Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Szakmunkásként is lehet világsikereket elérni

2015. október 5. 18:00
Hagyományteremtő céllal rendezte meg szakképzési tanévnyitóját a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara hétfő délután, ahol a szakképzést érintő legfontosabb változások mellett szó esett arról is, hogyan lendíthetik azok előre a tanulók elhelyezkedési esélyeit.

Dr. Markovszky György, az Iparkamara elnöke kiemelte: a kamara legfőbb feladata a gazdasági szereplők érdekeinek érvényesítése. A megyében végzett felmérések megmutatták, az ipari vállalkozások valójában nem tőkehiánnyal küzdenek, az elsődleges problémát a szakemberhiány jelenti, ami hosszú távon a GDP csökkenését is eredményezheti.

Minél népszerűbbé kell tenni a szakképzéseket a fiatalok körében, akik hosszú távon könnyebben rúgnak majd labdába egy jó szakmunkás végzettséggel, mint egy valós tudást sokszor nem, csak papírt adó diplomával. Ehhez a legszegényebb körzetekben is biztosítani kell a szakképzés lehetőségét, és már korán, az általános iskola 6-7. osztályában felhívni a tanulók figyelmét ezekre a munkákra. Ezt segítik a kamara legújabb intézkedései is: rendszeresen tartanak iskolalátogatásokat, illetve különböző kisfilmek készültek, amelyek a jelen kor követelményeinek megfelelően, hitelesen mutatják be az egyes munkaköröket. A tanulók számának bővülését segíthetik a kamara tanévzáró ünnepségén kiosztott díjak is, amelyek megmutatják, hogy szakmunkásként is lehet elérni világszínvonalú sikereket.

Dr. Markovszky GyörgyDr. Markovszky György

Az új szakképzési törvény értelmében a gyakorlati képzőhelyeknek ezentúl lehetőségük lesz elszámolni a szakképzési alap terhére a korábban el nem számolható kiadásokkal is, így több tanuló számára biztosítható a gyakorlati képzés. Újdonság, hogy a kormány döntésének értelmében szeptembertől már csak azokon a helyeken indíthatnak szakképzést, ahol legalább mesterképzési szintű oktatás zajlik. Ennek értelmében mintegy 400 fő szerezhet mestervizsgát Veszprémben. Változás történt a Megyei Fejlesztési Képzési Bizottság életében is, amely javaslattevő szervként folytatja tovább munkáját, és döntő szerepet vállal a képzőhelyek és képzések meghatározásában.

Schindler LászlónéSchindler Lászlóné

A munkaerőpiachoz való igazodást szolgálják az új törvénymódosítások és a jogszabályi rendszer. Július elsejével megalakult a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal, valamint létrejöttek az első Szakképzési Centrumok a megyében, elsőként Veszprémben és Pápán. Feladatuk a tagintézmények irányítása, a szakképzési színvonal növelése, a szakmapaletta színesítése és a felnőttoktatás bevezetése, amelyre az indulás óta máris nagy igény mutatkozik, köszönhetően annak, hogy a második szakma elsajátítása ingyenessé vált a rendszerben – tájékoztatott Schindler Lászlóné, a NSzFH főigazgatója.

Dr. Szilágyi JánosDr. Szilágyi János

Dr. Szilágyi János, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képzési igazgatója a kamarai garanciavállalás és a duális képzés fontosságára hívta fel a figyelmet. Azokban az országokban, ahol a tanulók már iskolás éveik alatt kikerülnek a gazdasági piacra és gyakorlati tudásra tesznek szert, jelentős mértékben nő az esély a korai elhelyezkedésre, ezzel arányosan pedig csökken az ifjúsági munkanélküliek száma.

Ezt a célt szolgálják a vállalati gyakorlati képzőhelyek, ahol a gyerekek kipróbálhatják magukat a munka világában, a tanulószerződéseknek köszönhetően pedig nemcsak szakmai tapasztalatot szereznek, de mindazok a juttatások is megilletik őket, mint bármely más munkavállalót. Emellett a hiányszakmának számító területeken a rendszeres havi jövedelmen túl további ösztöndíjat is kaphatnak, amely komoly segítséget jelent a tanuló egész családjának is. Éppen ezért a képzési igazgató szerint a jövőben ara kellene helyezni a hangsúlyt, hogy minél több gyakorlati képzőhely jöhessen létre, összhangba kerüljenek a vállalkozások elvárásai és a tanulók felkészültsége, és csak a legszükségesebb esetben kelljen a tanműhelyekben maradniuk a diákoknak.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
Középpontban a környezeti nevelés Pannon Egyetem Középpontban a környezeti nevelés A Pannon Egyetemen 2022 óta fut a Tématerületi Kiválósági Program 2021 keretében a Nemzeti Kutatások alprogram, amely a környezettudatos életmóddal kapcsolatos társadalmi és nyelvi attitűdök vizsgálatát veszi górcső alá online szövegek és kérdőíves felmérések alapján. A projekt 2025 végéig tart. 2024. december 19. 18:19 Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Újabb lépést tett a magyar oktatási rendszer a digitalizáció felé: immár negyedik alkalommal osztottak ki számítástechnikai eszközöket az iskolások számára kormányzati támogatásból. A program keretében országszerte 125 ezer laptopot kaptak az 5. és 9. évfolyamos tanulók, amelyek tabletként is funkcionálnak. A diákoknak csupán igényelniük kellett a gépeket, és mindenki, aki jelentkezett, meg is kapta az eszközt. 2024. november 28. 12:20 Mestereket avattak az Iparkamarában közélet Mestereket avattak az Iparkamarában Huszonégyen vehették át mesterlevelüket kedd délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénytermében. 2024. november 26. 14:29 125 éves a herendi iskola közélet 125 éves a herendi iskola Fennállásának 125. évfordulóját és az új épület felavatásának félévszázados jubileumát ünnepelte pénteken a Herendi Német Nemzetiségi Általános Iskola. 2024. november 16. 14:51

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.