Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A Kabóca Bábszínház készen áll rá, hogy európai szintű teátrummá váljon

ma 12:03
Markó-Valentyik Anna Junior Prima-díjas bábművész, színésznő, rendező, a Kabóca Bábszínház művésze, férje Markó Róbert író, dramaturg, rendező, s a Kabóca Bábszínház igazgatója. Most párosinterjút adtak lapunknak többek között arról, miként működnek a dinamikák a házaspár életében úgy, hogy közben egy intézményben dolgoznak. A Kabóca Bábszínházról, a teátrum terveiről, és arról is szó esett, miként sikerült a kultúrakedvelőkkel megértetni, hogy a báb műfaja nem csupán a gyermekeknek szól.

Amikor elképzelem, hogyan nézhet ki egy művészházaspár hétköznapi élete, az első, ami eszembe jut, hogy bizonyára otthon semmi másról nem esik szó, csak a színházról. Előttem van, ahogy kibeszélik az adott előadást, de természetesen az is megfordul a fejemben, hogy – maradjunk a konkrét esetünknél – amit még nem tud a társulat, azt egészen biztosan tudja Anna, hiszen együtt él az ötletek megalkotójával. Nos, így működnek az előítéletek, az elképzelések, ehhez képest a valóság egészen más. 

Történetük persze nem most kezdődött, évfolyamtársak voltak a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, így egészen pontosan 2012 óta dolgoznak együtt. Számos közös órájuk volt, a munka intenzívvé vált, majd a diploma után mindketten Győrbe szerződtek, méghozzá a Vaskakas Bábszínházba. Több év után közösen a szabadúszás mellett döntöttek, mára pedig Veszprém megszokhatta, hogy a város kulturális életének meghatározó szereplői. 

Anna: „Nem nagyon beszélünk otthon a színházról. Praktikus dolgokról olykor muszáj, nyilván tudjuk, hogy ki, mikor, mit próbál, de olyan nem fordul elő, hogy én előbb értesülök egy társulatot érintő kérdésről, mint a csapat. Egy-egy telefonbeszélgetést véletlen elkapok olykor, de semmiképpen sem tudatosan, és ilyenkor hallgatok. 

Általános kőszínházi helyzetben a színész nem keveredik bele rendezési, tervezési, előkészítési kérdésekbe, viszont a pályánk elején ezekről Robival együtt gondolkodtunk. Őszintén szólva nehéz volt megszokni, hogy ebből a fajta kreatív munkából ki kell maradnom. A társulaton belül gyakran érzem, hogy egyfajta „védőmatrac” vagyok, tehát amikor elérnek hozzám különféle félinformációk, azt szoktam mondani a csapatnak, menjenek be Robihoz, kérdezzék meg tőle. Az ajtó mindig nyitva áll mindenkinek, és ez nagyon ritka. Egy színházigazgató sok esetben elérhetetlen, de mi azt tanultuk a nálunk tapasztaltabbaktól, hogy a humánus hozzáállás a működőképes.”

Róbert: „Az egyetemen felkészítettek bennünket arra, hogy ha egy főrendezőnek színész a párja, az számos negatív konnotációra ad alkalmat. Anna osztályfőnöke, Meczner János, aki több évtizeden keresztül vezette a Budapest Bábszínházat, biztosra vette, hogy belőlem egyszer színházigazgató lesz, Annából pedig igazgató-feleség, és persze nagyszerű művész. Azt mondta, ha egy igazgató színész felesége szerepet kap, akkor azt mondják majd, azért kapta, mert a felesége. Ha nem kap szerepet, azt mondják, annyira gyenge, hogy még a saját férjétől sem kap feladatot. Ilyen jó kis mondatokkal vágtunk neki a közös útnak.”

Markó Róbert szerint a társulatépítési munka során egyértelműen igazolódik, hogy egy sikeres csapat kulcsa nem csupán a tagok színészi kvalitása, hanem a kémia, a szocializáció és mindenekelőtt a belső elhivatottság. Róbert elmondta, nem szándéka motiválgatni az embereket, elvárja, hogy a kollégákban legyen meg a belső igény a magas szakmai színvonalú munkavégzésre. A színházi munkában az is számít, hogy az ember mindent megtett-e a tehetségéből és lehetőségeiből adódóan. 

A pár elmesélése szerint a köztük lévő félszavas megértés hatalmas energiát spórol meg a próbafolyamatokban, mivel nincs szükség az udvariassági körök megfutására. A kritika rendkívül közvetlen és világos, ami a külső szemlélő számára esetleg nyersnek tűnhet, de a munka szempontjából hasznos. 

