– Európa “legjobb nagyfesztiválja” a Sziget Fesztiválköztársaság. A hollandiai Groningenben jelentették be 2014-es év legjobb európai fesztiváljait versenyre hívó European Festival Awards győzteseit a közelmúltban. A hazai esemény második alkalommal lett az első. Mivel sikerült kiérdemelni az újabb elismerést?
– Szakmai jelölés mellett a győztesekről a közönség szavazhatott és több mint 1 millióan éltek is ezzel a lehetőséggel, így különösen nagy szó, hogy minket választottak immár másodjára a legjobbnak. Nehéz pontosan megmondani, mi nyerte el leginkább a szavazók tetszését. Ahhoz, hogy a végén a közönség elégedett legyen egy fesztivállal sok mindennek jól kell működnie. A programok, a szolgáltatások vagy akár a kommunikáció területén, egyaránt jól kell teljesíteni és mi igyekszünk mindenben a tőlünk telő maximumot nyújtani. Úgy tűnik, szerencsére sikerült egy sokak igényét kielégítő Szigetet összehozni tavaly.
– Számtalan program színesíti a programot az egy hét alatt, de a legnagyobb figyelmet a sztárfellépők érkezése övezi. Mi alapján dől el, hogy kit hívnak el Magyarországra?
– A honlapunkon elérhető kívánsággépbe százezres nagyságrendben érkeznek javaslatok évente, ez remek kiindulópontot ad számunkra, hogy kikkel vegyük fel a kapcsolatot. Objektívebben kezelhető adatokat is figyelünk, mint például a slágerlisták, lemezeladások, koncert nézőszámok, vagy éppen a Facebookon lévő rajongók száma, esetleg a Youtube nézettség. Mindezeket összesítve kapunk egy körülbelül reálisnak mondható kívánságlistát. Persze azzal is érdemes tisztában lenni, hogy a magyar és a nemzetközi közízlés számos ponton eltér, és a nemzetközi sem egységes, ott is lényeges különbségek vannak, mondjuk a mediterrán vagy a skandináv ízlés között. Ezért amikor a programot próbáljuk összeállítani, azt is figyelembe kell vennünk, hogy azokon a piacon ahonnan sokan jönnek hozzánk, kik a népszerű előadók, vagy akár hol akarunk épp erősíteni az eladásainkon és ott kikre kíváncsiak.
– Gondolom a neheze csak ez után következik, hiszen ezeket a fellépőket valahogy ide is kell csalogatni.
– Sokan azt hiszik, hogy én csak felhívom azt a sztárt, akit szeretnék a fesztiválon látni, pedig mi csak az ügynökkel, menedzsmenttel tartjuk a kapcsolatot. 6-8 nemzetközi koncertszervező cégnél, úgynevezett ügynökségnél érhető el a nagy sztárok 95 százaléka. Ők azok, akik a fellépéseket kezelik. Első körben tisztázni kell, hogy a fellépő ráér- e az adott időpontban. Amennyiben ezt az akadályt sikeresen vesszük, teszünk egy ajánlatot. Nekünk kell megmondani, hogy mi az az összeg, amit rá tudunk áldozni. A kialakult népszerűségi trendek alapján az megfelelő tapasztalattal már körülbelül meghatározható, hogy mekkora összeggel van esély labdába rúgni. Csak Európában több száz fesztivál zajlik a nyári szezonban, és persze mindenki a legjobbakat szeretné magához csábítani, ezért megindul egyfajta licit a fellépőkért. Persze nem csak a pénz számít, a turné útvonalak szempontjából logisztikailag is stimmelnie kell a helyszínnek, illetve a fesztivál rangja, látogatottsága sem utolsó szempont. A legnagyobb nevek akár 20 ajánlat közül is válogathatnak egy nyári napra.
– A megfelelő licit megtétele után már hátra lehet dőlni?
– Az ügynök visszajelez, hogy befogadta az ajánlatot, ha jó a viszony, esetleg azt is elárulja, hogy érdemes lenne megemelned a tétet, mert mások jobb ajánlatokat tettek. Majd elkezdik mérlegelni az összes beérkezett felkérést, ezért még általában hetekbe telik mire kiderül, megnyertük-e az adott fellépőt. Általában egyszerre igazolják vissza az augusztusi időszakra eső valamennyi fellépésüket és igyekeznek ilyenkor egy–egy kontinensben gondolkodni, tulajdonképpen ma már a szabadtéri szezonban a legtöbben fesztivál turnékra indulnak és nem szóló koncerteket adnak. Ha megszületett a döntés, onnantól felpörögnek az események, újabb körök jönnek: színpadtechnikai egyeztetés, milyen látványelemeket hoznak és mit kell nekünk beszerezni, milyen öltözőt és szállást kérnek, mit akarnak enni. Illetve a menedzsmenttel megindulnak kommunikációs egyeztetések, ki, mikor, milyen formában jelenti be a fellépést, milyen fotókat használhatunk, adnak-e interjút, stb. Mindez hosszas folyamat egészen odáig, hogy a fellépő megérkezik Magyarországra.
– Az idei év legnagyobb neve Robbie Williams, aki a -1. napon, augusztus 10-én lép fel a Szigeten.
– Robbie annyira drága előadó, hogy csak egy plusz napon tudtuk elképzelni a fellépését, egy normál szigetes nap teljes bevételét elvinné még telt ház esetén is, ráadásul egy hétfői nap neki is könnyebben beilleszthető a programjába. Így is van némi kockázat a meghívásában, de azért mertünk belevágni, mert szinte biztosak vagyunk a telt házban, ami jelenleg 85 ezer embert jelent naponta, ebből 45 ezer a bérletesek száma, 25 ezer a napijegy, valamint 5 ezer szakmai és tiszteletjegyes, plusz 10 ezer dolgozó jön még ehhez (rendező, vendéglátós, eü alkalmazott, fellépő, stb). Idén szeretnénk egyébként a Sziget kapacitását további 5 ezer fővel bővíteni, ezért megkezdtük az erről folyó tárgyalásokat az illetékes hatóságokkal.
– A kívánságlista gondolom soha nem apad ki. Kikre számíthatunk a következő években?
– Mindig tűnnek fel új sztárok is, de sok olyan előadó van, akikre évek óta rendszeresen ajánlatot teszünk, csak eddig még nem sikerült megszereznünk, ilyen például a Linkin Park, a Red Hot Chili Peppers, a Metallica, vagy éppen a Coldplay. Olyan fellépők is vannak, akiket hiába látnánk szívesen a Szigeten, nem alkalmasak arra, hogy egy fesztiválon fellépjenek, a U2, Madonna, vagy a Rolling Stones például olyan speciális show kíséretében koncerteznek, amihez saját színpadot építenek, saját technikával, ezt fesztivál körülmények között nem lehet kezelni, mert két koncert között fizikai képtelenség egy színpadot komplett lecserélni.