400 hektáron védekeznek a gyapjaslepke ellen, idén is hasonló mértékre kell számítani az enyhe tél miatt.
  • 20 ezer európai egészségbiztosítási kártyát adtak ki.
Schöngrundtner Tamás

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.