Amikor Markó Róbert – két évvel ezelőtt – átvette a Kabóca Bábszínház irányítását, számos meghatározó célt tűzött ki maga elé. Erről a következőképpen fogalmazott: „Jelenleg azon a ponton vagyunk, hogy két év alatt – a városvezetés segítségével – megteremtődtek a körülmények ahhoz, hogy európai szintű bábszínházként működjünk, a következő időszak arról fog szólni, hogy a művészi színvonal és a csapatdinamika is erőteljesebben összeálljon. Úgy látjuk, a nemzetközi térben is szép lehetőségeink vannak, ez többek között az Európa Kulturális Fővárosa programnak is köszönhető. Ma már nem kell elmagyarázni Európában, hogy hol van Veszprém és mire képes a térsége.”

Anna úgy látja, mára már jócskán sikerült eloszlatni azt a tévhitet a kultúrakedvelőkben, hogy a báb műfaja csupán gyermekeknek szól, így minden szombat este a felnőtteknek játszik a Kabóca, és a Spontán című sorozatuk estjük is erre erősít rá, ahol mindig egy ismert színész a vendégük: „Az első felnőtteknek szóló előadásnál még kaptunk a közösségi felületeken olyan kommenteket, ahol feltették a kérdést, vajon mit szólnak ehhez a gyermekek? Ez az Alaine – Ideje a meghalásnak című előadásomnál történt, de szépen megnyugtattam a kommentelőket, hogy ez a darab felnőtteknek szól. Szerencsére úgy látom, ma már értik, hogy ez nem csak gyerekműfaj, s azt is látom, hogy egyre többen látogatják a Kabócát. Sőt, gyakran tapasztalom, hogy a szülők is szívesen jönnének, de a gyermeküket nem tudják kire hagyni arra az időre. Bízom benne, hogy egyszer erre is lesz válaszunk az intézményen belül.”

És ha már felnőtt előadás: a Kabóca Bábszínház februárban tűzi műsorra Madách Imre Az ember tragédiája című klasszikusát, mely óriási vállalás részükről; véleményük szerint a darab kiabál a bábos megvalósításért. Úgy vélik, az előadás sokat adhat a középiskolás korosztálynak is, hiszen kötelező olvasmány a mű. Az elmélyült, hosszú próbafolyamat azért is lesz érdekes, mert a Kabóca minden művésze részt vesz a munkában. Az előadást Kocsis Pál, a színház művészeti vezetője rendezi, a dramaturg Markó Róbert, míg a tervező Boráros Szilárd. Március 21-én, a bábszínház világnapján pedig egy egész hétvégét felölelő programmal – bábos felvonulással, színházuk történetéről szóló könyv bemutatójával, valamint gálaműsorral – jelentkezik az intézmény.

Szabó Eszter
Kovács Bálint
további cikkek
„Mindegyik vállalkozásom gyerekkori élményekből fakad” Life&Style „Mindegyik vállalkozásom gyerekkori élményekből fakad” Mészáros Zoltán a VeszprémFest, a Rozé, Rizling és Jazz Napok, valamint a Balaton Wine & Gourmet fesztiválok alapítója, a veszprémi Oliva Hotel és Étterem tulajdonosa, a Snétberger Zenei Tehetség Központ társalapítója. ma 11:51 A parentifikáltak úgy érzik, nem számítanak, így a teljesítményükkel szeretnék felhívni magukra a figyelmet! Life&Style A parentifikáltak úgy érzik, nem számítanak, így a teljesítményükkel szeretnék felhívni magukra a figyelmet! Bibók Bea pszichológus, szexuálpszichológus, az Ellopott gyermekkor és az Ellopott felnőttkor szerzője. Rengeteg helyre hívják előadni, számos podcastban vendég, és miközben pszichológusként dolgozik, arra is figyel, hogy azok is kapjanak segítséget, akik nem engedhetik meg maguknak a terápiát: közösségi oldalán rendszeresen ír közérthető módon olyan történeteket, amelyeken keresztül mindenki közelebb kerülhet önmagához. Családi dinamikákról, parentifikációról és arról is kérdeztük, hogyan áll a társadalmunk a lelki kérdések terén… ma 11:51 „Egy katolikus felsőoktatási intézménynek nemcsak nevelnie, oktatnia vagy kutatnia kell, hanem reagálni a társadalom legégetőbb problémáira” Life&Style „Egy katolikus felsőoktatási intézménynek nemcsak nevelnie, oktatnia vagy kutatnia kell, hanem reagálni a társadalom legégetőbb problémáira” Sebestyén Józseffel, a Veszprémi Érseki Főiskola rektorával beszélgettünk. 2025. november 4. 16:33

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.