Ha autóvásárlásnál téli gumi is dukál a járműhöz, akkor talán az első pár évben nem kell ezzel a dologgal foglalkozni a tulajdonosnak, hiszen a meglévő gumikat cserélteti nyáron és télen; akkor azonban, amikor gumivásárlásra kerül a sor, akkor viszont bajban lehet, hiszen az első kérdés mindig az, hogy vajon az eddig használt abroncs megfelelően teljesített, vagy lehet ettől jobb is.
Ilyenkor jön a dilemma: válasszam ugyanazt a típust, csak vásároljak belőle újat; vagy keresgéljek, és valami teljesen másik gumi mellett döntsek? Nem egyszerű a választás, hiszen abroncsot 5-6 évente cserélni kell (még a megfelelő használat, karbantartás és tárolás mellett is) – és nem is annyira olcsóak a jobb minőségű gumik. Nézzük, hogy hogyan kell téli gumit vásárolni, mire kell figyelni és milyen jó tulajdonságoknak kell, hogy a téligumi megfeleljen.
Mikor kell télen abroncsot cserélni?
Még mielőtt rátérnénk arra, hogy milyen is a jó téli gumi, nézzük meg, hogy mikor is kell új abroncsot vásárolni! Elsősorban fontos az abroncs karbantartása, tehát fontos mindig a megfelelő nyomással használni a gumit, mert akkor kevésbé kopik, és fontos a nem használatkor a megfelelő körülmények között tárolni.
Egyébként nincs egy bizonyos meghatározott év, ami után már nem jó a gumi, hiszen egy-egy abroncsnak más is az élettartama, de 5 évenként biztosan kell egy nagy tesztet végezni, amikor is a gumikat nagyon alaposan átvizsgálják. Egyébként a járművezető érezheti, hogy mikor van szükség új gumira: kopott a mintázat, hosszabb a féktáv, érzékelhetően nem elég jó a tapadás stb.
A téli gumi tulajdonságai
Sokan azt gondolják, hogy a téli gumi akkor jó, ha nagyon jó a tapadása a havas útfelületen, ez azonban nem teljesen igaz. Egy téli guminak nagyon sok tulajdonságnak meg kell felelnie. A téli gumicsere akkor jön el, amikor a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken, ami nem azt jelenti, hogy másnap már hó fogja borítani az utakat, a jó abroncs tehát megfelel a havas, jeges, de a nedves, csapadékos és még a száraz útnak is.
Nyáron azonban nem jó a téli gumi, mert akkor meleg az aszfalt, és a túlzott tapadás miatt sokkal jobban és gyorsabban kopik a gumi, és még többet is fogyaszt az autó a gördülési ellenállás miatt.
A klíma miatt inkább azt kellene mondani, hogy a téli gumi a nedves felületen mutasson jó tulajdonságokat, hiszen ha belegondolunk, akkor nem olyan sokszor indulunk útnak a legnagyobb hóban, és bárhogyan is nézzük a téli utakat, körülbelül 2 hétnek megfelelő napokat tudunk felsorolni, amikor tényleg akkora lenne a hó és a jég.
Sokféle gumitesztet is ismerünk, a legtöbbnél első helyen szerepel, hogy az abroncs a nedves úton milyen teljesítményt nyújt, hogy ott fékezésnél mekkora a tapadása. Ha ez jó, akkor egy biztonságos gumiabroncsról beszélhetünk. Mivel a téli gumiknak erős a tapadásuk, így kissé többet is fogyasztanak mellettük az autók, merthogy nagyobb lesz a gördülési ellenállás – ennek alapján fontos arra is figyelni, hogy üzemanyag-takarékos abroncs mellett döntsünk, mert akkor kevesebb üzemanyagot fogyasztunk télen. Ezek mind fel vannak tüntetve az abroncsokon és könnyen le is olvashatóak.
A jó téli gumi persze nem csak a drágát jelenti, hiszen könnyedén találhatunk már a középkategória között is a járművünkre megfelelőt, sőt, a méretre is nagyon fontos odafigyelni. Ha azonban bevált a régi téligumi, akkor inkább vásároljunk ugyanolyat.