A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2011 és 2016 első negyedéve között országos összesítésben növekedett a fizikai munkások száma mind a kereskedelmi, mind a szolgáltatási szektorban – a mezőgazdaságban, az iparban, az építőiparban, valamint a gépkezelők, összeszerelők, járművezetők illetve a szakképzettséget nem igénylők körében is.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy hazánk minden régiójában kiegyensúlyozott lenne a fizikai munkavállalók iránti kereslet és kínálat. Égető probléma, hogy egyes kiemelt régiók munkaerőhiánnyal küzdenek, emellett komoly országos kihívást jelent a fizikai munkások toborzása és kölcsönzése, illetve a jó munkaerő megtartása – mondta el Vidó Csilla, a HRC Group „Köszönjük Neked!” nevű országos kampány ügyvezető igazgatója a keddi napon Veszprémben. A munkatoborzó vállalat célja, hogy felhívja a figyelmet a fizikai dolgozók munkájának megbecsülésére.
A szeptemberben induló országos kampány során a programhoz csatlakozó cégek maguk javasolják azt a kollégájukat, akit a vállalat arcaként szeretnének bemutatni, és aki nemcsak az elmúlt időszakban, de a jövőben is képviselheti a kollégákat. Veszprém megyében már 17 cég csatlakozott a kezdeményezéshez, így 17 munkatárs arca ismerhető meg.
A cég tapasztalatai alapján a program üzenete Veszprém megyében is nagyon aktuális, ugyanis tapasztalataik alapján elmondható, hogy legalább 10-20%-os a fizikai munkaerőhiány szinte minden cégnél a megyében. Tavaly ősztől már érezhető volt a szakemberhiány, de idén tavasztól vált ez igazán meghatározóvá a régióban. Több cég például a műszak kezdetek kisebb eltolásával is alkalmazkodik a távolsági vagy helyi buszjáratok menetrendjéhez.
A Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, dr. Markovszky György szerint a fizikai munkaerő hiány oka a képzésben és a nevelésben is keresendő. Úgy látja, hogy a szülőknek nagy felelőssége van abban, hogy a fiatalokat a megfelelő időben – az általános iskola felső tagozatában – hangolják rá a munkára. „Ha az ember 18 éves koráig közvetlenül nem találkozik a munkával, utána kevésbé akar vele foglalkozni. Ha még tanulni sem akar, akkor nehéz helyzetbe kerül” – fogalmazott.
Markovszky szerint ha a vállalkozások komolyan gondolják a fiatalok toborzását, akkor érdemes lenne az iskolákat felkeresniük, ahol különböző tanácsadó rendezvényekkel mód adódna a döntés megkönnyítésére, vagy akár a személyes kiválasztásra is. A kampányról szólva elmondta: "Ha ők [a fizikai dolgozók] itt, Veszprém megyében látják a szakmájuk megbecsülését, akkor több esélye van annak, hogy a jövőben is lesznek jó és versenyképes szakembereink, amely még több céget fog idevonzani".
Horváth Zsolt, a TEM-Balaton Kft. ügyvezető igazgatója hangsúlyozta, hogy a munkaerő megtartásban komoly szerepet játszik az, hogy a dolgozókkal közvetlen kommunikáció alakuljon ki, emellett fontosnak tartja azt is, hogy a cégek nem csak anyagi juttatásokkal, hanem különböző módszerekkel is motiválják a dolgozóikat.