Az iskola rendőre” programot - amelyet 2008. szeptember 1-jén kezdett meg országszerte a rendőrség -, a mostani tanévben is folytatták Veszprém megyében. Újdonság, hogy idén már a középiskolákban is jelen vannak.
A rendőrség közlése szerint azért van rájuk szükség, hogy kibővítsék a diákok közlekedési ismereteit, és az egyéb, a diákok biztonságát veszélyeztető tényezőket felderítsék.
Megkérdeztük a Veszprémi Rendőrkapitányságot, hogy mit jelent ez a gyakorlatban.
Orsós Károly, a Veszprémi Rendőrkapitányság megelőzési előadója elmondta: „hogy bár a program irányítása rendészeti vonalon valósul meg, tematikájában pedig elsősorban a közlekedésbiztonság a meghatározó, legalább ilyen fontos a mindennapi munka tekintetében, hogy az iskola rendőre felvértezze a diákokat azokkal az ismeretekkel, melyek birtokában a kiskorúak elkerülhetik egyrészt azt, hogy jogsértő cselekmény elkövetésébe sodródjanak, másrészt pedig azt, hogy az ő sérelmükre kövessenek el bűncselekményt.”
„Az iskola rendőre szerepben a rendőr elsődleges feladata a tanácsadás, a prevenció, ha erre már nincs lehetőség, akkor a reparatív szankció – tehát a normasértés előtti állapot visszaállítása -, de semmi esetre sem a represszió”- hívta fel a figyelmet.
Elmondta, az iskola rendőre folyamatos kapcsolatot tart az iskola igazgatójával, vagy annak helyettesével, de akár a tanévnyitó ünnepségen is részt vesz, kicsöngetés után pedig az iskola környékén segíti a gyermekek biztonságos közlekedését.
Jellemző az is, hogy tematikus napok keretében a Katasztrófavédelemmel tartanak közös járműbemutatóval egybekötött tematikus napokat.
A tanév során az iskolarendőr fő tevékenysége a rendőrségi témájú előadások megtartása tanórák keretében. A témákat a korosztály sajátosságaira figyelemmel választja ki a pedagógusokkal egyeztetve. Az 1. és 2. osztályosok elsősorban közlekedési ismereteket sajátítanak el, ami kiegészül az általános biztonságukat érintő legfontosabb szabályokkal, majd a 3. és 4. osztályosokkal a biztonságos internethasználatot is átbeszélik, mivel ebben a korosztályban már regisztrált Facebook felhasználók is vannak - tudtuk meg Poltné Szakács
Anett, címzetes rendőrségi törzszászlós, körzeti megbízottól.
A felső tagozatosok esetében már nem jellemző a közlekedésbiztonsági előadás, ezzel szemben egyre hangsúlyosabb az internethasználat, a kiskorúakat leginkább érintő bűncselekmények, a káros szenvedélyek (dohányzás, alkohol, drog) és ezek lehetséges következményei. A végzős, 8. osztályosok esetében szóba kerül a továbbtanulás kérdése, illetőleg az, hogy középiskolásként milyen élethelyzetekbe kerülhetnek, kitől kérhetnek segítséget.
Megjegyezték, hogy nem jellemző, de ritkább esetekben előfordulhat az, hogy egy-egy tanulóval át is kell beszélni problémás iskolai viselkedést, vagy annak lehetséges következményeit.
Irányi László, az Ipari Szakközépiskola igazgatója a Vehírnek elmondta, az intézményükbe kihelyezett őrnagy rendszeresen vesz részt osztályfőnöki órákon, ahol többek között olyan témákat is érintenek, amelyek rosszabb esetben akár a diákokat is közvetlenül hatással lehet. Példaként hozta a diszkós verekedések következményeit taglaló előadásokat. Gyakran van olyan is, hogy tanulók maguk keresik meg problémájukkal az iskolarendőrt-mondta.
Irány elmondása szerint nem csak ő, hanem a tanári kar és a diákok is elégedettek az iskolarendőr jelenlétével, pozitívnak tartja a jelenlétet, ám jobban szeretnék, ha többet tartózkodnának az iskolában. A veszprémi iskolák rendőrei ugyanis jellemzően nem csak egy, hanem egyszerre több intézményben is szolgálatot teljesítenek. Az Ipari rendőre például egyszerre három iskolában, így egy hét alatt náluk csak másfél napot tud szolgálni.
címlapfotó:szon.hu