9:55 - Bródy, Berzsenyi és Arany az érettségin
(index) - A digitális nyelvhasználatról szóló szöveget kaptak a diákok az idei középszintű magyar írásbeli érettségi szövegértési tesztjében. A vizsgázóknak Veszelszki Ágnesnek, a Magyar Nyelvőrben megjelent egyik tanulmánya alapján kellett kérdéseket megválaszolniuk a vizsga első felében - írja az index. A diákoknak arról is írniuk kellett, hogy hogyan modernizálódik az internet, és miért használnak rövidítéseket az emberek. Értelmezniük kellett internetes szócsonkításokat, és a szöveg alapján olyan állításokról kellett eldönteniük, hogy igaz vagy hamis, mint például hogy a férfiak többet interneteznek, mint a nők.
Az érettségi második, szövegalkotási részében a diákok három tétel közül választhattak. Írhatnak érvelő szöveget a lassú olvasás mozgalmának terjedéséről (ennek hívei amellett vannak, hogy a szépirodalmi műveket lassan kell olvasni), ehhez egy Márai Sándor-idézetet adtak meg. Elemezhették Bródy Sándor Kaál Samu című novelláját, vagy összehasonlíthatták Berzsenyi Dániel Életfilizófia és Arany János Visszatekintés című versét.
9:30 - Rendben elkezdődött a magyar írásbeli
(mti) - Rendben megkezdődtek a magyar írásbeli érettségi vizsgák országszerte a középiskolákban hétfő reggel. A kormányhivataloktól beérkezett jelzések szerint mindenütt zavartalanul folyik a vizsga, semmilyen rendkívüli esemény nem történt - közölte a köznevelési államtitkárság. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1199 helyszínen 81 496 diák, emelt szinten 48 helyszínen 1848 tanuló tesz érettségit.
(mti) - Veszprém megyében 43 vizsgahelyszínen 3 380 diák kezdheti meg az érettségit. A vizsgázók száma 14%-kal csökkent a tavalyi évhez képest (2013-ban 3 941 fő) – tájékoztatott a Veszprém megyei kormánymegbízott.
Dr. Kovács Zoltán elmondta, az emelt szintű érettségi vizsgákat minden kormányhivatal a saját megyéjében szervezi meg. Megyénkben négy helyszínen, Veszprémben a Vetési Albert Gimnáziumban és a Lovassy László Gimnáziumban, illetve Pápán a Petőfi Sándor Gimnáziumban és a Türr István Gimnáziumban tesznek majd emelt szintű vizsgát a végzős diákok.
A megyében idén emelt szintű érettségi vizsgára 948 diák jelentkezett, ez a tavalyi évhez képest 6 %-os növekedést jelent. Közülük a legtöbben angol nyelvből, biológiából, történelemből és matematikából tesznek emelt szintű vizsgát – tette hozzá a kormánymegbízott. Idén tízedik alkalommal vizsgáznak a magyar középiskolások a kétszintű érettségi rendszerben.
A magyar nyelv és irodalom középszintű írásbelije 240 percig tart. A vizsgázóknak két feladatlapot kell megoldaniuk, a szövegértési feladatlap esetében 60 perc, a szövegalkotási feladatlap esetében pedig 180 perc áll a rendelkezésükre. A vizsgázók először a szövegértési feladatlapot oldják meg, és csak ennek az összegyűjtése után kezdhetik meg a szövegalkotási feladatlap megoldását. A vizsgázók a szövegértési feladatlapon belül a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg az egyes feladatok között és megoldásuk sorrendjét is meghatározhatják.
A szövegértési feladat szövege általában egy esszé, ismeretterjesztő céllal íródott tanulmány, publicisztikai mű egésze vagy részlete. A feladatok megoldása általában a kérdésre adott válasz szöveges kifejtése, esetenként megadott válaszvariációk közötti döntés. A szövegalkotási feladatlap esetében a vizsgázó három eltérő típusú, műfajú és témájú szövegalkotási feladatból választ egyet. A vizsgázó által választott feladat megoldásának elvárható terjedelme 500-1.500 szó.
A magyar nyelv és irodalom vizsgatárgy emelt szintű írásbeli vizsgája szintén 240 percig tart. Az írásbeli vizsga nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból tevődik össze. A vizsgázók a rendelkezésükre álló időt tetszésük szerint oszthatják meg, és a feladatok megoldásának sorrendjét is meghatározhatják. A nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsor egy alkotáshoz kapcsolódik. A nyelvi, illetve irodalmi műveltséget vizsgáló kérdések aránya hozzávetőlegesen 40-60 százalék. A három szövegalkotási feladat különböző témáról, adott szempontú és műfajú önálló szöveg alkotását írja elő.
Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is helyesírási szótár használható, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges. A szótárról a vizsgát szervező intézmény gondoskodik.