Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 25. Katalin
Veszprém
2°C
2024. november 25. Katalin
Veszprém
2°C

A modern tömegközlekedés nem utópikus álom

2016. augusztus 8. 13:02
Külföldi utazásaim során nemcsak a kedvelt turistahelyeket, a kultúrát és a helyiek életét szeretem felfedezni, hanem az olyan hétköznapi dolgokat is, mint a városi közlekedés.

Ha a hazai közlekedési viszonyokra terelődik a szó, általában nem elégedett felkiáltásokat, hanem morgolódásokat szoktunk hallani. Annak ellenére, hogy a hozzánk érkező és huzamosabb időt itt töltő, vagy letelepedő külföldiek szerint egyáltalán nem olyan rossz a helyzet, mint ahogy azt mi gondoljuk.

Azt azért mégsem mondanám, hogy nyakig ülünk a tejfölben – a távolsági járatok ütemezése és állapota például hagyna maga után némi kívánnivalót, és nem egy emberrel találkoztam már, akinek mintha a hátsó feléhez ragadt volna az autója, ami nyilvánvalóan nem kedvez sem a dugók elkerülésének, sem a környezetünknek. Szóval lenne mit tanulni – és nem véletlenül használtam ezt a szót, mert a felmerülő problémák sok esetben igen könnyen orvosolhatók lennének, ha változtatnánk egy kicsit a mentalitásunkon.

Hogy a klasszik példával éljek, ott van máris a kerékpár esete. Már-már közhelyszámba megy Amszterdamot emlegetni a kerékpáros kultúra kapcsán, de az tényleg megtapsolnivaló, ahogy a holland autósok és biciklisek együtt tudnak élni. Pedig ők is ott kezdték, ahol mi vagyunk: tömött kocsisorok mindenhol, és rengeteg közlekedési baleset, gyakran gyermek áldozatokkal. A 70-es években viszont az emberek megelégelték ezt, és a kocsisorokat felváltották a bringások: egy-egy zebránál nem ritkán 130-150 kerékpáros is áthalad egy lámpaváltás alatt. Fiatal lány, üzletember és diákok is.

De nemcsak a bringások száma nőtt meg rohamosan, hanem egy olyan rendszert is sikerült kialakítani, ami érdekes mód tud a toleranciára építeni: a kisebb forgalmú utcákban bringás, motoros és autós egymás mellett halad, direkt lassabban, hogy ne tolják le egymást az útról – és a csökkentett sebességen senki nem akad fenn. A főutakon pedig, ahol a gyorsabb haladás a cél, külön sávot alakítottak ki a bringásoknak. Szóval még Európa 3. leginkább kerékpáros nemzeteként is lenne hova fejlődnünk. De lépjünk eggyel tovább!

Makettasztalon a kínai találmányMakettasztalon a kínai találmány

A hazai tömegközlekedés rákfenéje általában két dolog szokott lenni: az egyik, hogy a busz (nagyvárosban metró, villamos, troli) nem háztól házig visz, ráadásul nem akkor közlekedik, amikor te épp szeretnéd, hanem egy megadott időpontban. Ez persze leginkább megint csak kényelmi kérdés, főleg egy olyan méretű városban, mint Veszprém. A másik ok gyakorlatilag leírható az Exotic Trabant-dalszövegével, buszra alkalmazva és kicsit megfordítva: döcög, pöfög és baromira nem kafa. Meg még elég gyakran le is robban. Plusz – hova tovább fokozzuk az élvezeteket – esetenként még koszos is. És akkor a távolsági járatok esetében rendszerint felmerülő késésről és az amúgy is lassú haladásról nem is beszéltünk.

A legegyszerűbb megoldás ez esetben természetesen az lenne, ha egyrészt mi rugalmasabbak lennénk, másrészt a busz-, vonatparkot korszerűbbre cserélnénk, ami teszem azt, elektromos árammal működne és kevésbé szennyezné a környezetet. Ennek feltételeiről és részleteiről egyébként korábban hosszasan értekeztünk itt és itt.

A berlini U-BahnA berlini U-Bahn

De jó elképzelés lehetne a tömegközlekedés forradalmasítására az is, amit külföldi világvárosokban már jó ideje alkalmaznak: ez pedig a klasszikus metró- illetve vasúti kocsik „légi” közlekedésre alkalmassá tétele. Németországban, különösen Berlinben, de Észak-Rajna-Vesztfáliában is nagy hagyománya van a magasvasútnak, bár tulajdonképpen ilyet láthatunk Chicagoban is. Az elmélete nagyon egyszerű és a gyakorlatban is épp olyan könnyen alkalmazható: mindössze arról van szó, hogy a metróvonalak a hazai elképzelésekkel szemben nem csupán a föld alatt, hanem a föld felszínén, sőt a föld fölött is vezetnek. Mindez azért jó, mert egyrészt környezetkímélőbb, másrészt nem okoz torlódást, harmadrészt rendkívül gyorsan lehet haladni vele. Ebből a szempontból szuper megoldás a neten terjedő kínai „mindent elnyelő” busz is.

Ennél még egy fokkal jobb a Düsseldorfban és Dortmundban található Skytrain, vagy másként H-Bahn, ami nevéhez híven tisztán a magasban közlekedik. Ráadásul a kiépítése sokkal kevésbé bonyodalmas, mert nem a hagyományos síneken halad, hanem a vagonokat a tetejüknél függesztik fel – magyarán kívülről nézve kicsit olyan, mintha egy drótkötélen csúszna egy doboz, de szerencsére ennél sokkal biztonságosabb.

SkytrainSkytrain

A gyorsaság viszont legalább annyira jellemző rá, mint egy drótkötélcsúszdára – és ha már ennél a hasonlatnál tartunk, annál jobban nem is üt el a környezetétől, így egy történelmi város képébe is viszonylag jól beilleszthető. De – bár városi közlekedésre találták ki – kis fantáziával a távolsági közlekedésben is jól alkalmazható lenne.

Szóval jó példa akad bőven, már csak adaptálni kellene őket. Persze a szkeptikusok részéről beugró pénzkérdés valóban problémát jelenthet, de talán a 21. századi közlekedés legnagyobb gátjai mégis mi, kényelmes emberek vagyunk.

Bertalan Melinda
további cikkek
A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek közélet A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása. 2024. november 21. 11:39 Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el közélet Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el, hogy mihamarabb ismét forgalomba állhassanak - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára. 2024. november 11. 10:49 Már a tanulóvezetőket is ledudálják közlekedés Már a tanulóvezetőket is ledudálják Talán nem csak az én élményem az, hogy a közlekedési morál az elmúlt években inkább romlott, mint javult Magyarországon. Ráadásul egyre több az autó az utakon, ami aztán tovább növeli a konfliktusok esélyét. Tapasztalt vezetőként is gyakorta lehetünk hajmeresztő helyzetek szemtanúi vagy elszenvedői – de vajon hogyan birkóznak meg mindezzel azok, akik most szeretnének jogosítványt szerezni? Tárnai Balázzsal, a Tárnai Autósiskola vezetőjével beszélgettünk a túlélés titkáról. 2024. november 12. 11:11

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.