Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
9°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
9°C

Instant nevetőkúra

2016. március 22. 20:22 // Forrás: Képek: Gáspár Gábor / Veszprémi Petőfi Színház
Olcsó közhely, hogy a kockázatvállalás általában meghozza a gyümölcsét, de ez most abszolút igaz a Petőfi Színház új bemutatójára, a Család ellen nincs orvosságra. Rég szórakoztam színházban ilyen jól.

Ray Cooney darabját szokás komédiának és bohózatnak is hívni (valószínűleg épp attól függően, miként pozicionálja magát az adott színház), és bár az elnevezés nagyjából mindegy is, annyi igaz, hogy elég könnyű elcsúszni rajta. Lehet belőle egyszerre izgalmas és humoros előadást készíteni, és abba a hibába is esni, hogy túlpörgetjük a poénokat, amitől a végén az egész egy gyengébb szintű szilveszteri Mikroszkóp Színpad kiadássá minősül le.

Nos, Kéri Kitty nemcsak jól választja ki az alapanyagot – ami kellően szórakoztató, és még némi erkölcsi tanulságot is tartalmaz –, de az arányérzéke is rendben van. Az az elképzelés pedig, hogy csináljuk meg úgy az előadást, mintha a BBC karácsonyi műsorának egyik epizódját látnánk, számomra rendkívül szimpatikus.

A színházterembe lépve nyílt színpadkép fogad minket – nem lebben fel függöny sem az 1., sem a 2. felvonás kezdetén, csak a fényekkel játszanak, ahogy egy-egy reklámszünetként szolgáló villanással egy pillanatra megszakítják a cselekményt, amíg mindenki kifújja magát. Pont olyan, mintha egy filmstúdióban ülnénk, vagy legalábbis otthon a kanapén, és közben egy direkt gegekkel teletűzdelt karácsonyi sorozatrészt néznénk – ezt támasztja alá az előadás végi bolondos tánc is.

Közben az ünnep unásig ismert dallamai szólnak a háttérben – a sokakat a világból is kikergető Last Christmas, a Train nótája, a Shake Up Christmas, és még az Igazából szerelemből ismert Christmas is all around is felcsendül Billy Macktől. Ennél jobb fricska nem is kell, hiszen az Igazából szerelem a britek nagyjából leghíresebb exportcikke, és a számok is pont annyira reálisak, mint a darabban beadni próbált „igazságok”. Mindent elborító boldogság és nagy összeborulások? Ugyan már! Kalamajka kalamajka hátán, aztán a végén elgondolkodhatunk, ki szedte rá jobban a másikat.

Minderre erősít rá Berzsenyi Krisztina díszlete is: visszafogott, fehér falak, kellemes környezet. Tökéletes ellentéte mindannak, ami a komédiában zajlik: összeszedettség, nyíltság, ártatlanság.

Határozottan nagy előnye ennek az előadásnak az irónia, és az is, hogy a színészek partnerek a bohóckodásban, és látszik rajtuk, élvezettel teszik ezt. Az elején van néhány erőltetett poén, ami nem jön át – bár ez inkább a szöveg hibája; van, amivel nem lehet mit kezdeni. A legjobb helyzeteket Oberfrank Pál és Rancsó Dezső hozzák David Mortimore, a felelősséget hárító, a karrierjét és a házasságát egyaránt veszélyeztető, hirtelen feltűnt gyermeke elől menekülő orvos és a palira vett barát szerepében. Színes és élettel teli figurákat hoznak, túllépnek a sablonokon és fokozatosan árnyalják egy kicsit a karaktereket, amitől az egyik nem lesz egyszerűen ellenszenves, a másik meg szimplán nyámnyila.

Terescsik Eszter a volt szerető, Jane Tate szerepében egyszerre aggódó anya, a körülmények áldozata, akit időnként ma is ugyanúgy félre lehet lökni, mint amikor teherbe esett, máskor agyafúrt fiatalasszony, aki mégsem hagyja magát, és végül jól játssza ki a neki szánt kártyalapokat. A másik oldalon pedig ott a feleség, Rosemary Mortimore. Palásthy Bea alakítását épp visszafogott játéka teszi érdekessé: csipkelődő megszólalásai arra engednek következtetni, valójában mindvégig tudja, mi folyik körülötte, s csak belemegy a színjátékba.

Szórakoztatóak a többiek is: Mucsi Kristóf a kissé hisztis, tipikus kamasz módjára viselkedő fiúként, Kőrösi Csaba rászedhető őrmesterként, Módri Györgyi a tűzrőlpattant főnővér, Nyirkó István a bosszantó bolond öregúr szerepében teszi emlékezetessé az előadást.

Nem azért, mert katartikus élményekben és nagy felismerésekben lenne részünk. Nincsenek mélyenszántó gondolatok, és tulajdonképpen könnyen csúszik az egész. De itt most pont emiatt tud működni a dolog. Szóval a magam részéről azt mondom, megérte a színháznak egy kicsit kilépni a megszokott keretek közül. Reméljük – az ígérethez híven – a jövőben tényleg kapunk még ilyen darabokat.

Bertalan Melinda
további cikkek
Veszprémből indul országos turnéra a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról Pannon Várszínház Veszprémből indul országos turnéra a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról A Pannon Várszínháznál már javában zajlanak a próbák, hamarosan pedig elindul országos turnéjára a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról rockmusical. Ráadásul a nagy érdeklődésre való tekintettel hat helyszínből háromnál dupláznak is a produkcióval, köztük Veszprémben is. A szereplők között országosan ismert színészek és a Pannon Várszínház művészei is ott vannak. 2024. november 15. 9:39 Molière utolsó színdarabját mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház színház Molière utolsó színdarabját mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház A 2024/25-ös évad második nagyszínházi bemutatója Molière Képzelt beteg című drámája, melyet Oberfrank Pál, a teátrum igazgatója rendezett. A címszerepben Józan Lászlót láthatjuk. 2024. november 14. 22:02 Szexpedíció a patthelyzetbe került kapcsolatokért színház Szexpedíció a patthelyzetbe került kapcsolatokért Amikor egy kapcsolatban a fülledt romantikát felváltja egy egyszerű jóéjt puszi, vagy még később az ágy túlsó végéből elmormolt szép álmokat suttogás, akkor a párok többségénél felvillan az a bizonyos piros lámpa és figyelmeztet, ideje lenne visszamászni a hancúrlécre a kapcsolatuk érdekében. Aztán valaki vagy tesz ezért. vagy tabusítja a témát. Alice és Henry felismerte a házasságuk intim életében beállt patthelyzetet, a Szexpedíció című színdarabban pedig bemutatják az ő szexterápiájukat Hegyi Barbara és Seress Zoltán főszereplésével, amit most a veszprémi közönség is láthat a Hangvillában november 28-án. 2024. október 30. 15:04 Színházi előadást mutattak be a veszprémi fogvatartottak Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság Színházi előadást mutattak be a veszprémi fogvatartottak Kedd délután volt a Jóra való buzgóság című előadás bemutatója, melyet a szabadságvesztésüket a veszprémi bv. intézetben töltő fogvatartottak mutattak be. A darabot Várnagy Andrea, Liszt Ferenc-díjas zongoraművésznő szakmai irányításával állították színpadra, és a Veszprém Vármegyei Rendőr-főkapitányság színháztermében mutatták be. 2024. október 16. 15:18

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.