2019. november 14. // Aliz névnap

Ön is le tud szokni a dohányzásról

2015. március 18. 10:55
Dohányzik? Próbálta már letenni? Nem sikerült végleg megszabadulnia a káros szenvedélyétől? Segítünk elindulni az úton Lovizer János addiktológiai konzultáns közreműködésével.

Előkészületek

A sikeres (tartós) változtatáshoz először is szükség van ismereteink bővítésére. Ha a rossz szokásainktól, mindennapi függőségeinktől történő szabadulás csak egyszerű elhatározást, akaraterőt igényelne, biztosan kevesen lennének az egészségükre, családi és társadalmi kapcsolataira hátrányosan ható szenvedélyek rabjai.

Lovizer JánosLovizer János

A dohányzás, a visszatérő, majd rendszeressé váló rágyújtás az elszívott mennyiség növelésével kialakul a nikotinfüggőség, amely a kémiai addikciók körébe tartozik. Aki használja a dohányt, jól ismeri az addikciós ciklust, amit napjában akár több tucatszor is megismétel.

Addikciós ciklus

Újra és újra késztetés jelentkezik egy viselkedési sztereotípia véghezvitelére, ahol az egyes komponensek meghatározott sorrendet következnek. A viselkedéssor befejezéséig emelkedik az egyén belső feszültsége, befejezésekor pedig átmeneti és gyors feszültségcsökkenés következik be. Ez közvetlen viselkedés-megerősítésként szerepel, ami a legfontosabb tényező e viselkedésforma fennmaradásában is. A késztetés fokozatosan – percek, órák alatt – visszatér, miközben az egyén negatív következményeket él át, ennek eredménye pedig az ismétlési kényszer, az addiktív ciklus újraindítása lesz.

Nikotinmentesség elérése

Ha a hozzászokás, a kényszeres függő kapcsolat kialakult az anyaggal, cigarettával, az a szakemberek nagy részének álláspontja szerint krónikus, vissza nem fordítható állapotot jelent. A megoldás csak a teljes és végleges szer-, azaz nikotinmentesség lehet. „Egy szál sok, sok meg kevés!” – ennek a rövid mondatnak az igazságát minden leszokással kísérletező ismeri.

Ha valaki nikotinfüggővé vált (amennyiben nem az, bármikor le tudja tenni), csak egy célt tűzhet ki: többé nem gyújt rá! Ha mégis megteszi, a többi jön magától, a függőség dolgozik. A „Soha többé nem szívok egy szálat sem!” ígéret azonban nem működik. Határozzuk el azt, hogy csak a mai nap nem gyújtunk rá. Huszonnégy óra absztinencia mindenkinek sikerülhet. Aztán holnap majd újra kezdhetünk egy újabb napot.

Próbálja meg, kezdje számolni a tiszta napokat! Nekem is, és sokaknak sikerült a csak a mai nap módszerével tartósan letenni a cigarettát (is).

A következő alkalommal néhány leszokást segítő praktikáról írok, illetve arról, mi történik akkor, ha elbukunk és újra rágyújtunk.


Lovizer János
addiktológiai konzultáns

vehir.hu
Domján Attila

További cikkek

A szobanövények nem javítják hatékonyan a beltéri levegőminőséget
A szobanövények nem javítják hatékonyan a beltéri levegőminőséget
Az otthonokban és irodákban elhelyezett cserepes növények nem javítják hatékonyan a levegőminőséget - állapították meg a philadelphiai Drexel Egyetem kutatói, akik több évtizednyi kutatási eredményt átvizsgálva jutottak arra a megállapításra, hogy egy egyszerű szellőztetés messze túlszárnyalja a szobanövények teljesítményét, ha a beltéri levegő megtisztításáról van szó.
A jövő héten érkezik az influenza elleni védőoltás
A jövő héten érkezik az influenza elleni védőoltás
A jövő hét végén már a patikákban lesz az influenza elleni oltóanyag, a rizikócsoportba tartozók és a 60 év felettiek számára az 1,3 millió adag ingyenes vakcina már elérhető - mondta az egészségügyért felelős államtitkár.
Amikor az időhiány már nem kifogás: a mozgás mindenkié
Amikor az időhiány már nem kifogás: a mozgás mindenkié
Akár évente többször is megszülethet bennünk az elhatározás, hogy jövő héttől elkezdünk sportolni. A futás, otthoni edzések, online aerobic programok és a közeli termek kínálata között kalandozva gyakori jelenség, hogy nehezen találjuk meg “az igazit”. Németh Anita kipróbálta, megszerette és most meg is mutatja a sportot, amitől még egy költözés után sem tudott elszakadni, ezért inkább házhoz hozta.
A rendszeres kávézás jótékony hatással lehet az egészségre
A rendszeres kávézás jótékony hatással lehet az egészségre
A rendszeresen kávézók bél mikrobiomja egészségesebb, mint azoké, aki alig vagy egyáltalán nem isznak kávét - állapította meg egy új amerikai tanulmány.
Rosszullétet okozhat az elfogyasztott dekortök
Rosszullétet okozhat az elfogyasztott dekortök
Egyre népszerűbb ősszel a sütőtökfogyasztás és október végén a halloween-tök faragása, ugyanakkor míg az előbbiek finom csemegék, addig a dekorációs célra szánt tökök közül nem mindegyik ehető és már kis mennyiségben is komoly rosszullétet okozhatnak.
2019. november 14. // Aliz névnap