Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Veszprém, az intelligens város

2016. július 2. 22:56 // Forrás: Veszprém Portré / vportre.hu
Innovativitás, kreativitás, fenntarthatóság. Három kulcsszó, ami a jövő Veszprémének alapját képezheti. Dr. Temesvári Balázzsal, a VKSZ Zrt. vezérigazgatójával arról beszélgettünk, miként alakítaná át a várost a Smart City modell.

– Korábban már hallhattunk róla, hogy a VKSZ Zrt. a várossal együttműködve Smart City modell megvalósításán dolgozik. Milyen jövőképet fest ez Veszprémben?

– A Smart City modell alapvetően a polgárok életfeltételeit könnyítő beavatkozásokat, igen markáns részben a városüzemeltetéssel összefüggő közszolgáltatások intelligens megoldásokkal való gazdagítását célozza meg. Mindez magában foglalja az okos mobilitást, környezetet, társadalmat, gazdaságot, valamint az okos kormányzást. Ha konkrét példákkal akarjuk szemléltetni, a helyi közlekedés fejlesztése kapcsán megemlíthetjük az igény alapú, szenzoros érzékelés alapján történő parkolási rendszer kialakítását, az elektromos töltőállomások megjelenését, a tömegközlekedési eszközök e-biciklikkel, elektromos buszokkal való részbeni kiváltását. Ez utóbbi jól példázza, hogy a Smart City célja a fenntarthatóság is, hiszen ha vannak olyan buszaink, amelyek nemcsak kevésbé légszennyezők, de az utakat sem terhelik meg, máris költséget spórolunk. Másrészt az is fontos észrevétel, hogy ebben a modellben az egyes elemek szorosan összefüggnek. Ha hasznosítjuk a megújuló energiákat, van biomasszánk, napelemünk, táplálni tudjuk az elektromos közlekedési eszközöket. De kiterjeszthetjük ezt az intézményüzemeltetés, a távhő területére is: okos mérési rendszerek kialakításával akár fizikai beavatkozások nélkül is jelentős megtakarításokat érhetünk el. Fontos lenne okos gazdaság kialakítása, amely nagy hangsúlyt fektet a K+F+I projektekre, előtérbe helyezi az innovációt, és platformot teremt a start-upok létrejöttének és sikeres működésének. Az okos kormányzás célja, hogy biztosítsa a Big Data rendszerek hozzáférhetőségét, ezáltal lehetővé tegye például az e-ügyintézés, az e-szolgáltatások rendszerét. Az okos társadalomban pedig többek között a jóléti megoldások is biztosítottak, gondolok itt az időskorúak ellátására, vagy biztonsági kamerák révén a közbiztonság javítására.

– Milyen előzményre tekint vissza a Smart City modell?

– A Smart City ma már egy évtizedes modell, amelyet részben a kényszer szült. A fő motiváló erő az volt, hogy olyan intelligens megoldásokat találjunk, amelyekkel optimalizálhatók, racionalizálhatók az üzemeltetéssel összefüggő feladatok, valamint mérhetők a folyamatok, és olyan adatok nyerhetők ki, amelyek imputot biztosítanak a következő fejlesztésekhez. Fontos a rendszerek összekapcsolása is. Egy város életében elengedhetetlen a közvilágítás korszerűsítése, de ma már ennek túl kell mutatnia azon, hogy kicseréljük az izzókat energiatakarékosra. Helyette helyezzünk a villanyoszlopokra szenzorokat, amelyek elemzik a fényerőt, és ahhoz mérten állítják be a világítást. Vagy éppen alkalmasak elektromos töltőállomásként, mérik a légszennyezettséget, a károsanyag-kibocsátást, megmutatják, mikor kell beavatkozni. Segítheti a közlekedésszervezést is azzal, hogy érzékeli, hol vannak csomósodások a városban, adatokat szolgáltat a hókotró gépeken található fedélzeti számítógép felé, és eligazítja a sofőrt, hol kell megtisztítani az utakat. De ha már a közlekedésnél tartunk, intelligens városkártya vagy applikáció révén az is megoldható lenne, hogy a ténylegesen megtett kilométer fejében kelljen megfizetni a menetjegyet.

– Veszprémben milyen feltételek teszik lehetővé a modell megvalósítását?

– Veszprémben már az Integrált Területfejlesztési Stratégia készítésekor nagyon sok olyan intelligens megoldásra irányuló ötlet született, amelyek a Smart City modell alapját képezhetik. Később ezt országos szinten is elemezték szakértők, ami alapján a támogatott városok közül Veszprém a második helyre került.

– Rendkívül szerteágazó a program, de nyilván minden egyszerre nem valósítható meg. Hogyan alakulnának az egyes állomások?

