Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Módosulnak a matematika érettségi feladatsorok

2017. április 9. 10:44
A matematika tantárgya sem húzhatta ki magát az idei érettségi változtatások alól. Tusják Tündét, a veszprémi Táncsics Mihály Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium matematika tanárát kértük meg, hogy mondja el nekünk, mire számíthatnak idén a diákok májusban a matematika érettségit írva.

Mind a közép, mind az emelt szintű érettséginél egy minimális változás érzékelhető. A középszintű érettségi két részből áll. Az első rész feladatsorát 45 perc alatt kell elkészíteni, ahol kis pontszámú, nem túl bonyolult feladatok találhatóak. A második rész kétrészes, ahol eddig az A részben voltak a könnyebb, 12 pontos feladatok, a B részben pedig olyan feladatok, amiből a diák egyet passzolhatott. A mostani változás során úgy gondolták, hogy a második részben szereplő feladatokat megpróbálják szétszedni, mégpedig úgy, hogy ne legyenek túl összefüggő feladatok. A koncepció szerint több részkérdést tartalmazó feladatot próbálnak berakni a több pontot érő feladatokhoz. Ez abból a szempontból is szerencsésebb lesz, hogy a javító tanárok jobban tudják a feladatot pontozni.

Egy nagy pontértékű feladaton belül még jobban meg fog jelenni a különböző matematikai feladatok típusa. Egy feladaton belül széles palettája lesz a matematikai műveltségi területeknek – geometria, ugyanaz feladaton belül valószínűség számítás.

Ami érdekes, hogy nagyobb súllyal fognak szerepelni idén a gráfelméleti feladatok és még nagyobb súllyal a statisztikai, logikai, és gondolkodtató feladatok. Mindenkinek ajánlják az Oktatás Kutató és Fejlesztő Intézet weboldalát, ahol található három kísérleti feladatsor ezzel kapcsolatban, és itt érzékelhető nagyon ez az új koncepció.

Igyekeznek gyakorlatiasabb feladatokat betenni a matematika érettségibe, hiszen pont eaz a terv, hogy akik középszintű érettségit tesznek, azok inkább ember közelibb módon fel tudják használni a matematikát.

Emeltszintű érettségi feladatsorainak összeállításánál meg fognak változni az irányadó arányok. A témák adottak, csak százalékos arányban változhatnak. A szóbeli vizsgánál eddig a logikus felépítettségére adtak egy – egy pontot tartalmi, gazdasági szempontok alapján. Most viszont értékelni kell a feladatban szereplő definíciók és tételek nehézségét. Differenciáltan fogják a pontokat kapni. Érdekes szempont, hogy a matematika történeti vonatkozások ismertetése is megjelenhet a szóbeli vizsgán.

De ezek mind csak tervek, hogy ez hogyan fog a gyakorlatban kinézni, az a jövő zenéje egyelőre. Az első igazi éles érettségi fogja eldönteni, mennyire lesznek hasznosak a matematika érettségiben bekövetkezett változások.

Fontos, hogy a feladatok gyakorlásánál már most a gyakorlatias feladatokat helyezzék a tanárok is előtérbe. Amennyiben sablonosan próbálnak meg a gyerekek gondolkodni, akkor ez az érettségi ebben az első évben nehezebbnek fog tűnni. Hiába nem lesznek olyan nehézségűek a feladatok. Mivel a gyerekeknek ez az első igazi megmérettetés ez még súlyozottabban megjelenik. A középiskolai tanárok ezt próbálják tompítani, de ők sem tudnak biztosat mondani.

Nem szabad sablonszerűen gondolkodni!

Ha a gyerekek ezen túl tudnak lépni, és le tudják győzni a félelmeiket, akkor minden a legnagyobb rendben lesz. Erre kell őket tréningezni, és megtanítani a matematika azon részét, melyet ténylegesen tudnak alkalmazni. Gyakoroltatni kell, vannak ennek mechanikus részei is, és vannak bizonyos gondolkodási sémák, melyeket érdemes elsajátíttatni. Mindenféleképpen van a logikus gondolkodásnak előnye.

A legnagyobb problémát azon feladatok jelenthetik, mikor nem a sémák szerinti megszokott feladatokat kapják vissza, hanem ahol gondolkodni kell. Pont az lesz a nehézsége, hogy a gyakorlatias, ember közeli feladatokra teszik a hangsúlyt.

A legjobb tanács, ami most adható a diákoknak, hogy ne ijedjenek meg és merjenek gondolkodni!

Krónusz-Riskó Annamária
további cikkek
Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Újabb lépést tett a magyar oktatási rendszer a digitalizáció felé: immár negyedik alkalommal osztottak ki számítástechnikai eszközöket az iskolások számára kormányzati támogatásból. A program keretében országszerte 125 ezer laptopot kaptak az 5. és 9. évfolyamos tanulók, amelyek tabletként is funkcionálnak. A diákoknak csupán igényelniük kellett a gépeket, és mindenki, aki jelentkezett, meg is kapta az eszközt. 2024. november 28. 12:20 Mestereket avattak az Iparkamarában közélet Mestereket avattak az Iparkamarában Huszonégyen vehették át mesterlevelüket kedd délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénytermében. 2024. november 26. 14:29 125 éves a herendi iskola közélet 125 éves a herendi iskola Fennállásának 125. évfordulóját és az új épület felavatásának félévszázados jubileumát ünnepelte pénteken a Herendi Német Nemzetiségi Általános Iskola. 2024. november 16. 14:51 Nemcsak kockázat, lehetőség is lehet a médiahasználat a gyerekek fejlődésében Pannon Egyetem Nemcsak kockázat, lehetőség is lehet a médiahasználat a gyerekek fejlődésében A digitális eszközök és az online tér általában úgy jelennek meg a közvélekedésben, mint a gyerekek fejlődését fenyegető tényezők, pedig több módszert is ismer már a pedagógia, amikor ezeket a kompetenciafejlesztésben is sikeresen lehet alkalmazni. A Nemzeti Média- És Hírközlési Hatóság (NMHH) a Pannon Egyetemmel közösen szervezett konferenciát, ahol elsősorban ezeket a módszereket mutatták be, de kiderült az is, hogy egy egyszerű család életét hogyan teheti harmonikusabbá, ha tudatosan használják a mesterséges intelligencián alapuló eszközöket és alkalmazásokat. 2024. november 13. 21:06

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.