A Toyota bő húsz évvel ezelőtt lépett egy merészet, s megkezdte a hibrid technológiával felvértezett autók sorozatgyártását. Ma, 2016-ban látszik igazán, hogy történelmi lépést tett akkor a japán autógyár, hiszen manapság szinte kivétel nélkül minden autógyár kínálatában szerepel hibrid meghajtású gépjármű.
Ami talán ennél is fontosabb: mára több millió boldog tulajdonos élvezi az autógyártás elmúlt évtizedeinek egyik grandiózus innovációját. De álljunk meg egy pillanatra, s nézzük meg, mit is jelent pontosan az, hogy hibrid autó!
A hibrid modellekben a megszokott egy motor helyett kettőt találunk: egy elektromos és egy benzines meghajtásút. Az elektromos erőforrás folyamatosan hajtja a kerekeket, míg a benzinmotor csak akkor kapcsol be, ha plusz energiára van szükség, így üzemanyagot spórolhatunk. A technológia révén a három literes városi fogyasztás könnyedén elérhető, amit energiavisszanyerő rendszerek – fékezési energia – is segítenek.
– Nagyon sokan kérdezik, hogy mennyivel ró nagyobb terheket egy hibrid autó szervizelése a hagyományos meghajtásúakkal szemben. A válasz nagyon egyszerű: semmivel – szögezte le Schreiner László, a Toyota Veszprém értékesítési vezetője. Az akkumulátor élettartama miatt sem érdemes aggódni, akár tíz év garanciát is vállal a Toyota a hibátlan működésre.
Schreiner László elmondta, a villanymotorok zárt rendszerben működnek, s nem igényelnek karbantartást, továbbá a megkímélt, s gyakran lekapcsolt benzinmotor éllettartama is tovább nő a hibrid rendszerben. – Bécsben egymillió kilométeres Hybrid Prius taxi is szaladgál, anélkül, hogy hozzá kellett volna nyúlni a hajtásrendszerhez – tette hozzá.
S hogy milyen vezetni? A Toyota jelenleg négyféle Hybrid modellt kínál. Auris, Yaris, RAV4, Prius, ezeket ön is kipróbálhatja a veszprémi márkakereskedésben (Veszprém, Észak-keleti útgyűrű 10). Jómagam a RAV4-es típusba huppantam bele, hogy újraértelmezzem a vezetést fogalmát.
Kényelem, nyugalom, erő. Ezt nyújtja a Toyota Hybrid SUV-ja. Normál módban tengelyenként két villanymotor segíti a benzines erőforrást, ami csak szükség esetén kel életre. Pillekönnyen tekerhető kormány, tökéletes automataváltó – mint minden hibrid, a RAV4 is csak automata váltóval érhető el. Sosem vezettem még ennyire egyszerűen, kényelmesen kezelhető autót, ami egy gombnyomásra igazi méregzsákká is válik, ha azt szeretnénk. Sport módban az ülésbe passzírozza utasait a három motor együttesen több mint kétszáz lóereje. Felkeményedő futómű és kormányzás jelzi, ha minden erő rendelkezésünkre áll.
Az árak? Újabb közhiedelmet oszlathatunk el, a hibrid autó megfizethető, az Auris már 6,5 millió forinttól az öné lehet.
Biztonság, kényelem, alacsony károsanyag kibocsátású motorok, japán megbízhatóság, alacsony fogyasztás. Ezeket találja többek között a veszprémi Toyotánál. Ha elhiszi, azért, ha nem, azért látogasson el a Toyotához októberben, a hibridek hónapjában.