– Először a közvilágítás és az energiagazdálkodás, illetve a közlekedés fejlesztése lenne célszerű, talán ezek a legkomplexebb és leginkább átjárható rendszerek. Majd szép fokozatosan jöhet a többi. Mindennek persze feltétele és része is a társadalom aktív bevonása, megfelelő szintű edukációjuk és disszeminációjuk. Okos város ugyanis nem tud létrejönni felkészült polgárok nélkül. Horizontális együttműködések, a közösségi kohézió, a szolidaritás erősítése szükséges – ez nagyon fontos a városlakók számára mind a hitelesség, mind az identitás vonatkozásában. A VKSZ Zrt. ezért is hirdette meg 2016-ban, hogy aktívan együttműködik az akadémiai és a civil szférával. Egyik partnerünk a Szent István Egyetem, emellett több mint 20 helyi civil szervezettel folytatott tárgyalás után már az is körvonalazódik, milyen fejlesztésekben tudunk együttműködni.

– Például?

– Jelenleg a zöldfelület-gazdálkodással kapcsolatban tűztünk ki terveket. Veszprémben rengeteg zöldfelület, közterület van, de mindenre nincs kapacitásunk, a civilek tudása viszont kiválóan becsatornázható. Védnökségi programban folyamatosan pályázhatnának ezeknek a területeknek a gondozására, amihez mi szakembereket, eszközöket és lehetőségeinkhez mérten növényeket biztosítunk. Ez azért is jó, mert a civilek Veszprém-identitását erősíti, hogy a városért tettek.

– Összességében tehát a Smart City modell megvalósulását a VKSZ Zrt. felügyelné?

– Mivel az innovatív megoldások elsősorban a városüzemeltetéssel kapcsolatosak, ezért a szolgáltatások a mi égiszünk alatt zajlanának, de természetesen a konkrét tervek megvalósításához, az előrelépéshez nagyon fontos a társadalmi összefogás is.

– Várhatóan mikor indulna a program?

– Egyelőre az előkészítő szakaszban tartunk, tervezünk, dokumentumokat készítünk, keressük az újszerű és előremutató technológiákat. Ez alapfeltétele a modellnek. Másrészt a Smart City programnak nagyon komoly financiális háttere van. Az egyes fejlesztések ütemezése attól függ, milyen forrásokat sikerül bevonnunk – pályázati vagy magántőkét. Ha viszont egyszer beindul a program, nincs megállás.

Veszprém Portré / vportre.hu
Bertalan Melinda
Fotó: Babják Tamás

vehir.hu
további cikkek
Ovádi Péter: A szilveszteri ünneplés legyen állatbarát! közélet Ovádi Péter: A szilveszteri ünneplés legyen állatbarát! Ovádi Péter állatvédelmi cselekvési terv kidolgozásáért és végrehajtásáért felelős kormánybiztos arra hívja fel a figyelmet, hogy bár a szilveszteri ünneplések hangos „robbanások” kíséretében zajlanak, fontos szem előtt tartani az állatok védelmét is. A tűzijátékok és petárdák okozta hangzavar és fényeffektusok jelentős stresszt és szorongást okozhatnak a háziállatoknak és a vadon élő állatoknak egyaránt. ma 11:22 A Liverpool himnusza nem ez lenne Molnár Ferenc drámaíró nélkül sport A Liverpool himnusza nem ez lenne Molnár Ferenc drámaíró nélkül A listavezető Liverpool FC 3–1-re nyert tegnap a Leicester City ellen az angol élvonalbeli labdarúgó-bajnokság (Premier League) 18. fordulójában, az ikonikus Boxing Dayen. Mivel a családom jelentős része Liverpool-rajongó, otthon dudorászva a You’ll Never Walk Alone című dalt eszembe jutott, utánajárok a himnuszocska eredetének. ma 10:08 Sulyok Tamás: ha közösségeink sikeresek, akkor a nemzet is sikeres közélet Sulyok Tamás: ha közösségeink sikeresek, akkor a nemzet is sikeres Ha közösségeink sikeresek, akkor a nemzet is sikeres - jelentette ki Sulyok Tamás köztársasági elnök a közmédia csatornáin csütörtök este mondott karácsonyi beszédében, amelyben példaadónak nevezte a magyarok béke melletti kiállását, és egy egészségesebb, békésebb nemzetet kívánt 2025-re. tegnap 18:41 A magyar színész, akinek temetését Frank Sinatra fizette ki közélet A magyar színész, akinek temetését Frank Sinatra fizette ki Lugosi Béla, eredeti nevén Blaskó Béla Ferenc Dezső, 1882. október 20-án született Lugoson. Neve egybeforrt Drakula gróf karakterével, amelyet először 1931-ben alakított, azonban élete sokkal több volt, mint egyetlen szerep. Művésznevét szülőhelye, Lugos után vette fel. tegnap 12:42

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.