2019. november 14. // Aliz névnap

A VKSZ Zrt. működtetné a helyi járatokat 2019-től

2017. április 27. 3:00
Saját kezébe venné az önkormányzat a helyi tömegközlekedést, a csütörtöki közgyűlésen már konkrét terveket is ismertettek.

A helyi közösségi közlekedés helyzetének rendezése már évek óta visszaérő téma az önkormányzat munkájában. Miután a korábban kiírt hosszú távú pályázatokra nem érkezett elfogadható ajánlat, a város több alkalommal is csak kétéves szerződést kötött a Balaton Volánnal, illetve jogutódjával, az Észak-Nyugat Magyarországi Közlekedési Központtal.

Az elmúlt hónapokban Porga Gyula polgármester több alkalommal is utalt rá, hogy a jelenlegi konstrukcióban nem látja biztosítottnak a közösségi közlekedés minőségének javulását, ezért a Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. bevonásával olyan lehetőséget keresnek, ami révén az önkormányzatnak lehetősége van fejleszteni a járműparkot, újragondolni a menetrendeket.

Újévi interjúnkban a polgármester kérdésünkre így értékelte a területet: „Ha megkérdezzük a városlakókat, hogy mivel elégedetlenek, toronymagasan a közösségi közlekedés állapotát kritizálják a legtöbben, és ezzel én magam is egyetértek. (…) Kulcsszerepe nyilván a közösségi közlekedésnek van, azt szeretnénk, ha valós alternatívája lehetne az autózásnak. Ehhez szükséges a jelenlegi autóbuszok teljes cseréje vagy megújítása. Átlagos életkorukat tekintve a megyei jogú városok közül Veszprémben az egyik legidősebbek a helyi járatos buszok, hiányoznak az alacsony padlós járművek, nem is beszélve a környezetvédelmi szempontokról. Emellett a szolgáltatásokban is előre kell lépni: ma már Magyarországon sem ritka a korszerű utastájékoztatási rendszer vagy az elektronikus jegy. (…) Bízom benne, hogy rövidesen megjelenhetnek az elektromos buszok Veszprémben, fejlődhetnek a szolgáltatások, és ha minden említett fejlesztés megvalósul, talán elérhetjük, hogy a duplájára emelkedjen a helyi tömegközlekedést használók száma.”

Az új működési konstrukció megalkotásakor fontos szempont volt, hogy az átalakítások ne veszélyeztessék se a szolgáltatás folytonosságát, se az alkalmazottak munkahelyét. Miközben az új rendszertől elvárják, hogy finanszírozás szempontjából ne teremtsen a jelenleginél rosszabb helyzetet, már középtávon, vagyis néhány éven belül a buszpark megfiatalítását, az utastájékoztatás korszerűsítését és környezettudatosabb működést várnak tőle.

A VKSZ Zrt. több lehetőséget is vizsgált, és azt javasolták, hogy a személyszállítási feladatok koordinálását, valamint a helyi személyszállítási közszolgáltatási tevékenységet – a szükséges engedélyek beszerzését követően – 2019. január 1-től Veszprém város területén a VKSZ Zrt .szervezeti egységén belül kialakítandó új igazgatóság, a Közlekedési Igazgatóság lássa el. Ez a megoldás nem egyedülálló: a szolgáltató szakemberei a szomszédos megyeszékhely, Tatabánya példáját említették, ahol a T-SZOL már jövőre, 2018. januárjától átveszi a helyi közösségi közlekedés feladatait a regionális volántársaságtól.

A jelenlegi helyi járatos közlekedéssel kapcsolatban megfogalmazott két legnagyobb kritikára – a járművek állapotára és a menetrendre – is lát megoldást a szolgáltató.

Az előzetesen elvégzett vizsgálatok alapján megállapítható, hogy az ÉNYKK által jelenleg használt menetrend átvilágítása szükségszerű. Az új menetrend célja a hatékonyabb járatüzemeltetés, és az utasok számára a jelenleginél korszerűbb, átláthatóbb és utasbarát szolgáltatás megvalósítása, amihez szükséges teljes körű utasforgalmi vizsgálatok végzése - olvasható az előterjesztésben.

Elektromos buszok jelenthetik az új járműpark gerincétElektromos buszok jelenthetik az új járműpark gerincét

Ami a járműparkot illeti: a VKSZ Zrt. az elektromos buszok mellett tört pálcát, ez már a Föld napja alkalmából tartott sajtótájékoztatón kiderült múlt héten, amikor bemutatták azt az Evopro buszt, amivel a helyi tömegközlekedést elképzelik. Akkor elhangzott, hogy a hagyományos buszokhoz képest az elektromos buszok tömege jóval kisebb, így az üzemeltetése gazdaságosabb. Előnyös jellemzői közé tartozik, hogy átlagosan 240 km-t tud megtenni egy feltöltéssel. A városi közlekedés nem éri el ezt a kilométerszámot napi menetben, így naponta egy alkalommal, éjszakai feltöltéssel üzembe helyezhető a jármű.

Söge
Domján Attila

További cikkek

Új buszokat szerzett be a Volánbusz
Új buszokat szerzett be a Volánbusz
Összesen 352 új autóbusz megrendeléséről szóló megállapodást kötött a Volánbusz Zrt. és a Volán Buszpark Kft – az új járművek közül Veszprém megyébe is kerülnek példányok.
Elstartolt az észak-balatoni vasútvonal villamosítása
Elstartolt az észak-balatoni vasútvonal villamosítása
2021-től az ország egyik legszebb vasútvonalán is villanyvonatok váltják fel a dízelvonatokat
Servo Movement: felvillanyoznák a jövőt
Servo Movement: felvillanyoznák a jövőt
A klímaváltozás itt van a nyakunkon és gyökeresen fogja átalakítani az életünket – ezt ma már nem kell bizonygatni. Ahogy azt sem, hogy a hagyományos, dugókba torkolló, parkolóhelyért versengő autós közlekedés mennyire idegölővé és fullasztóvá teszi a városi életet. A problémát mindenki látja, a megoldást kevesen. A Servo Movement csapata utóbbi kategóriába tartozik, a könnyű elektromos közlekedés meghonosítását szolgáló fejlesztéseikkel pedig jó eséllyel radikálisan írhatják át a városi mobilitásról alkotott elképzeléseinket.
Letették esküjüket a képviselők
Letették esküjüket a képviselők
A polgármester és a képviselők eskütételével megalakult a Veszprém MJV Önkormányzatának Közgyűlése csütörtök délelőtt.
Milyen változások várhatóak a városvezetésben? Utánajártunk az alakuló ülés előtt
Milyen változások várhatóak a városvezetésben? Utánajártunk az alakuló ülés előtt
Az önkormányzati választások két hete lezajlottak, de jelen pillanatban még nincs hivatalosan felállt új közgyűlése Veszprémnek. Erre csütörtökön kerül sor, amikor megalakul az új testület. Rögtön az egyik legfontosabb pozícióban változás lesz.
2019. november 14. // Aliz névnap