A fekete péntek (Black Friday) a hálaadást követő péntek elnevezése az Egyesült Államokban, ami a karácsonyi bevásárlási szezon kezdetét jelenti. A kifejezés 1966-ban keletkezett, 2009-re használata általánossá vált. Mivel a hálaadás a negyedik novemberi csütörtök, a fekete péntek november 23. és 29. közé esik.
Mint oly sok mindent, ezt a szokást is szépen lassan egyre többen veszik át a boltok itthon is. Az eseménnyel kapcsolatban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Magyar Nemzetnek elmondta: a hagyomány szerint Amerika kiskereskedőinek ekkor fordul pozitívba a mérlege, s a profitot az év hátralévő részében termelik meg. Rávilágított, hogy míg a tengerentúlon 90 százalékig is elmennek a leárazásban az áruházak, addig nálunk hivatalos felmérés nincs, de a tapasztalatok szerint egyes cikkeket 70-80 százalékos kedvezménnyel is meg lehet kapni, de a megszokott az 50 százalékos akció.
Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke a lapnak megjegyezte, hogy nemcsak Magyarország, hanem egész Európa messze van még az Egyesült Államokban, illetve a Távol-Keleten ilyenkor jellemző vásárlási láztól, de nálunk is közeleg a boom. Mint mondta, egyre nagyobb az online kereskedelem szerepe, de egyúttal a szabad árumozgás megfelelő szabályozása is nagyobb fejtörést okoz.
A K&H szerint Magyarországon először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, amikor az egyik nagy online webáruház Black Fridayt hirdetett. A vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt. A pénzintézet szerint év végén 25 százalékkal megnő a hitelkártyaköltések száma. Míg 2010-ben még a férfiak használtak gyakrabban hitelkártyát, az utóbbi három évben ez a trend megfordult, és inkább a nők költekeznek így. Az átlagos hitelkeret 322 ezer forint. Jellemzően havonta hét-nyolc alkalommal fizetünk hitelkártyával, átlagosan összesen 50 ezer forintot egy hónapban- írja a Magyar Nemzet.
A vehir úgy tudja, Veszprémben egy áruházlánc sem vesz részt idén a Black Fridayen, habár a korábbi években volt már rá példa.
A fekete péntek kínai verziója immár hat éve a szinglik napja, amit minden évben a 11. hónap 11. napján tartanak meg.
Hatalmas hírverés után a kínai "szinglik napján", a 11. hónap 11. napján kezdődött a világ legnagyobb online vásárlási akciója. Nyitás után alig több mint fél órával 20 milliárd jüan (912,3 milliárd forint) bevételre tettek szert a kereskedők, valamint a szolgáltatást menedzselő platform gazdája, az Alibaba.
Az első 10 milliárd jüant (456 milliárd forint) a vásárlási őrület első 12 és fél percében költötték az online áruház boltjaiban. A nyitás utáni 30 percen körülbelül 45 millióan fizettek, 70 százalékuk az okostelefonon.
A szinglik napjának elődjét, az agglegények napját 1993-ban tartották meg nankingi diákok kezdeményezésére, később átkeresztelték és kibővítették, hogy a hajadon nőket is bevonhassák a kapcsolódó rendezvényekbe, köztük az egyedülállóknak szervezett randikba.
A kínai egykepolitika közvetett hatásaként Kínában sokkal több a férfi, mint a nő, egyes becslések szerint 2020-ra a házas korúak körében 24 millióval több lesz belőlük, mint nőből.