– Milyen VKSZ-szel lenne elégedett?
– Akkor működik jól egy cég, amikor mindenki felelősséggel ellátja feladatát és a vezérigazgatónak nem kell belefolynia az operatív ügyintézésbe. Ehhez a menedzsment és a középvezetői szinten egy olyan csapat kell, akik az adott szakterületen magas szintű ismeretekkel rendelkeznek. Az első számú vezetőnek nem az a legfontosabb feladata, hogy minden részletkérdésben otthon legyen, hanem, hogy megbízható és jó szakembereket maga mögé állítva valósítsa meg az általa felvázolt célokat és jövőképet. Ehhez az kell, hogy mindenki szakmailag felkészült legyen, ismerje a hatáskörét és megfelelően tudja irányítani a rábízott kollégákat. Úgy vélem, hogy a cégben meglévő tudástőke erre alkalmas, csak megfelelő módon kell irányítani és motiválni annak érdekében, hogy a stratégiában lefektetett rendszer az elemekből felépüljön.
– Milyen szerephez jutnak a leányvállalatok a társaságban?
– Új elem lesz a hulladékkezeléssel foglalkozó nonprofit kft., ahol a jövőben folyamatosan bővülnek majd a feladatok. A cég ügyvezetője feladatait önálló jogi személyként, megfelelő hatáskörrel és felelősség mellett végezi majd.
Emellett ez év elején a Tulajdonos két társaságot apportált a VKSZ Zrt-be (Kolostorok és Kertek Kft., ProVeszprém Kft.). Cégünk feladata megtalálni a társaságok helyét a rendszerben úgy, hogy a szabadságukat ne korlátozzuk, azonban tevékenységük illeszkedjen az anyavállalat kitűzött céljaihoz.
– Mennyi plusz feladatod ad a jogszabályi háttér változása?
– Emiatt a szervezeti struktúrába és a folyamatok szabályozásába már bele kellett nyúlni, a gazdasági terület átszervezése megtörtént. Bizonyos tevékenységeink hatósági árasak lettek, amely az eddigieknél alaposabb adatszolgáltatást igényel. Az a gazdasági adatnyilvántartási rendszer, amely mentén eddig működött a társaság, nem tudta ezt biztosítani, ezért racionalizálni kellett a számviteli és kontrolling feladatokat. Az informatikát érintően is auditra került sor, melynek eredményei alapján készült egy intézkedési terv annak érdekében, hogy a társaság képes legyen azt a színvonalat képviselni, ami a méretéből adódóan elvárható.
– Vannak prioritást élvező területek?
– Legfontosabb feladataink közé tartozik a hulladékkezelés, hulladékszállítás, távhőtermelés és -szolgáltatás, kéményseprés (megyei illetőséggel), városgazdálkodás, parkolás, temetőgondnokság, önkormányzati intézmények üzemeltetésével összefüggő karbantartási feladatok. Terveink között szerepel, hogy a hulladékkezelés az önálló nonprofit kft. keretén belül működjön. A cég indulásával párhuzamosan alakítani kell a városüzemeltetési terület feladatkörein, ebben a rendszerben kell megtalálni a Kolostorok és Kertek Kft. helyét is. A ProVeszprém Kft. a városfejlesztésért felelős társaság, ezért feladataik ellátását a stratégiai igazgatósággal szoros együttműködésben látjuk megvalósíthatónak, az elkövetkező években tervezett projektek menedzsment szervezeteként.
Összetettségét és feladatkörét tekintve a hulladékkal kapcsolatos feladatok élveznek jelenleg prioritást – mivel Veszprém mellett további 22 települést érint, valamint konzorciumi tagként a 158 települést érintő megyei rendszer részeként is működik – és adják a legtöbb munkát, a távhőszolgáltatás esetében pedig 8000 fogyasztót szolgálunk ki.
– Mindezeket összefoglalva, mi a rövid, közép és hosszú távú elképzelése a társaság élén?
– Bizonyos városüzemeltetéshez kapcsolódó területeken rövid távú célként fogalmaztuk meg a szolgáltatási színvonal emelését, ez megmutatkozhat technológiai váltásban is. Közép távon az integrált településfejlesztési stratégiához szorosan kapcsolódva szeretnénk megvalósítani azokat a projekteket, amik az új szemléletű energiatermelés irányába mutatnak. Hosszú távon azt szeretném, hogy a cég méreténél fogva is képes legyen még olyan újszerű megoldások befogadására, ami a helyi közszolgáltatások minőségét javítja, vagyis növekedjen a társaság innovációra való nyitottsága.